رفع منع قانونی برای جذب نیرو در آموزش و پرورش/تزریق ٦١ میلیارد تومان بودجه برای تجهیز مدارس استان‌ها در مردادماه

11:02 - 07 مرداد 1397
کد خبر: ۴۳۹۹۸۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
زرافشان گفت: مجموعا ٦١ میلیارد تومان بودجه برای تجهیز مدارس استان‌ها در نظر گرفته شده و امیدواریم بتوانیم در مرداد ماه بتوانیم این بودجه را به استان‌ها تزریق کنیم.

رفع منع قانونی برای جذب نیرو در آموزش و پرورش/تزریق ٦١ میلیارد تومان بودجه برای تجهیز مدارس استان‌ها در مردادماهبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: به مناسبت هفته ملی مهارت دیروز مسابقات مرحله نهایی ملی مهارت برگزار شد و با توجه به همکاری‌های مشترک، ما در این جلسه حضور داشتیم.

علی زرافشان افزود: ما کار مشترکی را با سازمان ملی مهارت در سال گذشته داشتیم و این طرح را در سال گذشته در ٨ استان کشور در ٦٤٦ مدرسه آغاز کردیم و در این مرحله چالش‌هایی را پیش بینی می‌کنیم. بر این اساس دستورالعمل مشترکی توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان ملی مهارت تهیه شده و امسال به استان‌ها و مدارس صادر می‌شود و پیش بینی کردیم که حداقل ١٠ درصد دانش آموزان را تحت پوشش خود قرار دهد. تا سال آینده ما ایران مهارت را از دو منظر مورد توجه قرار دهیم و در دو بخش درس کار و فناوری و هنر که اختصاصا به هنر می‌پردازد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه نشست در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: گزارش‌هایی از سوی مرکز نیروی انسانی در مورد کمبود نیروی انسانی داشته ایم و براساس آن برای تامین نیروی انسانی تدابیری اتخاذ شده و عمده آن‌ها غیر از دانشجو‌های دو دانشگاه تربیت معلم، مبتنی بر خرید خدمات و ... است و این‌ها روش‌های کوتاه مدتی است که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: ما باید زمینه آگاهی را برای دانش آموزان فراهم کنیم تا با توجه به حوزه آموزشی، مهارت‌هایی را بیاموزند. این آموزش‌ها به شناخت توانایی‌های مهارتی دانش آموزان کمک می‌کند تا در پایه نهم انتخاب مناسب تری را داشته باشند.

برگزاری جشنواره‌ها به منزله معرفی آموزش‌های مهارتی به جامعه است

زرافشان با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مهارتی دانش آموزان، بیان داشت: برگزاری جشنواره‌ها برای ما به منزله معرفی آموزش‌های مهارتی و شناسایی و معرفی توانمندی‌های آن‌ها به جامعه است. خوشبختانه با توجه به برگزاری جشنواره‌ها فرهنگ‌سازی خوبی بین دانش آموزان و والدین و مسئولین صورت گرفته و شاهد حمایت‌های خوبی از سوی ارگان‌های مختلف از دانش آموزان در این حوزه بودیم.

در حوزه فنی و حرفه‌ای ١٦ هزار نیرو کم داریم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه فنی و حرفه‌ای ١٦ هزار نیرو کم داریم، یادآور شد: یک منع قانونی برای جذب نیرو در آموزش و پرورش وجود داشت که خوشبختانه رفع شد.

زرافشان تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه آمده که دولت موظف است به تعداد ردیف‌های موردنیاز استخدامی وزارت آموزش و پرورش ردیف استخدامی در اختیار این وزارتخانه قرار دهد.

٦١ میلیارد تومان بودجه برای تجهیز مدارس استان‌ها در نظر گرفته شده است

وی افزود: در بحث تجهیزات در دو الی سه ماهه اخیر با توجه به تخصیصی که در مورد بودجه سال ٩٦ داشته ایم ٥٢ میلیارد تومان به استان‌ها اختصاص داده شده و علاوه بر آن ٩ میلیارد دیگر نیز برای این بخش در نظر گرفته شده و مجموعا ٦١ میلیارد تومان بودجه برای تجهیز مدارس استان‌ها در نظر گرفته شده و امیدواریم در همین مرداد ماه بتوانیم این ٦١ میلیارد تومان را به استان‌ها تزریق کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اذعان داشت: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در شهرک‌های صنعتی دفاتر همکاری‌های کاردانش در نظر گرفته شده اند و در حال حاضر در استان‌های یزد و خراسان رضوی این دفاتر راه اندازی شده و به زودی در استان‌های کرمان و سمنان نیز این دفاتر راه اندازی می‌شوند؛ چرا که انجام این کار مزیت‌هایی همچون یادگیری در محیط کار را به دنبال دارد و معمولا این کارآموزان در آینده جذب همان محل آموزش خود می‌شوند.

وی تشریح کرد: یکی از برنامه‌های ما برنامه تعالی مدیریت مدارس است و در سند تحول به مدرسه توجه ویژه‌ای شده و در افق چشم انداز مدنظر قرار گرفته به گونه‌ای که این برنامه تعالی یک ساختار برای عالی کردن تعالی است و بر اساس آن ٣٧٩ مدرسه به عنوان مدارس ممتاز انتخاب شدند و به زودی ارزیابی‌های ملی برای تعیین مدارس ممتاز صورت می‌گیرد.

زرافشان با بیان اینکه در سال‌های اخیر برنامه تعالی به عنوان برنامه توان بخشی مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: امیدواریم با اجرای این برنامه فرهنگ برنامه ریزی و خودارزیابی و پاسخگویی را در مدارس مرسوم کنیم که ملاک ارزیاب کیفیت هستند.

وی با اشاره به مصوبه اخیر شورای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها افزود: براساس قانونی که در سال ٩٢ به تصویب رسیده سه روش برای جذب دانشجو پیش بینی شده که سابقه تحصیلی در آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تفاوت مناطق و استان‌های کشور از لحاظ دسترسی به آموزش و کیفیت آموزشی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه مناطق متفاوت هستند ممکن است عدالت آموزشی از آن‌ها به دور باشد؛ از سال‌های قبل برای اینکه این تفاوت لحاظ شود و تفاوتی بین دانش آموزان باشد سه منطقه ١ و ٢ و ٣ برای دانش آموزان کشور در نظر گرفته شد و براساس آن منطقه ٣ آموزشی جزو کمتر برخوردارترین دانش آموزان ما هستند که از امتیازاتی برخوردار هستند تا جبران این تفاوت منطقه‌ای صورت گیرد.

نتایج آزمون نمونه دولتی پایه دهم فردا اعلام می‌شود

وی در خصوص برگزاری آزمون ورودی دانش آموزان نمونه دولتی به پایه دهم ادامه داد: در این آزمون ٦٣ هزار و ٥٩٨ دانش آموز برای ثبت نام در مدارس نمونه پذیرفته شدند و از این تعداد ٥٥ هزار و ٦٩٢ نفر در شاخه نظری و مابقی در پایه فنی پذیرش شدند. نتایج آزمون نمونه دولتی پایه دهم فردا اعلام می‌شود و امیدواریم دانش آموزان از فردا بتوانند برای ثبت نام به مدارس مراجعه کنند.

زرافشان در خصوص هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: ما به دنبال این هستیم که علاقه ملاک هدایت تحصیلی برای دانش آموزان باشد و این به خانواده‌ها کمک می‌کند تا به علایق فرزندانشان پی ببرند. ما از رسانه‌ها خواستاریم که در رفع این چالش به ما کمک کنند و به خانواده‌ها اطلاع رسانی شود که برای انتخاب رشته به علایق دانش آموزان و فرزندان خود توجه کنند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در ادامه این نشست خبری بیان داشت: متاسفانه امروز در جامعه فضایی کاذب ایجاد شده که همه خانواده‌ها خواستار این هستند تا فرزندانشان در رشته علوم تجربی به تحصیل بپردازند منتهی این خواسته نیازمند تامین منابع و امکانات است و ما در صورتی می‌توانیم در این زمینه رضایت‌مندی خانواده‌ها را جلب کنیم که در ابتدا امکانات و منابع را تامین کنیم و اگر این فضای کاذب مدیریت نشود، قطعا در سال‌های آینده با حجم زیادی از پزشک بیکار مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به هیات امنایی شدن مدارس نمونه دولتی، افزود: صرفا مدارس نمونه دولتی در مناطق برخوردار این اجازه را دارند که هیات امنایی شوند و این امر مشمول مدارس نمونه دولتی مناطق کمتر برخوردار نمی‌شود.

زرافشان ادامه داد: در گذشته در کشورمان به آموزش‌های کاردانش همچون آموزش‌های نظری نگاه می‌کردیم و در این چندسال اخیر مجموعه کار‌هایی را دنبال می‌کنیم که این فرآیند را تبدیل کنیم به آموزش همراه با تولید و هدف از این عمل ارتقای کیفیت آموزشی است و اگر دانش آموز کالای باکیفیتی تولید کند نشان دهنده آموزش مناسبی بوده که دریافت کرده اند.

وی یادآور شد: در دنیا ساختار متوسطه وجود دارد که یک ساختار در ادامه دوره متوسطه است و تقریبا درس‌ها مثل دوره اول متوسطه شاخه شاخه و رشته رشته نمی‌شود، اما دانش آموزان با علایق خود دروس را انتخاب می‌کنند و این ساختار در ٥٠ درصد کشور‌های دنیا مرسوم است و یک ساختار مثل کشور ما است که شاخه‌ها و رشته‌های مختلفی دارد. مطالعاتی در این زمینه انجام شده که نوع ساختار به موارد بسیاری همچون توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی بستگی دارد. ما پس از بررسی‌های بسیاری که در شورای عالی إموزش و پرورش انجام داده ایم به این نتیجه رسیدیم که همین ساختار کنونی را ادامه دهیم چرا که تغییر آن چالش‌هایی را به همراه دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *