رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کاهش وقوع جرم و کنترل آسیب‌های اجتماعی نتیجه همکاری دستگاه قضایی با نهادهای مردمی

19:05 - 22 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۸۳۳۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضائیه تاکید کرد: یکی از تکالیف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم این است که اگر اراده‌ای در بین نهادهای مردمی و یا اشخاص حقیقی وجود دارد که قرار است آن اراده به کمک دستگاه عدلیه بیاید تا در رفع آسیب‌ها و کاهش جرم کمک حال قوه قضائیه باشد، شیوه و تدوین چگونگی به کارگیری این کمک‌ها در این اداره شکل می‌گیرد.

خبرگزاری میزان – طبق گزارش معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضائیه روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی را گرامی داشت و بیان کرد: روز 22 مرداد از سوی شورای فرهنگ عمومی به‌عنوان روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی و مردمی تعیین شده است که خدمت تمامی فعالان این عرصه، نهادها و تشکل‌های مردمی تبریک عرض می‌کنم.

در ادامه، اسماعیل حسن‌زاده به اهمیت تشکل‌های مردمی در قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: یکی از تکالیف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در اداره کل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضائیه تبلور پیدا می‌کند و آن تکلیف این است که اگر اراده‌ای در بین نهادهای مردمی و یا اشخاص حقیقی وجود دارد که قرار است آن اراده به کمک دستگاه عدلیه بیاید تا در رفع آسیب‌ها و کاهش جرم کمک حال قوه قضائیه باشد، شیوه و تدوین چگونگی به کارگیری این کمک‌ها در این اداره شکل می‌گیرد.

حسن‌زاده ادامه داد: صرف نظر از اینکه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بر مبنای یکی از تکالیف 5 گانه قوه قضائیه در قانون اساسی تشکیل شده و این اداره مردمی‌ترین بخش دستگاه قضایی در این معاونت می‌باشد، می‌دانیم که در همه جای دنیا یکی از شاخص‌های توسعه هر جامعه میزان مشارکت و تاثیرگذاری تشکل‌های مردمی است.

وی افزود: وقتی تشکل‌ها مشکلات را شناسایی، مطالبه‌گری و راهکار نشان می‌دهند و حتی از توان مالی و ظرفیت‌های لازم نرم افزاری و سخت افزاری خودشان استفاده می‌کنند تا آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم کاهش یابد، قطعا بخش وسیعی از تکالیف حاکمیتی انجام می‌شود.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی قوه قضائیه نحوه مشارکت سازمانهای مردمی با این نهاد را تشریح و عنوان کرد: سامانه‌ای ویژه نهادهای مردمی به نام «سامانه جامع مشارکت» به آدرس mosharekat.eadl.ir ایجاد شده که سمن‌ها پس از ثبت نام و تایید صلاحیت می‌توانند برای همکاری با دستگاه قضایی در زمینه‌هایی از قبیل اعلام جرم، پیشگیری از وقوع جرم، سیاست‌گذاری، بازاجتماعی کردن محکومان، آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد، صلح و سازش، حمایت از خانواده‌های زندانیان، مجازات‌های جایگزین حبس و... خودشان را در کنار قوه قضائیه قرار دهند.

وی در ادامه گفت: سامانه سجام به آدرس sajam.scpd.ir نیز که ویژه عموم مردم است و هزاران دیدبان از 31 استان کشور دارد موضوعات مربوطه را به اطلاع مسئولان قضائی، دولتی و انتظامی در همان منطقه می‌رساند و به سرعت تصمیمات درستی اتخاذ و مقابل آسیب‌ها و جرم‌ها گرفته و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده است برطرف می‌شود.

حسن‌زاده به ارتباط مستمر با سمن‌ها اشاره کرد و بیان داشت: در طول مدتی که این سامانه‌ها ایجاد شده مخصوصا در بخش سامانه سجام، گزارشات موثری از سراسر کشور به دست ما رسیده و همچنین جلسات مهمی با تشکل‌ها و سمن‌ها مخصوصا در حوزه‌های محیط زیست، اخلاق وخانواده،کودکان کار، مواد مخدر و معتادان، افراد بی‌سرپرست و بی‌خانمان و زنان و دختران آسیب‌دیده برگزار و وارد تعامل و همکاری شده‌ایم.

وی در پاسخ به طرح‌های تشویقی برای جلب مشارکت‌های سمن‌ها گفت: سازمانهای مردم‌ نهاد خود دارای دغدغه و البته آرمان‌هایی هستند که برای تحقق آن آرمان‌ها وارد تعامل با قوه قضائیه می‌شوند؛ چرا که از این طریق می‌توانند به اطلاعات مورد نیاز برای انجام فعالیت‌هایشان دست یابند و با حمایت‌های دستگاه عدلیه به نتیجه مطلوب برسند.

حسن‌زاده افزود: قوه قضائیه نیز در حد توان خود قادر است با این نهادها همکاری و اگر موانعی بر سر راه این نهادها وجود دارد را برطرف کند.

وی ادامه داد: درحال برنامه‌ریزی یک همایش سالانه با حضور رییس محترم قوه قضائیه هستیم که در آن سمن‌ها و نهادهای مردمی که بیشترین و موثرترین مشارکت را با قوه قضائیه داشته‌اند معرفی و از آنها تقدیر به عمل آید. همچنین برگزاری یک نمایشگاه با حضور سمن‌ها و نهادهای مردمی برای معرفی آخرین دستاوردهایشان در دست برنامه‌ریزی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *