سویه جدید کرونا واکسن گریز نیست

11:12 - 23 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۹۰۳۸
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رابطه با دیدگاهی مبنی بر شیوع سویه واکسن‌گریز توضیحاتی ارائه کرده است.

خبرگزاری میزان _ ایرنا نوشت: وحید حسینی اظهار کرد: در ابتدای شیوع کرونا، این بیماری در سرتاسر جهان ناشناخته بود و ما تجربه‌ای در رابطه با نحوه برخورد با این بیماری نداشتیم؛ در موج سوم کرونا بود که توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی در خصوص چگونگی مواجهه و مقابله با این بیماری اعمال شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رابطه با دیدگاهی مبنی بر شیوع سویه واکسن‌گریز در کشور گفت: در حال حاضر برخی معتقدند که سویه‌های جدید کرونا واکسن‌گریز هستند؛در صورتی که این سویه واکسن گریز نیست و ضروری است که همه مردم با تزریق واکسن سطح ایمنی بدن خود را افزایش دهند. در رابطه با دیدگاهی مبنی بر شیوع سویه واکسن‌گریز در کشور گفت: در حال حاضر برخی معتقدند که سویه‌های جدید کرونا واکسن‌گریز هستند؛در صورتی که این سویه واکسن گریز نیست و ضروری است که همه مردم با تزریق واکسن سطح ایمنی بدن خود را افزایش دهند.

وی اطلاع‌رسانی را مهمترین اقدام در زمان شیوع کرونا دانست و گفت: مجموعه علوم پزشکی شیراز در دوران کرونا عملکرد بسیار خوبی داشت و می‌توان گفت در این دوران هم در بحث علم و هم در بحث پیگیری، هماهنگی، اطلاع‌رسانی و اقدام، بسیار خوب عمل کرد و درخشید.

حسینی با اعتقاد به اینکه اصحاب رسانه در زمینه اطلاع‌رسانی نقش مهمی در دوران کرونا ایفا کردند، گفت: خوشبختانه استان فارس در بحث مقابله با کرونا جزو موفق‌ترین استان‌ها بوده است. به طور کلی کشور ایران در مواجهه با این بحران در مقایسه با سایر کشورها توانست عملکرد خوبی داشته باشد به‌گونه‌ای که آمار مرگ و میر در ایران در دوران کرونا از متوسط جهانی پایین‌تر بوده است.

طرح دارویار هم راستا با جراحی اقتصادی

وی با بیان اینکه استان فارس جزو دومین یا سومین استانی است که در کشور کمترین آمار مرگ و میر را در دوران کرونا داشته است، گفت: بحث جراحی اقتصادی و اجرای طرح دارویار با هدف افزایش تعداد داروهای تحت پوشش بیمه و کاهش هزینه‌های پرداختی از سوی بیماران نیز یکی از مهمترین اقداماتی بود که انجام شد. 

حسینی به تغییر قیمت ۱۴۰۰ قلم دارو با پیگیری و برنامه‌ریزی اشاره کرد و گفت: تغییر قیمت دارو با کمک دولت و بدون تنش، هیجان و حتی بدون اطلاع‌رسانی اعمال شد. در واقع به دلیل اینکه پزشکان،متخصصان و داروسازان جزو افراد نخبه جامعه بودند بدون تنش و هیجان و به آرامی به اجرای این طرح پرداختند. 

وی با بیان اینکه ۹۵درصد داروها در کشور تولید می‌شود، گفت: به دلیل اینکه قیمت داروها بسیار پایین بود، تولید دارو برای داروساز مقرون به صرفه نبود؛ لذا در چنین شرایطی تغییر قیمت دارو از ضروریات بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: متاسفانه  حدود ۶۰درصد داروهای تولیدی به کشورهای اطراف از جمله ترکیه، عراق، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج قاچاق معکوس می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اختصاص ۱۰۴میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به یارانه دارو گفت: این کار، اقدام عظیمی بود. جلسات متعددی برگزار شد و ناظران و بازرسان ما در مدت دو هفته نزدیک به هزار و ۹۷۰ بازدید سرزده از داروخانه‌ها انجام دادند. 

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در طرح دارویار ،  یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل می‌شود و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص می‌یابد. این اقدام در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای صورت می‌گیرد.

مزیت‌های اجرای این طرح شامل توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌ها از یارانه، تغییر نکردن پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج، می‌شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *