مشروح نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه

13:40 - 25 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۲۵۲۵
دسته بندی: چندرسانه ، عمومی
ردمال یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون یورویی بانک زنجانی به شرکت نفت
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و اجرای حکم این پرونده، بیان کرد: تکلیف اجرای حکم این پرونده بر عهده اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب تهران است.
وی افزود: تاکنون نسبت به شناسایی اموال محکوم علیه در داخل کشور، ارزیابی اموال و همچنین اقدام به استرداد اموالی که در خارج از کشور بوده، اقدامات جدی و قاطعانه‌ای صورت گرفته است.
ستایشی با بیان اینکه تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار به وزارت نفت واگذار شده است، تصریح کرد: مجموع رد مال متهم به شرکت نفت حدود یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون یورو است.
وی با بیان اینکه سرنخ های بسیار خوبی از اموال متهم در خارج از کشور به دست آمده است، گفت: متهم در حال حاضر در زندان است.
آخرین وضعیت شکایت سید حسن خمینی از دهباشی
ستایشی در پاسخ به این سوال که پرونده شکایت سید حسن خمینی از دهباشی در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: این پرونده در ناحیه ۳۱ دادسرای انقلاب تهران مورد رسیدگی قرار گرفت. در مرحله اول قرار نهایی درباره فرد مورد نظر صادر و به آن قرار اعتراض شد. اعتراض در مجتمع قضایی مربوطه شعبه ۱۰۵۰ دادگاه کیفری ۲ تهران مورد رسیدگی قرار گرفت.
وی افزود: قرار نهایی به دادگاه شعبه مربوطه ارسال شد و مورد بررسی قرار گزفت. مقام قضایی پرونده را واجد قرار دادرسی دانست که در نتیجه پرونده مجدد برگشته و از ناحیه دادسرا با کیفرخواست به شعبه مورد بحث اعاده می شود. در آنجا فرد مورد نظر به ۶ ماه حبس محکوم می‌شود و با اعتراض محکوم علیه به حکم دادنامه بدوی، پرونده در شعبه اول تجدید نظر دادگستری استان تهران فعلا مطرح رسیدگی است. در صورت قطعی شدن حکم پرونده، نتیجه اعلام می شود.
اتهامات جدید جاسوس تبعه سوئدی در ایران
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت یک تبعه سوئدی در ایران گفت: پرونده این فرد در دادسرای تخصصی تهران تحت رسیدگی قرار دارد و اتهام این فرد هم جاسوسی است.
وی بیان کرد: در تاریخ ۲۸/۰۱/۱۴۰۱ قرار بازداشت موقت این فرد صادر شده و تاکنون هم در بازداشت به سر می برد. توسط ضابطین خاص اسنادی از این فرد کشف شده است که این اسناد در حال بررسی هستند و تحقیقات مقدماتی به نحو محرمانه انجام می شود.
ستایشی ادامه داد: درباره این پرونده تحقیقات مقدماتی در حال انجام است. براساس سرنخ هایی که داریم امکان اینکه اتهامات دیگری نیز در مورد این فرد بعدا مطرح شود وجود دارد. فعلا نمی توان گفت این اتهامات چیست چراکه این پرونده در مرحله مقدماتی قرار دارد.
صدور حکم اعدام برای الکس
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره سرانجام پرونده فردی معروف الکس گفت: اتهام فرد مورد اشاره راه اندازی شبکه سازمان یافته فساد است، با توجه به اینکه در حوزه فساد و مقابله با آن با کسی تعارفی نداریم و این موضوع مورد تاکید رئیس قوه قضاییه و بزرگان نظام در عرصه های مختلف است و رهبر معظم انقلاب نیز همواره به آن تاکید داشته اند. دستگاه قضا در حوزه مقابله با شبکه های سازمان یافته فساد اقدامات مثبتی انجام داده است و نمونه آن رایی است که برای این فرد صادر و به مجازات اعدام با رای قطعی محکوم شده است.
وی گفت :متهم دیگر پرونده به اتهام فراهم کردن موجبات فساد به تحمل ۸ سال حبس محکوم شده است و حکم در حال اجرا است ومتهم دیگری نیز در این پرونده مطرح است که هنوز حکم او اجرا نشده و در شرف اجرا است.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: تلاش ما بر این است از ظرفیت‌های مردمی، ساختارهای سازمانی و استفاده از همه ظرفیت‌هایی که در راه تحقق صلح و سازش وجود دارد استفاده کنیم. در سال 1400 و 4 ماهه اول سال 1401 اولیا دم نسبت به 924 محکوم به قصاص بخشش و گذشت داشته‌اند و این افراد زندگی دوباره یافته‌اند.
فرزند حمید نوری طی اظهاراتی در جریان نشست سخنگوی قوه قضائیه با خبرنگاران، گفت که پدرش هنوز حکم صادر شده علیه خود را به زبان فارسی نخوانده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *