رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چهارمین نشست شورای قضایی استان خراسان شمالی برگزار شد

17:19 - 23 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۹۶۰۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
چهارمین نشست شورای قضایی استان در سال جاری به ریاست رئیس کل دادگستری خراسان شمالی برگزار شد.

خبرگزاری میزان- چهارمین نشست شورای قضایی استان در سال جاری صبح امروز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین رضا براتی زاده، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی برگزار شد.

بررسی علل اطاله دادرسی به ویژه در امور مرتبط با کارشناسی و تسهیل و تسریع موجبات اجرای احکام صادره در شعب تعزیرات حکومتی استان از مهمترین محورهای مورد بحث و بررسی در این نشست به شمار می رفت.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با اشاره به اصلی ترین علل اطاله دادرسی، از تأخیر در ارائه نظرات کارشناسی به عنوان یکی از دلایل مهم بروز این معضل یاد و بر ضرورت نظام مندسازی و ساماندهی سازوکار ارجاع امور به کارشناسی تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده خاطرنشان کرد: ممکن است به مقتضای وضعیت رسیدگی های قضایی و به منظور کشف واقع و احراز حقیقت از جمله در حوزه امور ثبتی، قضات رسیدگی کننده مراتب را به کارشناسان امر ارجاع دهند لذا باید ضمن اعمال نظارت های لازم، فرایند انجام امور در این حوزه ها بدقت مدیریت شود و کارشناسان مربوطه نیز دقیقا توجیه شوند تا نظریات خود را ظرف مواعد مقرر و متعارف و بدون تأخیر ارائه کنند.

وی پیش بینی و ابلاغ ضمانت های اجرایی لازم در موارد بروز تأخیر نامتعارف در ارائه نظرات کارشناسی و سرعت در انجام کار را یکی از آثار مثبت مدیریت هدفمند نظام ارجاع به کارشناسان و تقویت سازوکارهای نظارتی بعدی از سوی قضات برشمرد و تصریح کرد:باید تدابیری اتخاذ شود تا در جریان رسیدگی به پرونده های قضایی و ارجاع امور به کارشناسی بطور متوازن و متناسب از کارشناسان مختلف استفاده شود و ضمن هماهنگی با طرفین دعوا و ایجاد زمینه های مساعد، حتی الامکان انجام امور کارشناسی (به ویژه در حوزه ثبتی) در اوقات فوق العاده و غیر ساعات اداری صورت پذیرد تا در روند انجام کار سازمانی نیز خللی ایجاد نشود.

وی در ادامه به تأکیدات ریاست قوه قضاییه در راستای ضرورت تقویت سازوکارهای نظارتی از سوی مدیران قضایی نیز اشاره کرد و گفت: بدون شک با تقویت سطوح نظارتی از جمله توسعه کمی و کیفی بازدیدهای میدانی سرزده از مجموعه های قضایی و بخش های مختلف، شاخص های عملکردی بهبود خواهد یافت.

وی افزود:مقرر شده بر اساس رهنمودهای ریاست قوه قضاییه و به منظور حصول نتیجه و تحقق اهداف پیش بینی شده هم در بعد سیستمی و هم به صورت فیزیکی نظارت ها دقیقا و بطور منسجم، پیوسته و مستمر و در تمامی سطوح مدیریتی اعمال شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *