افزایش 46 درصدی هزینه تولید صنعتی

10:53 - 26 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۳۶۳۲
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران هزینه تولید صنعتی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 46 درصد افزایش یافته است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: مرکز آمار ایران اعلام کرد: متوسط قیمت تولیدکننده بخش صنعت در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته (نرخ تورم نقطه به نقطه) به 46.3 درصد رسیده که نسبت به نرخ تورم زمستان سال گذشته 5.6 درصد رشد کرده است.

به بیان روشن‌تر میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل بهار ١٤٠١ نسبت به فصل مشابه سال قبل، ٤٦.٣ درصد قد کشیده است.

این گزارش می‌افزاید: در بهار امسال بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه تولید صنعتی با ٩٣.٣ درصد مربوط به گروه ساخت مواد غذایی و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ١٧.١ درصد مربوط به گروه ساخت محصولات رایانه‌ای، الکترونیکی و نوری بوده است.

نرخ تورم فصلی بخش صنعت ایران در بهار امسال 12.5 درصد برآورد شده که در چهارفصل منتهی به بهار امسال نرخ تورم یا هزینه تولید صنعتی در کشور به 48 درصد رسیده است.

بر اساس اعلام مرکز آمار بیشترین تورم فصلی با ٤٤.٩ درصد مربوط به گروه تولید مواد غذایی  و کم­ترین تورم فصلی با ٢.٥ درصد مربوط به گروه ساخت فلزات پایه بوده است.

این گزارش همچنین می‌افزاید: بیشترین نرخ تورم سالانه در بخش تولید صنعتی در گروه ساخت سایر محصولات کانی غیرفلزی به میزان 67 درصد و کمترین در گروه ساخت محصولات رایانه‌ای، الکترونیکی و نوری به میزان 27.3 درصد مشاهده شده است. 

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *