رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دستپاچگی «اینترنشنال» در واکنش به گزارش روشنگرانه میزان در مورد یک پرونده قضایی/ تکرار تناقضات فاحش و ادعاهای دروغ

14:46 - 23 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۹۴۶۹
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
شبکه سعودی اینترنشنال پس از روشنگری میزان در خصوص یک گزارش سوخته از پرونده‌ای قضایی همچنان بر تکرار ادعاهای دروغ خود با تهیه برنامه‌های دیگری اصرار دارد.

خبرگزاری میزان – گردانندگان شبکه سعودی اینترنشنال پس از روشنگری صورت گرفته در گزارش خبرگزاری میزان با عنوان «گزارش سوخته اینترنشنال از یک پرونده قضایی که سال گذشته جزییات و روند رسیدگی به آن منتشر شد»، با شتابزدگی، رپورتاژی دیگر تهیه کردند و مجدد همان ادعاها را پیرامون پرونده کثیرالشاکی خودرویی به مخاطبینشان ارائه کردند.

اینترنشنال بار اولی که گزارش پرونده کثیرالشاکی خودرویی را منتشر کرد، بر این گزاره دروغ تاکید داشت که بر «اخبار اختصاصی» دسترسی پیدا کرده است، اما وقتی گزارش خبرگزاری میزان منتشر شد و مشخص گردید این شبکه سعودی خبر سوخته‌ای را با جعلیات آمیخته و به خورد مخاطب می‌دهد، گردانندگان اینترنشنال به صرافت افتادند که دروغ‌های خود را تکرار کنند.

بهره‌گیری مجدد و مؤکد از کلیدواژه‌هایی نظیر «مداح» و «مدافع حرم» و انتساب دروغین این عناوین به متهمین پرونده کثیرالشاکی خودرویی و ادعای کذب فراری بودن احدی از متهمین پرونده، از جمله وارونه‌نمایی‌های تکراری گزارش اخیر اینترنشنال است.

واکنش اینترنشنال، به گزارش روشنگرانه خبرگزاری میزان همچنین به حدی عجولانه و با دستپاچگی بود که مجری برنامه نام متهم ردیف اول پرونده را به اشتباه اشاره می‌کند.

اولاً، همانطور که در گزارش قبلی خبرگزاری میزان تصریح شده بود دستگاه قضایی هیچ خط قرمزی در خصوص افراد مختلف هرچند بانفوذ نداشته و بررسی پرونده‌ دانه‌درشت‌هایی که در چند سال اخیر به آن‌ها رسیدگی شده موید همین موضوع است.

بیشتر بخوانید:

گزارش سوخته اینترنشنال از یک پرونده قضایی که سال گذشته جزییات و روند رسیدگی به آن منتشر شد

هرچند مجددا تاکید می‌شود حسین سامانی‌پور متهم ردیف اول این پرونده کارمند یک شرکت خصوصی بوده و اگر مداحی هم می کرده ارتباطی با مداحان مطرح و یا نهادهای رسمی کشور نداشته و  قاعدتاً گرفتن عکس با مداحان مطرح به معنای ارتباط نزدیک با آن‌ها نیست.

ثانیاً، به گفته رئیس کل دادگستری استان البرز هیچکدام از متهمین پرونده کثیرالشاکی خودرویی متواری نیستند و «مصیب معدنی پور» که در گزارش این شبکه سعودی ادعا شده فراری است، با تودیع قرار وثیقه متناسب به مبلغ ۸ میلیارد تومان آزاد و در دسترس بوده و اتفاقا پس از آزادی با وثیقه، رضایت تعدادی از شاکیان را با فروش خودرو و منزل مسکونی خود اخذ کرده است.

ثالثاً، «علی سامانی‌پور» از دیگر متهمان پرونده که شبکه سعودی اینترنشنال به دروغ بر مدافع حرم بودن او اصرار دارد، کارمند بیمارستان نظرآباد است و جزو مدافعین حرم نبوده و نیست.

رابعاً، کذب‌گویی اینترنشنال مبنی بر وجود فاصله بین دادگاه بدوی و تجدیدنظر در پرونده کثیرالشاکی خودرویی، ناشی از جهل گردانندگان و به اصطلاح کارشناس این شبکه سعودی است؛ چرا که کمتر از ۵ ماه است که رأی بدوی پرونده مزبور صادر شده و پس از مهلتی که برای ابلاغ دادنامه بدوی و تقدیم تقاضای تجدیدنظرخواهی و لوایح طرفین بوده است، شعبه اول دادگاه تجدیدنظربا توجه به تعداد شاکیان و‌متهمان رسیدگی دقیقی به پرونده داشته و اتفاقا دادنامه تجدیدنظر هم آماده شده است.

خامساً، اینترنشنال مدعی است ارزش پول‌های شکات پرونده مزبور کاسته شده و بدین واسطه آنها متضرر شده‌اند؛ این در حالی است که به گفته فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری البرز، علاوه بر احکام حبس، جزای نقدی، رد مال و مجازات‌های تکمیلی در قبال محکومان پرونده کثیرالشاکی خودرویی، برای اولین بار در کشور و به عنوان حکم بدیع، موضوع کاهش ارزش پول در صدور حکم به رد مال مورد توجه دادگاه قرار گرفته و متهمان به پرداخت وجوه دریافتی از مالباختگان با لحاظ کاهش ارزش و قدرت خرید پول به نسبت زمان دریافت وجه از شاکیان تا زمان رد آن به مالباختگان محکوم شدند.  

البته این روشنگری‌ها برای گردانندگان شبکه سعودی - صهیونیستی اینترنشنال مسموع نیست، چرا که آنها اهداف و اغراض خاصی را از جعل اخبار دنبال می‌کنند.  

«اینترنشنال» علاوه بر ترویج خشونت و جنایت برای تهدید امنیت فیزیکی مردم ایران، در حوزه تهدید امنیت روانی مردم کشو نیزاز طریق پمپاژ اخبار کذب و تحریف‌شده فعال است.

گردانندگان اینترنشنال در شب تاسوعای حسینی در حالیکه از پوشش خبری شور و شعور حسینی مردم در سراسر ایران اسلامی، عاجز و درمانده بودند، به بازنمایی یک خبر سوخته پرداختند و مدعی شدند به اسنادی اختصاصی از یک شبکه فساد در ایران که 86 میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده، دسترسی پیدا کرده‌اند!

کارگزاران رسانه‌ای سعودی، برای اینکه در شب تاسوعای حسینی، به زعم باطل خودشان، فضا را متشنج کنند، در بازنمایی خبر قدیمی و تکراری خود، با قلب واقعیت و در یک دروغ‌پردازی آشکار، از کلیدواژه‌هایی نظیر «مداح»، «مدافع حرم» و «فرماندهی یگان ویژه» بهره گرفتند و متهمان پرونده مزبور را به دروغ به برخی نهادها و دستگاه‌های کشور منتسب کردند.

دروغ‌پردازی شبکه سعودی – صهیونیستی اینترنشنال در حالی بود که پرونده مورد اشاره مدت‌ها پیش از سوی دستگاه قضایی به صورت جدی پیگیری شده و دادگاه آن سال گذشته به صورت علنی برگزار شد و براساس دستور ریاست قوه قضاییه و در اجرای قانون آیین دادرسی کیفری جزییات روند دادگاه، اسامی متهمین و تصاویر آن نیز در رسانه‌ها منتشر شد.

در همین زمینه، خبرگزاری میزان در گزارشی با عنوان «گزارش سوخته اینترنشنال از یک پرونده قضایی که سال گذشته جزییات و روند رسیدگی به آن منتشر شد» به روشنگری درخصوص دروغ‌‌ها و خلاف گویی‌های شبکه سعودی اینترنشنال و بازنشر محتوای پرونده کثیرالشاکی خودرویی پرداخت. 

در هر صورت، بنا بر شواهد و مستندات موجود که با یک جستجوی ساده اینترنتی در دسترس همگان قرار می‌گیرد، مشخص می‌شود دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده مزبور و استیفای حق شکات آن و اجرای عدالت، تلاش و اقدامات مجدانه ترتیب داده است و ادعای شبکه اینترنشنال، مبنی بر افشای این پرونده برای اولین بار، ادعایی کذب و عاری از واقعیت است.

اتفاق اخیر را می‌توان یک رسوایی تمام عیار برای شبکه «سعودی‌اینترنشنال» دانست که قطعاً به کاهش بیشتر مخاطبانش می‌انجامد؛ چرا که این شبکه‌ی به اصطلاح رسانه‌ای از اصول اولیه کار خبری که همان انتشار اخبار صحیح و تازه است فاصله گرفته و مضاف بر آن، اخبار سوخته انتشاری را هم با دروغ و جعل آمیخته می‌کند؛ در واقع «سعودی‌اینترنشنال» اصول حرفه‌ای کار خبر را قربانی مطامع ایران‌ستیزانه حامیان مالی و تشکیلاتی خود کرده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *