رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حیدری: حضور مشاوران حقوقی در مساجد طرحی ارزنده برای کمک به مردم است

10:05 - 29 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۸۱۸۱
امام جماعت مسجد قاسم همدانی گفت: طرح مشاوره‌های حقوقی قدمی ارزشمند در راستای افزایش اطلاعات مومنان و نمازگزاران بوده و می‌تواند عاملی برای رونق بخشیدن به صفوف نماز باشد این طرح تبعات بسیار ارزشمندی را برای مردم به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حیدری در گفت‌وگو با میزان پیرامون مشاوره‌های حقوقی در برخی مساجد گفت: طرحی مشترک بین قوه قضاییه و کانون مساجد کشور شکل گرفته است که طی آن مشاوران حقوقی بعد از نماز در برخی مساجد به ارائه خدمات بدون کارمزد به نمازگزاران می‌پردازند.

وی در همین راستا ادامه داد: طرح مشاوره‌‎های حقوقی قدمی ارزشمند در راستای افزایش اطلاعات مومنان و نمازگزاران بوده و می تواند عاملی برای رونق بخشیدن به صفوف نماز باشد این طرح تبعات بسیار ارزشمندی را برای مردم به دنبال دارد.

مساجد مکانی برای رشد اعتقادات فکری و دینی

امام جماعت مسجد قاسم همدانی ابراز کرد: مساجد مکانی عبادی و فرهنگی هستند که در آنها علاوه بر عبادت به درگاه خداوند متعال می توان به کسب علم و همچنین افزایش سطح آگاهی کمک کرد، محفلی برای حضور نوجوانان و بستری برای رشد اعتقادات فکری و دینی مناسب است.

این کارشناس علوم قرآنی اظهار کرد: امروز دغدغه‌ها و مشکلات اجتماعی سبب افزایش تعداد پرونده های حقوقی و قضایی شده است چنانچه اطلاعات درست و کاربردی در اختیار مردم قرار گیرد و این مهم از سوی مساجد شکل بگیرد بسیاری از پرونده‌ها از فرآیند دادرسی کنار گذاشته و صلح بین طرفین برقرار خواهد شد.

مسجد یک سنگر برای همه

وی ضمن اشاره به جایگاه مساجد ابراز کرد: مساجد همواره سنگری برای حضور و بروز افکار و به نقد کشیدن رویدادهای روز اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بوده در عین حال می تواند مکانی امن برای شکل دهی به افکار و رفع مشکلات چالش ها و مشکلات هر محله محسوب شود ایجاد طرحی که بتواند اطلاعات ارزشمند حقوقی را در اختیار افراد و کسانی که دچار مشکلات حقوقی هستند قرار دهد بسیار مهم و کاربردی خواهد بود.

امام جماعت مسجد قاسم همدانی به کمبود اطلاعات از قوانین در بین مردم اشاره و ابراز کرد: جامعه ما اطلاعات چندانی از موضوعات قضایی و حقوقی ندارند همین امر سبب می شود چنانچه دچار مشکل شده باشند با سر در گمی مواجه شوند درعین حال هزینه های حقوقی نیز بسیار زیاد هستند و مردم می‌توانند با یک مشاوره حقوقی مناسب بسیاری از مشکلات خود را با هزینه های کمتر مرتفع کنند.

پیشنهاد حقوقی

 حیدری پیشنهاد داد: امید می رود این روند در سایر مساجد نیز بکار گرفته شود و در این زمینه تمهیدات لازم صورت گیرد، حتی اگر حقوق‌دانان قوه قضاییه یا کارشناسان قضایی هفته ای یک بار در مساجد هر محله حاضر شوند با اطلاع رسانی می توانند زمینه بهره‌برداری بیشتر را برای نیازمندان به مشاوره های حقوقی را فراهم کرد.

مسجد تحولات اجتماعی را در بر دارد

وی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه های فرهنگی در هر مسجد عاملی مهم در پیشرفت و ترقی مسجد به شمار می رود و تأثیری بسزا در تحولات مثبت خصوصا در جوانان و در نتیجه گرایش آنان به مساجد خواهد شد یکی از رسالت های «پیامبر اکرم (ص)» پس از دریافت وحی الهی و رسانیدن آن به مردم، ایجاد پایگاهی به نام مسجد بود تا مکانی برای عبادت و ذکر حق تعالی و تشکیل اجتماعات اسلامی و مردمی باشد. بعد از آن بود که مسلمین در صفوف وحدت بخش نماز جماعات که در مساجد برگزار می شد، روح تربیت ونشاط را در جامعه به وضوح مشاهده کردند.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *