سرعت در تنظیم اظهارنامه‌ها با ورود دستگاه قضا/ رشد ١۴٧ درصدی درآمد گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) در ۴ ماه نخست امسال

11:41 - 25 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۲۱۸۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: در ۴ ماهه نخست سال ١۴٠١ در آمد گمرک فرودگاه امام (ره) با رشد ١۴٧ درصدی به ۴ هزار کیلیارد تومان رسیده است.

خبرگزاری میزان - ابوالفضل اکبرپور در نشست خبری با اشاره به درآمد گمرک فرودگاه امام (ره) گفت: در سال ١۴٠٠ درآمد گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) رقم ۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: در ۴ ماهه نخست سال ١۴٠١ در آمد گمرک فرودگاه امام (ره) با رشد ١۴٧ درصدی به ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سرپرست گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) در توضیح آمار واردات قطعی گفت: از ابتدای سال ١۴٠١ تا به امروز ٢٣ هزار و ٨۴٠ اظهار نامه وارداتی داشتیم که از لحاظ وزنی با رشد ١٠ درصدی به بیش از ١٠ هزار تن رسیده است.

اکبرپور گفت: ارزش دلاری واردات از گمرک امام (ره) حدود ٢ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار بوده است که با کاهش ۵ درصدی روبرو بوده است.

وی در توضیح میزان صادرات در سال جاری گفت: 2 هزار فقره اظهارنامه صادراتی به وزن دو هزار تن و ارزش ۸۸ میلیون دلار از ابتدای امسال تا تاریخ ۲۴ مرداد ثبت شد اما در کنار رشد ۶ درصدی در تعداد اظهارنامه ها با کاهش ۱۷ درصدی در ارزش دلاری روبرو بودیم.

وی در توضیح اصلی ترین محصولات صادراتی اظهار شده از گمرک فرودگاه امام (ره) گفت: این محصولات شامل مصنوعات طلا، زعفران و خشکبار می شود که در این میان مصنوعات طلا به صورت ورود موقت است به طوریکه شمش طلا وارد کشور و پس از تبدیل به مصنوعات طلا عیناً همان میزان طلا صادر می‌شود که ارزآوری برای کشور دارد.

اکبرپور در خصوص تعداد مسافران ورودی و خروجی  کشور در 4 ماهه نخنست امسال گفت: در این مدت بیش از یک میلیون 200 هزار مسافر با 7 هزار و 400 پرواز وارد کشور شده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته  79 درصد رشد داشته است و بیش از یک میلیون و 190 هزار مسافر طی 7 هزار و 200 پرواز از کشور خارج شده اند که مسافران خروجی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۸۶ درصدی داشته است.

سرپرست گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) با اشاره به بازدید اخیر رئیس کل دادگستری استان تهران از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: بعد از این بازدید از حدود ٣ هزار ۵٠٠ اظهار نامه تنظیم شده کار تعداد ١٠٠٠ اظهارنامه انجام و توسط اموال تملیکی تحویل گرفته شده است.

وی بیان کرد: بعد از ورود دستگاه قضا فرآیند اظهار نامه‌ها سرعت گرفته است و ادامه می‌یابد تا با همکاری اموال تملیکی بتوانیم کل کالاهای متروکه را تحویل دهیم.

اکبرپور تاکید کرد: بعد از بازدید رئیس کل دادگستری استان تهران حدود ٢ هزار و ۵٠٠ قبض انبار مربوط به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تحویل داده شده است و از روز شنبه همکاران دستگاه قضا برای پیگیری امور در گمرک مستقر شدند که طی ١۵ روز آینده تمام کالاهای مربوط به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تحویل این ستاد شود.

طبق اعلام اکبرپور، پس از ورود دستگاه قضایی به موضوع کالاهای متروکه در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) تعداد اظهار نامه‌های کالاهای متروکه به ٣٨ هزار فقره رسیده که سازمان اموال تملیکی ٢۶ هزار اظهارنامه را تحویل گرفته و همچنین ١٢ هزار فقره اظهارنامه دیگر آماده تحویل است.

سرپرست گمرک فرودگاه امام در توضیح میزان کالای متروکه اظهار داشت: تا پیش از سال ۹۶ مدت زمان ماندگاری کالا در انبارهای ورودی کالا و مرزها در اختیار رئیس دستگاه متولی آن مرز بود که بعضاً بیش از یک سال هم امکان توقف کالا وجود داشت اما از سال ۹۶ به بعد که تکانه‌های ارزی آغاز شد برخی صاحبان کالا از ماندگاری کالا در انبارها سوءاستفاده کردند به همین دلیل بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی میزان حداکثر ماندگاری کالا در انبارهای عمومی دو ماه اعلام شد.

وی افزود: پس از دو ماه گمرک مکلف به تعرفه و ارزش گذاری کالا و تحویل آن به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی است و درصورتی که مشکل صاحب کالا طی این دو ماه حل شود می‌تواند کالا را ترخیص کند در غیر این صورت باید به سازمان تملیکی مراجعه و دو و نیم درصد ارزش کالا را پرداخت کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *