آیت الله رئیسی: نقش مردم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در دولت مردمی بسیار تأثیرگذار است

0:18 - 22 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۶۸۰۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور نقش مردم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها را در منظومه گفتمانی دولت مردمی بسیار موثر توصیف و تصریح کرد: دولت مردمی به دنبال ایجاد تحولی اساسی بر محور عدالت است و ایجاد این تحول در گرو نقش آفرینی همه آحاد جامعه است.

خبرگزاری میزان_ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های دومین روز از سفر دولت مردمی به استان کرمان، در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدا، ایثارگران و نخبگان کرمان، با قدردانی از نظرات ارائه شده در این جلسه گفت: بنای دولت مردمی، توسعه شبکه نخبگانی در کشور و التزام به بهره‌گیری از نظرات نخبگان در اداره کشور است.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت و اهمیت اجرای عدالت در جامعه، عدالت را مهمترین معروف امروز جامعه دانست و افزود: همه تلاش ما معطوف به رشد و پیشرفت کشور است، اما این پیشرفت باید در پرتو عدالت باشد، اگر نه ما هم به سرنوشت برخی جوامع توسعه‌یافته مبتلا می‌شویم که با وجود پیشرفت‌های فناورانه گرفتار عقب‌ماندگی‌ در عرصه اخلاق و معنویت و عدالت هستند.

آیت الله رئیسی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را سند بالادستی دولت مردمی برای اجرای عدالت معرفی کرد و اظهار داشت: دولت در راستای اجرای عدالت، بودجه سال ۱۴۰۱ را مستند به سند آمایش سرزمینی تدوین کرد تا در توزیع منابع به نسبت پیشرفت و برخورداری مناطق مختلف یک توازن ایجاد شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز رهبر معظم انقلاب پرچمدار بزرگ عدالت است، خاطرنشان کرد: بنده و همکارانم در سراسر کشور و همه کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و همچنین مردم سربازان میدان تلاش برای تحقق عدالت تحت هدایت های مقام معظم رهبری هستیم تا عدالت به شکل عینی و عملی تحقق یابد.

آیت‌الله رئیسی تحقق تحول‌گرایی را در گرو استفاده از نیروی انسانی متعهد و باورمند به مبانی فکری انقلاب اسلامی دانست و گفت: ایجاد تحول اساسی در گرو نقش آفرینی افرادی است که در وهله اول خودشان از روحیه تحولی برخوردار باشند. از همین رو در تمام سفرهای استانی تاکید کرده ام که مدیران باید نیروهای جوانِ انقلابی را که به لزوم تحول باور داشته و حاضرند برای ایجاد تحول مسئولیت پذیرفته و خطر کنند، بر مصدر امور قرار دهند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در کنار ویژگی های ذکر شده، به کار گرفتن نیروهای بومی در شرایط برابر اولویت دارد، گفت: به همه مدیران دولت گفته‌ام که برای مشورت در زمینه انتصابات هیچ محدودیتی قائل نشوند و از نظر همه کسانی که می توانند مشورت دهند، استفاده کنند، اما به هیچ وجه استقلال عمل خود در عمل و تصمیم و انتصابات را مخدوش نکنند.

آیت الله رئیسی در ادامه سخنانش با اشاره به دستور خود برای ساماندهی وضعیت حضور، زندگی، اشتغال و تردد اتباع بیگانه در کشور افزود: کار تخصیص شناسه به همه اتباع بیگانه در وزارت کشور آغاز شده و با قوت ادامه خواهد یافت. همچنین ایجاد سازمان مهاجرین در مجلس در حال بررسی است و به زودی به نتیجه خواهد رسید.

رئیس جمهور در بخش بعدی سخنانش بر ضرورت رفع موانع رونق کشاورزی به عنوان یکی از ظرفیت‌های اقتصادی مهم استان کرمان تاکید کرد و اظهار داشت: اگر موانع رونق کشاورزی برداشته شود، اقتصاد روستایی رونق گرفته و صرفه پیدا می‌کند و در نتیجه روستائیان انگیزه بیشتری برای ماندن در روستاها پیدا می کنند.

آیت الله رئیسی با اشاره به تکرار سیلاب های فصلی در برخی مناطق جنوبی استان کرمان تصریح کرد: این منطقی نیست که اجازه دهیم مشکلی مثل سیل که تقریبا هر سال تکرار می شود، همچنان مردم را آزار دهد. اید با ساخت سد و آب بندها هم مانع تکرار سیل شد و هم تهدید سیل را به فرصتی برای تامین آب در مناطقی کرد که با مشکلات کم آبی هم مواجه هستند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ساخت سید و آب بند، نیروگاه، مسکن کافی متناسب با نیاز کشور و امثال آن کارهایی بوده که باید انجام می شده اما از نشده است. دولت مردمی به دنبال گلایه از گذشته‌ها نیست، در عوض کمر همت را بسته تا با حرکتی تحولی و انقلابی کاستی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند.

رئیس جمهور در ادامه به گردشگری به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های استان کرمان اشاره کرد و گفت: در کنار ظرفیت‌های تاریخی، تمدنی، فرهنگی و هنری متعدد کرمان در عرصه گردشگری، ظرفیت گردشگری مقاومت نیز به این مجموعه اضافه شده است که باید برای بهره‌گیری شایسته از آن و خدمت‌رسانی به زائران مزار حاج قاسم سلیمانی طرحی جامع آماده و اجرایی شود.

آیت‌الله رئیسی بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت معادن متنوع و غنی در استان کرمان تاکید کرد و افزود: کرمان بهشت معادن کشور است و برای بهره‌گیری شایسته، این ظرفیت باید به دست افراد کاربلد، متعهد و دلسوز سپرده شود که فکرشان این باشد این معادن به شکل صحیح مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت گذر از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده در بهره‌برداری از معادن، افزود: بهره‌برداران معادن باید نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال شهرهای محل استقرار این معادن نیز غافل نباشند.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت تصمیم گرفته بود که صندوقی تحت عنوان توسعه و پیشرفت در استان‌ها ایجاد شود تا منابعی مثل حق مالکانه معادن هر استان در آن واریز شود و در راستای توسعه و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان‌ها هزینه شود، اما این طرح در مجلس تغییر کرد. البته این مساله نافی مسئولیت‌های اجتماعی بهره‌برداران از معادن نیست و مسئولان اجرایی و استاندار باید به طور جدی پیگیری اجرای مسئولیت‌های اجتماعی واحدهای تولیدی مثل معادن باشند.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به عزم دولت برای احیای جهادسازندگی اشاره کرد و اظهار داشت: در اثنای پیگیری احیای جهادسازندگی به گروه‌های متعدد جهادی برخوردیم که با وجود ادغام ساختار اداری جهادسازندگی در وزارت کشاورزی، کاملا فعال بوده و به طور مستقل به کار خود ادامه می‌دهند.

رئیس جمهور ادامه داد: بعد از بررسی‌های فراوان تصمیم گرفتیم شورای عالی جهادسازندگی را تشکیل دهیم تا سه کار مهم هدایت، حمایت و نظارت گروه‌های جهادی را دنبال کند. بر این اساس گروه‌های جهادی با قوت به کار خود ادامه می‌دهند و دولت در قالب شورای عالی جهادسازندگی هدایت، حمایت و نظارت از آنها را به عمل خواهد آورد.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح مساله اصلاح نظام بانکی از سوی یکی از حاضران در جلسه اشاره و تصریح کرد: یکی از اقداماتی که دولت مردمی از ابتدای آغاز فعالیت خود دنبال می کند، اصلاح نظام بانکی و تطبیق آن با اقتضائات شریعت است. جلساتی با شورای فقهی بانک‌ها در حال تشکیل است که نتایج آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه با وجود تهدیدها و تحریم‌ها، بارها اعلام کرده‌ایم پیشرفت کشور را به اراده دیگران یا نتیجه مذاکرات گره نخواهیم زد، خاطرنشان کرد: در کنار اقدامات دولت برای خنثی‌سازی حربه تحریم از سوی دشمن، تلاش برای رفع تحریم‌های موجود را نیز دنبال می‌کنیم.

آیت الله رئیسی گفت: در عین حال که تیم مذاکره‌کننده با قدرت، منطق و استدلال قوی به دنبال رفع تحریم‌ها است، رونق تولید، افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی و جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان داخلی و خارجی را با قوت دنبال کردیم.

رئیس جمهور افزود: دولت همچنین اصلاحات اقتصادی را نیز آغاز کرده است. این اصلاحات صرفا در یک اقدام خلاصه نمی‌شود و بسته از اقدامات است که باید دنبال شود. اگر این اصلاحات در سال‌های قبل اجرا می‌شد قطعا کم‌هزینه‌تر بود، اما به هر حال با توکل بر خدا و با تکیه بر پشتیبانی مردم از نظام این اصلاحات را به پیش خواهیم برد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *