کشف آنتی‌بادی جدید علیه همه سویه‌های کرونا

10:02 - 25 مرداد 1401
تیمی از محققان موفق شدند با انجام آزمایش‌های مختلف، یک آنتی‌بادی مهم کشف کنند که به‌طور گسترده همه سویه‌ها و زیرسویه‌های ویروس کرونا ازجمله اومیکرون را خنثی کند.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: زیرسویه‌های اومیکرون به‌دلیل مقاومت در برابر اکثر آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده SARS-CoV-2 و فرار از آنتی‌بادی‌های ناشی از واکسیناسیون، یک بحران بهداشتی دیگر در سراسر جهان ایجاد کرده‌اند. درحالی‌که تصور می‌شد، همه‌گیری کووید-19 روبه پایان است، اومیکرون و زیرسویه هایش معادلات را برهم زدند.

در بحران اومیکرون حتی افرادی که واکسیناسیون کامل و با دوزهای مکمل هم انجام داده بودند علاوه بر ابتلای قبلی، برای دومین و حتی سومین مرتبه به کووید مبتلا شدند. به گزارش ساینس ایمونولوژی، برای مدیریت زیرشاخه‌های اومیکرون و آمادگی برای سویه‌های بالقوه و جدید، به ابزارهای دیگری برای تقویت آنتی‌بادی‌‌های خنثی‌‌کننده گسترده و قوی انسانی علیه ویروس مولد کووید-19، یعنی SARS-CoV-2 نیاز است.

بنابراین دانشمندان در جست‌وجوی آنتی‌بادی بوده‌اند که به‌طور گسترده خنثی‌کننده و قادر به مبارزه با هرگونه ویروسی که ممکن است ظاهر شود، باشد. به‌نظر می‌رسد آنتی‌بادی که توسط محققان بیمارستان کودکان بوستون ساخته شده است، با این شرایط سازگار است. در آزمایش‌های انجام شده، این آنتی‌بادی تمام گونه‌های نگران‌کننده  SARS-CoV-2 که تاکنون شناخته ‌شده است، ازجمله همه زیرسویه‌های اومیکرون را خنثی کرد.

ساخت و آزمایش چندین آنتی‌بادی

دکتر فردریک الت مسئول برنامه پزشکی سلولی و مولکولی در بیمارستان کودکان بوستون و محقق ارشد این مطالعه، گفت: امیدواریم این آنتی‌بادی در بیماران به همان اندازه که در ارزیابی‌های پیش بالینی تاکنون مؤثر بوده است، مؤثر باشد. اگر همه‌‌چیز طبق انتظار پیش برود، ممکن است یک درمان جدید ارائه شود و همچنین به استراتژی‌های جدید واکسن کمک کند.

این تیم به رهبری دکتر الت و دکتر سای لو در بیمارستان کودکان بوستون، ابتدا مدل موشی را که آزمایشگاه Alt برای جست‌ وجوی آنتی‌بادی‌های خنثی‌‌کننده گسترده برای ویروس HIV، ویروس دیگری که اغلب جهش می‌یابد، اصلاح ژنتیک کردند. این موش‌ها اساسا دارای سیستم ایمنی انسانی هستند. این مدل اصلاح ‌شده موش‌ها، فرایند آزمون و خطا را تقلید می‌کند، همان کاری که سیستم ایمنی بدن ما برای ایجاد آنتی‌‌بادی‌‌های مؤثرتر در هنگام مواجهه با یک مهاجم استفاده می‌کند. محققان ابتدا 2 بخش ژن انسانی را در موش‌ها قرار دادند. این امر سلول‌های ایمنی آنها را وادار کرد تا به سرعت مجموعه‌ای متنوع از آنتی‌بادی‌ها را تولید کنند که شبیه آنتی‌بادی‌هایی است که بدن ما ممکن است بسازد. سپس تیم تحقیقاتی بیمارستان کودکان بوستون، موش‌‌ها را در معرض پروتئین اسپایک ویروس SARS-CoV-2 که پروتئین اصلی مورد هدف آنتی‌بادی‌ها و واکسن‌های فعلی موجود، از سویه اصلی کروناویروس Wuhan-Hu-1 است، قراردادند. در پاسخ به این پروتئین، موش‌‌ها 9آنتی‌بادی از خانواده‌های مختلف تولید کردند که به پروتئین اسپایک متصل می‌‌شدند.
سپس الت و لو با همکارانشان از دانشگاه دوک، اثربخشی این آنتی‌بادی‌ها را آزمایش کردند. در نتیجه آزمایش‌ها مشخص شد، آنتی‌بادی‌ها 3 خانواده از 9خانواده از ویروس کرونا که به‌شدت ویروس اصلی ووهان بود را خنثی کردند. اما یک خانواده از آنتی‌بادی‌ها، به‌خصوص آنتی‌بادی به نام SP1-77، فعالیت بسیار گسترده‌تری نشان داد و توانست سویه‌های آلفا، بتا، گاما، دلتا و همه سویه‌های قبلی و فعلی اومیکرون را خنثی کند.

عملکرد منحصربه‌فرد

اما چه چیزی باعث شده است که SP1-77 در خنثی کردن ویروس تا این حد خوب عمل کند؟ مطالعات زیست‌شناسی ساختاری توسط تیم‌های همکار به رهبری بینگ چن و جون ژانگ در کودکان بوستون و دکتر بارتون هاینز از دانشگاه دوک نشان دادند که این آنتی‌بادی به روشی منحصر به فرد عمل می‌کند. ویروس SARS-CoV-2 برای اینکه ما را آلوده کند، ابتدا باید به گیرنده‌های ACE2 روی سلول‌های بدن انسان بچسبد.

بسیاری از آنتی‌بادی‌‌هایی که پس از دریافت واکسن ساخته می‌شود و همچنین آنتی‌بادی‌هایی که برای درمان کووید-19 استفاده می‌‌شوند، این اتصال را مسدود می‌‌کنند. آنها این کار را با اتصال به دامنه اتصال گیرنده پروتئین اسپایک (RBD) در مکان‌های خاصی انجام می‌دهند. آنتی‌بادی SP1-77 نیز به RBD متصل می‌شود، اما به روشی متفاوت که از اتصال ویروس به گیرنده‌های ACE2 جلوگیری نمی‌کند.

با این حساب، پس چگونه این آنتی‌بادی از ما محافظت می‌کند؟ هنگامی که ویروس به ACE2 متصل شد، باید مرحله نهایی که ادغام غشای خارجی خود با غشای سلول‌های بدن انسان است را تکمیل کند. این کار در را برای ایجاد عفونت باز می‌کند. دکتر الکس روتزبرگر و توماس کرهاسن از بیمارستان کودکان بوستون با استفاده از یک پلتفرم جدید تصویربرداری سلول زنده، نشان دادند که SP1-77 سدی در این مسیر ایجاد می‌کند. کرهاسن گفت: SP1-77 با اتصال به پروتئین اسپایک در نقطه‌ای که تاکنون در هیچ سویه‌ای دچار جهش نشده است آن را با یک مکانیسم جدید، خنثی می‌کند. همین کار امکان فعالیت گسترده ویروس را مختل می‌کند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.