رئیس توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه:تا حد امکان نباید از مجازات حبس استفاده کرد

11:07 - 16 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۹۹۴۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در نشست شورای قضایی استان کرمانشاه که با حضور معاون توسعه حل اختلاف قوه قضاییه برگزار شد بر نظام جبرانی به جای کیفری، ترغیب مردم به استفاده از داوری، ورود جدی به حمایت از حقوق عامه، استفاده نکردن از مجازات حبس و امید آفرینی برای مردم تاکید شد.

خبرگزاری میزان - نشست شورای قضایی استان کرمانشاه با حضور معاون توسعه حل اختلاف قوه قضاییه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی معاون توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در این نشست با بیان اینکه دادگستری امید مردم است و این امید آفرینی باید در عمل اثبات شود، به مقوله صلح و سازش پرداخت و گفت: بی شک مصالحه پایداری بیشتری در حل اختلافات دارد تا صدور رای. بنابراین با فرهنگ سازی آن و همگانی و فراگیر کردن آن تلاش شود این فرهنگ اصیل توسعه یابد و همگان را به استفاده از آن دعوت کرد.

وی افزود: باید روش های مختلف مصالحه را توسعه داد. ستاد صبر استان ها را تقویت کرد و با عضو گیری متعدد و مختلف از تمامی ظرفیت ها در بدنه آن بهره برد و در این مسیر از سازش دهندگان و سازش کنندگان تقدیر و تجلیل کرد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت داوری و میانجیگری تاکید کرد: همه مردم را به استفاده از این ظرفیت دعوت و ترغیب کنید، خصوصا در دادسراها از این ظرفیت ارزشمند استفاده شود.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی افزود: رای داور محکم تر است چرا که قابل اعتراض نیست و استفاده از این نهاد می تواند به خلوت شدن شعب کمک کند و به قاضی مجال دهد با فراغت بیشتری، رای اعتماد آور و اطمینان بخش صادر کند.

وی در ادامه سخنان خود به همه قضات توصیه و تاکید کرد که دعاوی را برای کسب رضایت طرفین دعوا به توسعه حل اختلاف ارجاع دهند و یادآور شد ما باید به جای نظام کیفری نظام جبرانی داشته باشیم چرا که نظام کیفری مطابق با تفکر اسلامی نیست و با آن سازگاری ندارد.

رئیس توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه افزود: تا جایی که ممکن است نظباید از مجازات حبس استفاده کرد و در این مسیر باید اذهان و افکار قضات را از مجازات زندان زدود.

وی افزود: با مجازات حبس اصل فردیت مجازات زیر سوال می رود چرا که با زندانی کردن یک نفر خانواده او و اجتماع او نیز به نوعی مجازات می شوند و سرمایه اجتماعی برای کسی که جرم مرتکب شده است صرف می شود.

صادقی از دادگستری خصوصا دادستانی خواست ورود جدی به حقوق عامه داشته باشند و با استفاده از قدرت دادستانی اوضاع شهری را که به اعتقاد ایشان نابسامان است ، سر و سامان بخشند.

وی در ادامه سخنان خود به برخی مضایق و مشکلات معاونت توسعه حل اختلاف استان کرمانشاه اشاره کرد و خواهان رفع این مشکلات شد.

در ابتدای این نشست توسلی زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با ارائه گزارشی از عملکرد دادگستری استان گفت: از اهداف موثر و مستمر ما مردمی کردن دستگاه قضایی، افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی ، مدیریت جرایم مهمه و اقناع مراجعین با استفاده از ظرفیت ملاقات های مردمی بوده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه افزود: ارتباط خوب با همکاران سبب شده است محیطی آرام ایجاد شود و همین ارتباط موثر با مسئولین استانی و ائمه جمعه بوجود آورده ایم.

توسلی زاده اضافه کرد: از دیگر اقدامات خوب این دادگستری تشکیل شوراهای دهگانه پیشگیری از وقوع جرم در ادارات استان ، تشکیل شورای خیرین برای کمک به آسیب های اجتماعی، برگزاری جلسات مستمر و موثر اقتصاد مقاومتی با هدف کمک به تولید کننده و سرمایه گذار از دیگر اقدامات بوده است.

وی استفاده از فرهنگ صلح و سازش و توسعه آن را بهترین و کم هزینه ترین شیوه دانست و گفت معتقدیم معاونت توسعه حل اختلاف بهترین مکان برای ایجاد سازش و در نتیجه کاهش ورودی پرونده هاست.

انتهای پیام/


برچسب ها: حل اختلاف

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *