رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

همایش شیرخوارگان حسینی در سراسر کشور برگزار شد

14:21 - 14 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۷۴۱۸
همایش شیرخوارگان حسینی در نخستین جمعه ماه محرم در 7500 نقطه کشور برگزار شد.

خبرگزاری میزان - همایش شیرخوارگان حسینی همزمان با نخستین جمعه از ماه محرم به یاد کودکانی که در کربلا به شهادت رسیدند در مصلی‌ها، مساجد و حسینیه‌ها و بقاع متبرکه استان تهران برگزار شد؛ این مراسم در شهر تهران و محل مصلای تهران نیز برگزار شد.

همایش شیرخوارگان حسینی هر سال در نخستین جمعه ماه محرم برگزار می‎شود؛ این مراسم در 7500 نقطه کشور و 45 کشور جهان برگزار شده و در این آیین، مادران، نوزادان شیرخوار خود را با پوشاندن لباس‎های سفید و سبز به عنوان نماد پرچم علوی و با پیشانی‌بندهای «یا ابوالفضل العباس» و «یا صاحب الزمان (عج)»، در این اجتماع بزرگ حاضر کردند.

مادران و شیر خوارگان حسینی در این آیین عزاداری با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت «علی اصغر (ع)»، طفل شش ماهه حاضر در كربلا، اعلام کردند آموزه های قیام كربلا و درس بزرگ آن و همچنین پیام آن كه از سوی حضرت «زینب كبری (س)» ماندگار شد را از همان كودكی و شیرخوارگی در رگ، پی و وجود كودكان خود ماندگار خواهند كرد.

امام

سندی معتبر به نام حضرت «علی اصغر(ع)»

از آنجا که حضرت «علی اصغر(ع)» و حضرت رقیه(س)» اسناد مظلومیت «امام حسین(ع)» و شهدای كربلا محسوب می‎شوند، حضور مادران همراه با نوزادان‌شان در این مراسم بیانگر حقیقت واقعه کربلا و آگاهی‌بخشی به جهان در این زمینه است.


فطرت پاک کودکان جذب کنند رحمت الهی

حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی در این مراسم ضمن تاکید بر حضور کودکان در مراسم و مجالس عزاداری، گفت: کودکان دارای فطرتی پارک هستند و می‌توانند با حضور در مجالس رحمت‎های الهی را جذب کنند چرا که فطرت کودکان بیش از بزرگسالان با ملکوت عالم در ارتباط است.

وی در سخنان خود اشاره‌ای به کتاب بحارالانوار جلد ۳۸ داشت و افزود: در کتاب بحارالانوار روایتی از «پیامبر اکرم(ص)» نقل شده است که در مجلسی که در آن ذکر و یاد و نام خداوند و«ائمه معصومین(ع)» یاد شود مکانی خواهد بود که ملائکه در آن حضور پیدا می‎کنند.

حجت الاسلام عالی همچنین ضمن اشاره به بیانات «امام صادق(ع)» پیرامون مجالس مذهبی، بیان کرد: در یکی از روضه خوانی‏‎هایی که در محل خانه «امام صادق(ع)» برگزار شده بود پس از تمام شدن جلسه، این امام بزرگوار فرمودند: تعداد ملائکه هایی که در این جلسه حضور داشتند بیشتر از انسان‎هایی بود که در آن شرکت کرده بودند؛ بنابراین باید توجه داشته باشیم که فطرت پاک می‎توانند رحمت ملکوتی عالم را جذب کند؛ در روایات بیان شده است که هنگامی که «امیرالمومنین(ع)» نماز شب می خواندند یکی از بچه های کوچک را در اتاق قرار می‎دادند تا از رحمت نازل شده بهره‎مند شود.

وی تاکید کرد: حضور بچه های کوچک در مجالس «اهل بیت(ع)» سبب می‌شود آنها نورانیت مجلس را با فطرت‎های پاک جذب کنند و این یک نکته مهم برای تمام مادرانی است که قصد دارند کودکان‌شان سربازان حضرت «ولیعصر(عج)» باشد.

امام

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون دهه اول ماه محرم، اظهار کرد: از ابتدای ماه محرم در باطن عالم بالا حزنی شکل می‎گیرد و این مهم را کودکان درک می‎کنند؛ روایت‌های زیادی در این زمینه از بزرگان بیان شده است که همگی قابل استناد است.

حجت الاسلام عالی، همچنین حضور کودکان در مجالس «ائمه معصومین(ع)» را امری مهم دانست و اضافه کرد: حضور کودکان در مجالس«اهل بیت(ع)» به لحاظ تربیتی نیز جایگاه ویژه ای دارد پس می‎توان مجالس خانگی را یکی از مناسب ترین مکان‎ها برای فطرت کودکان قرار داد؛ برگزاری مجالس ساده با حضور چند تن از همسایگان و یا دوستان و خویشان آن هم به صورت مستمر و بدون تشریفات تنها با یک چای بسیار ارزشمند است.

خانه های نورانی

وی در بخش دیگری به سخنان «امیرالمومنین (ع)» و  سبک زندگی درست اشاره کرد و گفت: «امیرالمومنین(ع) فرمودند در خانه ای که در آن قرآن قرائت شود و نام و یاد اهل بیت(ع) برپا شد سه خصوصیت وجود دارد ابتدا برکت زیاد می‎شود در ادامه ملائک در آن خانه حضور پیدا می‌کنند و در نهایت شیطان از آن خانه بیرون رانده می‎شود.»

امام

حجت الاسلام عالی همچنین با اشاره به ویژگی الگوی یک زن مسلمان، افزود: استکبار و شیطان با تمام قوا تلاش دارد تا هویت زن مسلمان را نابود کند بدین ترتیب عفت، حیا و از همه مهمتر کانون خانواده را دچار تزلزل می‎کند.

این کارشناس علوم قرآنی به بحث حجاب اشاره و گفت: امروز اگر بر بحث حجاب تاکید می‌شود صرفاً به خاطر این است که دشمن دست روی حجاب گذاشته و تلاش می‌کند تا با از بین بردن حجاب، هویت انسانی زن مسلمان را از او بگیرد و نقش تربیتی او را در خانواده دچار نقصان کند.

وی تاکید کرد: مسئله حجاب تنها به یک تکه پارچه معطوف نمی‌شود بلکه تقابل دو نماد هویت خانواده و اندیشه زنان را مورد بررسی قرار می‎دهد؛ متاسفانه امروزه تعریف خانواده در غرب تغییر کرده است و این به دلیل افراط گرایی غربیان در زدودن حجاب از چهره جامعه است.

تربیت سربازان امام زمان(عج)»

حجت الاسلام و المسلمین عالی، همچنین ضمن تقدیر از مادرانی که همراه با کودکان خود در مراسم شیرخوارگان حسینی حضور پیدا کردند افزود: مادرانی که فرزندان خود را برای سربازان «امام زمان(عج)» تربیت می‎کنند و به دنبال اجرای اهداف حضرت زینب کبری(س) هستند روندی را در پیش گرفتند که ارزشمند است.

این کارشناس علوم قرآنی در بخش دیگری همراه کردن خانواده با کاروان کربلا توسط «امام حسین(ع)» را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: همراه کردن خانواده در میدان جنگ شاید یک نقطه ضعف به نظر بیاید اما تدبیر «امام حسین(ع)» در حقیقت یک رویکرد مدبرانه بود تا بدین ترتیب فضایل را در مقابل رذائل قرار داده و قضاوت آیندگان را در این زمینه آسان‎تر قرار دهند در چنین شرایطی پرده از چهره دشمن برداشته و خباثت آنان را به نمایش گذاشتند.

وی تصریح کرد: اگر در طول تاریخ وجدان‎های بیدار بخواهد در مورد رویدادهای کربلا قضاوت کنند می‎فهمند که مظلومیت از آن «امام حسین(ع)» بوده و حقانیت مطلق مربوط به ایشان است؛ در این میدان مظلوم ترین شخص حضرت «علی اصغر(ع)» است و شما مخابره کننده پیام رویکرد زن مسلمان به جهان هستید.

حجت الاسلام عالی همچنین اشاره‌ای به رویدادهای واقعی کربلا داشت و افزود: در لحظات آخر «سیدالشهدا (ع)» حضرت «علی اصغر(ع)» را به روی دست‎های خود بلند کردند تا بدین وسیله دل مرده افرادی را که در سپاه دشمن قرار داشتند بیدار کند اما حرمله با تیر خود این طفل معصوم را نشانه گرفت و سبب به شهادت رسیدن ایشان شد.

در ادامه مراسم شیرخوارگان حسینی میثم مطیعی با مرثیه خوانی یاد و نام شهدای واقعه کربلا را گرامی داشت.

امام

برگزاری مراسم در مسجد مقدس جمکران و خوزستان

در مسجد مقدس جمکران نیز مراسم شیرخوارگان حسینی بعد از برگزاری مراسم قرائت دعای ندبه برگزار شد.

منتظران ظهور که صبح جمعه در این میعادگاه ظهور برای قرائت دعای ندبه حضور پیدا کرده بودند، به همراهان مادران و نوزادان به مرثیه‌خوانی و عزاداری برای طفل شش ماهه «امام حسین(ع)» پرداختند.

همچنین مراسم شیرخوارگان حسینی در خوزستان، در ۲۸ شهرستان و دو بخش مرکزی دزفول و بندر امام برگزار شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *