بیمه شدن بیش از ۶ میلیون نفر در سال جاری/افزایش پوشش بیمه‌ای داروها

16:17 - 23 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۹۸۱۲
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: تاکنون ۸۱۲ هزار نفر را در حاشیه شهرها به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دادیم و حضوری در این مناطق رفتیم و افراد را بیمه کردیم. در کنار این کار مهم، بیش از ۶ میلیون نفر از جمعیت در سال ۱۴۰۱ بیمه شدند.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه خبری بیمه سلامت، محمد مهدی ناصحی در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، گفت: در ابتدای اجرای دارویار نگرانی‌های زیادی وجود داشت، اما با توجه به پرداختی‌های انجام شده، این نگرانی کاهش یافته است. مجموع بیمه‌ها میزان ۴ هزار میلیارد تومان در ابتدای طرح دریافت کردند.

وی ادامه داد: البته سازمان بیمه سلامت عدد کمتری نسبت به سازمان تامین اجتماعی دریافت کرد تا آن سازمان هم بتواند همراه شود و نگرانی داروخانه ها کمتر شود. برای این طرح مبلغ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به بیمه سلامت، مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی و بقیه به بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح داده شده است.

ناصحی افزود: سازمان تامین اجتماعی منابع درآمدی دارد و در واقع از حق بیمه باید منابع را تامین کند. سازمان بیمه سلامت دولتی است و دولت باید منابع را تامین کند.

خبرنگاران علاوه بر اطلاع رسانی، سواد سلامت را افزایش می‌دهند

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: رسالت خبرنگار از نظر انعکاس اخبار صحیح و درست و کارآمد برای آگاهی جامعه و متناسب با شرایط، بسیار اهمیت دارد. این کار خیلی مهم است که خبرنگاران در کنار اطلاع رسانی صحیح، سواد سلامت جامعه را نیز افزایش بدهند و به مجریان نظام سلامت برای بهبود عملکرد کمک کنند.

بیمه شدن بیش از ۶ میلیون نفر در سال جاری

وی اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت وظیفه مهمی در تامین سلامت جامعه و به خصوص اقشار کم برخوردار، بر عهده دارد. خدمات سازمان بیمه سلامت در ۵ صندوق بیمه‌ای در حال ارائه است. قطعا نقص‌هایی در پرداخت‌ها و تامین مالی مناسب وجود دارد، اما با توجه به همکاری مناسب سازمان برنامه و بودجه، این نقص‌ها در حال برطرف شدن است. اعتبارات سازمان بیمه سلامت مدتی است که به موقع پرداخت می‌شود.

ناصحی ادامه داد: پوشش همگانی بیمه سلامت در سه مقوله پوشش جمعیت، خدمات مناسب و تامین منابع مالی می‌گنجد. همچنین کیفیت خدمات سلامت نیز به این سه مورد اضافه شده است که امیدواریم به آن دست پیدا کنیم. در زمینه پوشش جمعیتی از سال گذشته تلاش کردیم در مناطق آسیب پذیر و حاشیه شهرها در کنار سایر نهادهای حمایتی پیش ببریم. تاکنون ۸۱۲ هزار نفر را در حاشیه شهرها به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دادیم و حضوری در این مناطق رفتیم و افراد را بیمه کردیم. در کنار این کار مهم، بیش از ۶ میلیون نفر از جمعیت در سال ۱۴۰۱ بیمه شدند که این اقدام بسیار مهم است.

افزایش پوشش بیمه‌ای داروها

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: فعلا این مجوز را داریم که افراد تحت پوشش بیمه رایگان در بخش دولتی خدمات را دریافت کنند و البته در تلاش هستیم که این افراد در بخش سرپایی خصوصی در مناطق محروم نیز خدمات را با پوشش بیمه‌ای دریافت کنند.

وی افزود: داروهای بیشتری تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و همچنین ۲۷ قلم دارو برای بیماری‌هایی مثل دیابت و قلبی و عروقی نیز به زودی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

ناصحی بیان کرد: هزینه بستری بیمه شدگان بهزیستی به صفر رسیده و وقتی این افراد به بخش دولتی مراجعه می‌کنند، در بخش بستری هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

پرداخت‌های بیمه سلامت به روز است

ناصحی اظهار کرد: مدت‌هاست پرداخت‌های سازمان بیمه سلامت به موقع و به روز است. تقریبا مطالبات تمام موسسه ها تا پایان خرداد پرداخت شده و مطالبات داروخانه‌ها شامل سهم سازمان و همچنین ما به التفاوت نرخ ارز تا پایان تیر ماه پرداخت شده است.

وی ادامه داد: سازمان بیمه سلامت به موسسه‌های دولتی و خصوصی بدهی ندارد. این در حالی است که بدهی معوقه از سال ۱۳۹۶ وجود داشت و تلاش کردیم بدهی‌ها پرداخت شود. تلاش ما این است که فقط یک صندوق دریافت و پرداخت نباشیم و منافع اصلی بیمه شدگان را مد نظر داشته باشیم و خدمات با بهترین کیفیت به بیمه شدگان ارائه شود. در حال حاضر می‌توانیم از مراکز ارائه خدمت بخواهیم که بهترین خدمات را به بیمه شدگان ارائه کنند و حتی اگر خدمات بدی به بیمه شدگان ما ارائه شد، لغو قرارداد با موسسه را انجام بدهیم.

اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: اعتباری برای خدمات پرستاری در نظر گرفته شده و امضای اولیه تفاهم نامه با وزارت بهداشت در حال انجام است. بودجه این امر ۵ هزار میلیارد تومان است و نهایی شدن آن منوط به اعلام سازمان برنامه و بودجه و تخصیص اعتبار به سازمان بیمه سلامت خواهد بود.

وی ادامه داد: سازمان بیمه سلامت دولتی و مرجع است و دستگاه نظارتی سازمان برنامه و بودجه، سازمان بیمه سلامت در نظر گرفته شده است. این مبلغ برای کل سال است و در بودجه سال آینده نیز باید بودجه مربوط به این موضوع برای سازمان بیمه سلامت در نظر گرفته شود.

تمدید نسخه منوط به نظر پزشک است

ناصحی اظهار کرد: فرصت دو یا سه بار تمدید نسخه توسط پزشک تعیین می‌شود. به طور مثال پزشک تعیین می‌کند که یک بیمار فشار خون می‌تواند با یک نسخه، دو یا سه بار دارو را دریافت کند. اگر یک بیمار از راه دور مراجعه کرده باشد، پزشک می‌تواند یک نسخه را دو یا سه بار تمدید کند که این منوط به نظر و اختیار پزشک است.

مشکل نسخه الکترونیک و بیمه‌های تکمیلی

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در پاسخ به سوال خبرنگار ایران پزشک درباره قانون گریزی بیمه‌های تکمیلی در زمینه نسخه الکترونیک و درخواست اسناد کاغذی از بیمه شدگان بیان کرد: مشکل بیمه‌های تکمیلی از ابتدای طرح نسخه الکترونیک بارها گفته شد و این الزام قانونی به بیمه‌های تکمیلی اعلام شده و مکاتبات متعددی در این زمینه انجام شده است. حتی به مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه اطلاع داده شده است. البته به تازگی چند بیمه مانند بیمه ایران و بیمه آتیه سازان شروع به این کار کردند و نیاز است که بقیه بیمه‌های تکمیلی نیز به طور جدی‌تر وارد بحث نسخه الکترونیک شوند.

وی ادامه داد: در ابتدای نسخه الکترونیک، لینک مربوطه سامانه را به همه بیمه‌های تکمیلی فرستادیم و اعلام کردیم که می‌توانند از سامانه‌های نسخه الکترونیک استفاده کنند تا بدون مراجعه بیمه شده، هزینه‌ها پرداخت شود. متولی این موضوع سازمان بیمه سلامت نیست. هرگونه پرداخت غیر الکترونیک برای بیمه‌های پایه ممنوع است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *