رتبه‌های برتر کنکور چگونه موفق شدند؟

9:15 - 19 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۳۵۶۰
رتبه‌های برتر کنکور در رابطه با علت موفقیت خود توضیحاتی ارائه کرده اند.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: پرونده کنکور 1401 بسته شد و خبرها حاکی از آن است که کنکور 1402 با تغییرات گسترده‌ای در راه است. از جمله تأثیر قطعی معدل، حذف دروس عمومی از کنکور، برگزاری دوبار کنکور در سال که حالا زمان‌هایش نیز مشخص شده است.

هر چقدر مصوبه جدید کنکور خوب باشد اما به نظر می‌رسد مبهم بودن اجرای آن حداقل در سال اول استرس داوطلبان را افزایش می‌دهد. کنکور همواره با این سؤال مواجه است، آیا کسانی که برای درس خواندن در سه سال آخر دبیرستان یا سال آخر هزینه نکرده‌اند، می‌توانند رتبه‌های خوب و دانشگاه‌های دولتی را به دست بیاورند؟

روز گذشته برخی از برگزیدگان زیر رتبه هزار در کنکور 1401 طبق برنامه‌ای که دانشگاه تهران برای بازدید از دانشکده‌های مختلف، کتابخانه و آزمایشگاه‌ها داشت به این دانشگاه آمدند تا با بررسی دانشکده‌ها انتخاب دقیق تری نسبت به رشته‌های خود داشته باشند.

در این گزارش از داوطلبانی که دانشگاه تهران را به‌عنوان یکی از گزینه‌های تحصیل خود در نظر داشته‌اند، کلیت و ساختار کنکور سراسری و همچنین نگاه آنها نسبت به مصوبه کنکور 1402 را جویا شدیم. این نو دانشجویان سال تحصیلی آتی دانشکده‌های پرطرفدار و رشته‌های پرمتقاضی را انتخاب می‌کنند؛ راهی که تقریباً هر دانش‌آموزی آرزوی پیمودنش را دارد.

محمد امین روهنده دارای رتبه 704 رشته علوم انسانی درباره مصوبه 1402 کنکور می‌گوید: به نظر من اجرای مصوبه 1402 موجب کاهش سلامت کنکور سراسری خواهد شد زیرا ما حوزه‌های آزمونی متفاوتی برای برگزاری امتحانات داریم و نمی‌دانیم اینها چقدر کیفیت دارند زیرا نظارت‌ها بر حوزه‌ها متفاوت است. با توجه به همه انتقاداتی که بر کنکور وارد است باید بگویم کنکور سیستمی است که انسجام آن از آزمون‌های امتحان نهایی بیشتر است.

وی ادامه می‌دهد: وقتی کنکور ارزش پیدا می‌کند راه برای افراد سودجو و افرادی که تقلب می‌کنند بیشتر باز خواهد شد اما در کل سلامت نمره‌ها و معدل‌های امتحان نهایی از کنکور کمتر است. لحاظ شدن نمرات سه سال آخر دبیرستان اگر به‌صورت تأثیر مثبت باشد بهتر است. البته که تقلب در آزمون‌های این سه مقطع وجود دارد. طبیعتاً مدارس دولتی و غیردولتی و تیزهوشان در یک سطح نیستند که بخواهیم دانش‌آموزان آنها را در یک سطح قرار دهیم. به همین خاطر اگر مبنای سنجش کنکور باشد بهتر و استانداردتر است.

این نودانشجو درباره برگزار شدن دو کنکور در سال بیان می‌کند: اینکه کنکور دو مرتبه در سال برگزار شود، خوب است زیرا به داوطلب شانس دوباره می‌دهد که تلاش خود را انجام دهد. اما اگر این فرصت نباشد داوطلب مجبور است یک سال تلاش کند تا دوباره کنکور دهد. فکر می‌کنم این رویه به عدالت نزدیک‌تر است.

وی می‌افزاید: من مدرسه نمونه دولتی استان یزد تحصیل کرده‌ام و تصمیم دارم در رشته جامعه شناسی تحصیل کنم.

امیرمسعود ابراهیمی رتبه 948 رشته ریاضی فیزیک درباره این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید: برگزاری دو مرتبه کنکور در سال خیلی به داوطلب کمک می‌کند زیرا به داوطلب فرصت جبران می‌دهد. اینکه تأثیر معدل بیشتر شده بهتر است زیرا در اینجا فرق دانش‌آموزانی که با سهمیه بالا می‌آیند با دانش‌آموزانی که خودشان تلاش کرده‌اند، مشخص می‌شود. برای این سه سال آخر که قرار است نمرات دانش‌آموزان در کنکور لحاظ شود بهتر است برای دانش‌آموزان مدارس دولتی یک امتیازی لحاظ شود شاید این‌طور بگوییم که عدالت می‌تواند به نوعی اجرا شود.

وی بیان می‌کند: مدارس دولتی و غیردولتی شرایط و امکانات متفاوتی برای دانش‌آموزان دارند. من در مدرسه دولتی تحصیل کردم ولی حدود 10 میلیون تومان برای کنکور هزینه کردم.

این نودانشجو که به گفته خود می‌خواهد رشته مدیریت مالی را انتخاب کند، درباره برگزاری آزمون کنکور می‌گوید: به طور کلی از نظر من در کنکور حق خیلی از داوطلبان خورده می‌شود، افرادی هستند که به حقشان نمی‌رسند و حتی در مسیر کنکور نابود می‌شوند. برخی تصور می‌کنند که با کنکور دیگر فرصتشان تمام شده و از این‌رو سرخورده می‌شوند.

وی در واکنش به تقلب‌هایی که گفته می‌شود امسال در کنکور سراسری رخ داد نیز می‌گوید: من امسال در کنکور سراسری شاهد تقلب‌هایی در حوزه‌ای که خودم در آن آزمون دادم، بودم. داوطلبانی بودند که گوشی را به داخل دستشویی‌ها می‌بردند و آنجا پاسخ سؤالات را می‌گرفتند و بازرسی خاصی صورت نگرفت.

فاطمه شاه کرمی رتبه 310 از رشته ریاضی فیزیک دیپلم خود را کسب کرده است، او درباره کنکور 1402 بیان می‌کند: نکته مثبت برای کنکور 1402 این است که برای ما که در رشته ریاضی فیزیک درس خوانده‌ایم اما در کنکور رشته دیگری شرکت می‌کنیم، برای دروسی مانند عربی و دینی و... دیگر لازم نیست وقت زیادی بگذاریم. زیرا قبلاً که در کنکور این دروس هم بودند ما نیز مجبور بودیم روی دروس عمومی بیشتر کار کنیم تا امتیاز آن را به دست آوریم. اما اکنون می‌توانیم بیشتر روی دروس تخصصی کار کنیم. اما برای برخی از داوطلبان که روی دروس عمومی مهارت داشتند این طرح می‌تواند آسیب زا باشد. بنابراین، این بستگی به هر دانش‌آموزی دارد که او در دروس عمومی مهارت دارد یا دروس تخصصی.

این داوطلب درباره تأثیر قطعی معدل می‌گوید: من فکر نمی‌کنم قطعی بودن معدل به میزان 40 درصد اتفاق خوبی باشد زیرا وقتی قطعی است باید عدالت خیلی در آن رعایت شود اما متأسفانه شاهدیم که عدالت چندان رعایت نمی‌شود و تقلب خیلی آسان است. باید در سه سال آخر دبیرستان که نمرات و معدل آن در کنکور در نظر گرفته خواهد شد، این نمرات با امنیت بالا به دست آمده باشد. در همان ورود به جلسه خیلی از دانش‌آموزان امکان تقلب دارند دیگر چه برسد به اینکه یک نفر بخواهد با برنامه‌ریزی و طرح نقشه تقلب کند. بنابراین نمی‌توان به عدالت زیادی در این زمینه رسید و تأثیر قطعی چندان قابل استناد نیست.

وی درباره برگزاری دو مرتبه کنکور در سال نیز اظهار می‌کند: این طرح خوب است اما به هر حال سازمان سنجش هم تا همین میزان قدرت امکان امنیت دارد و اگر می‌توانست  یا می‌خواست امنیت آزمون را بالا می‌برد. اما اینکه یک داوطلب یک سال برای کنکور بعدی صبر کند زمان زیادی است زیرا خیلی از داوطلبان سر جلسه آزمون حالشان بد می‌شود و این موجب می‌شود که در کنکور موفق نشوند.

شاه کرمی اضافه می‌کند: به طور کلی شاید این سیستم کنکور که طی 4 ساعت آزمون را برگزار می‌کنند در حالی که فرد پیش از آزمون دچار اضطراب شده درست نباشد. زیرا کنکور فقط در یک بازه زمانی یک ساله نیست؛ بلکه فرد باید در تمام طول عمر خود دانش‌آموز درسخوانی باشد که بتواند از عهده آن بر بیاید. می‌توان راه‌های بهتری را برای ورود به دانشگاه گذاشت که فشار روی دانش‌آموزان کمتر باشد. وقتی که با فشار و سختی بخواهند فردی را وارد دانشگاه کنند درست نیست.

این داوطلب ادامه می‌دهد: من تصمیم دارم که برای آینده رشته مهندسی شیمی را انتخاب کنم. تا کنون با توجه به اینکه مدرسه غیردولتی درس خواندم حدود 30 میلیون تومان برای کنکور هزینه کرده ام.

فاطمه منصوری با رتبه 114 در رشته ریاضی بیان می‌کند: قطعاً به مصوبه کنکور 1402 انتقاداتی وارد است. به‌عنوان مثال معلمانی که در رشته‌هایی از جمله عربی، دینی و.. تدریس می‌کردند درآمد داشتند و اکنون کارشان متوقف خواهد شد زیرا اهمیت آن در کنکور کاسته شده است. ما برای دروس عمومی دبیران زیادی داریم که با این طرح فعالیتشان کم خواهد شد.

وی درباره هزینه‌هایی که برای کنکور کرده است، اضافه می‌کند: من حدود 3 میلیون برای کتب درسی هزینه کردم و 30 میلیون هم شهریه مدرسه داده ام. می‌خواهم در صورت پذیرش در رشته کامپیوتر دانشگاه تهران تحصیل کنم.

مبینا میلانی‌نژاد رتبه 606 در رشته ریاضی فیزیک دراین باره می‌گوید: به نظر من اجرای عدالت در این مصوبه چه در تهران و چه در شهرستان اعمال نخواهد شد. زیرا قرار است تأثیر معدل قطعی 40 درصد باشد بنابراین 25 صدم هم برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند رتبه زیر دو هزار داشته باشند خیلی تأثیر دارد و با توجه به اینکه زیر ساخت مناسبی برای این موضوع فراهم نیست ما مشکلات زیادی خواهیم داشت.

وی ادامه می‌دهد: ضمن اینکه ما آزمون‌هایی داریم که به شیوه استاندارد برگزار نمی‌شوند مانند امتحان نهایی. بنابراین 40 درصد تأثیر قطعی معیار عادلانه‌ای نیست که بخواهد داوطلبان را بسنجد زیرا دانش‌آموزان یک سال درس خوانده‌اند و 25 صدم نمره در درسی مانند عربی خیلی می‌تواند رتبه آنها را جا به جا کند، در صورتی که در کنکور اینگونه نیست و دروس ضریب دارد.

این نودانشجو بیان می‌کند: من تجربه‌ای در این زمینه دارم که نشان می‌دهد مصحح امتحانات هرچقدر هم که دقت داشته باشد باز هم مشکلاتی پیش خواهد آمد، مثلاً نمره من در امتحان زبان 14 شد در حالی که می‌دانستم نمره‌ام بیش از این خواهد بود بعد با پیگیری‌های زیاد متوجه شدم یک برگه از امتحان از تصحیح جا مانده است و بعد از تصحیح آن برگه نمره‌ام 19.5 شد که این نمره قطعاً در کنکور من مؤثر خواهد بود.

میلانی‌نژاد می‌گوید: برگزاری دوبار کنکور در سال خیلی تصمیم درستی نیست زیرا استرس داوطلب را زیاد می‌کند. 

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *