نرم‌افزار شاد پای کلاهبرداری از مردم را باز کرد

16:03 - 12 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۵۹۱۶
شگرد مجرمان سایبری در این قسمت از مستند «یک پرونده یک روایت» به این صورت بود که مجرمان بعد از دریافت کد ارسالی در نرم‌افزار شاد، به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا می‌کردند.

خبرگزاری میزان - این قسمت از مستند رادیویی «یک پرونده یک روایت» به پرونده‌ای پرداخته شد که مجرمان سایبری با استفاده از نرم‌افزار شاد اطلاعات کاربران را هک می‌کردند تا بتوانند با مخاطبین‌ آن‌ها ارتباط برقرار کنند و مبالغی را دریافت کنند.


سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ درباره کلاهبرداری سایبری گفت: یکی از شگردهایی که در حوزه فضای سایبر شاهد هستیم، شگرد مهندسی اجتماعی است که مجرمان سایبری می‌توانند به راحتی حریم خصوصی ما را نقض کنند؛ چراکه این روش هیچ هزینه‌ای برای آن‌ها ندارد و آن‌ها می‌توانند طعمه‌های خود را به راحتی شکار کنند.


رئیس پلیس فتای تهران بزرگ گفت: شگرد این پرونده به این صورت است که متهمان در شبکه‌های اجتماعی به خصوص نرم‌افزار شاد، خود را پشتیبان سایت معرفی کرده و اعلام می‌کردند که اگر نرم‌افزار خود را به‌روز‌رسانی نکنید یا رمز حساب کاربری خود را وارد نکنید، نرم‌افزار شما هک یا غیر‌فعال می‌شود.


به گفته سرهنگ معظمی گودرزی، به هر طریقی دلهره و نگرانی را برای کاربر ایجاد می‌کردند. در ادامه این روش، نرم‌افزارهای دیگر کاربر را هم فعال می‌کردند. به عنوان مثال، با شماره کاربر، تلگرامش را بالا می‌آوردند. در مرحله‌ای که رمز برای کاربر ارسال می‌شد، مجرمان درخواست می‌کردند که پیامک ارسالی را بخوانید تا به‌روز‌رسانی انجام شود. در حالی که پیامک‌های ارسالی کلید ورود به نرم‌افزار هستند.


رئیس پلیس فتای تهران بزرگ گفت: زمانی که پیامک ارسالی را در اختیار کلاهبردار قرار دهید، احراز هویت صورت می‌گیرد و در قدم بعدی نرم‌افزار بر روی سیستم فرد مهاجم بالا می‌آید و ممکن است به اسم مالباخته از خیلی‌های دیگر کلاهبرداری شود. از طرفی، وقتی کلاهبردار به شبکه اجتماعی فرد دسترسی پیدا کند، حریم خصوصی فرد نقض شده و در اختیار دیگران قرار می‌گیرد.


متهم نفر اول درباره جزئیات کلاهبرداری این پرونده گفت: در نرم‌افزار شاد به مردم پیام می‌دادیم که برای به‌‌روز‌رسانی نرم‌افزار باید وارد برنامه‌ای شوند. این افراد اطلاعاتشان را وارد می‌کردند، ما هم حساب‌شان را خالی می‌کردیم. شماره تلفن همراه افراد هم از طریق سایت و در ازای پرداخت پول دریافت می‌کردیم.


این متهم ادامه داد: بعد از نصب برنامه جعلی، دسترسی‌ها به ما داده می‌شد ولی در عین حال، دسترسی کاربران به نرم‌افزارشان قطع می‌شد. از همین طریق به مخاطبان این کاربر که از سوی ما هک شده، درخواست مبلغ می‌کردیم و شماره کارت‌های اجاره‌ای را ارسال می‌کردیم.


به گفته این متهم، یک‌سری کارت‌های بانکی اجاره‌ای داشتیم تا بتوانیم پول‌های واریزی را دریافت کرده و خرید را انجام دهیم. برای خرید هم از دو روش استفاده می‌کردیم، یا سکه می‌خریدیم یا ارز دیجیتال تهیه می‌کردیم.

سرهنگ معظمی گودرزی درباره کلاهبرداری سایبری در پایان توصیه‌ای به شهروندان کرد و ادامه داد: در این پرونده صرفاً بحث مالی از شهروندان مطرح بود. درحالی که پرونده‌های مشابهی هم هستند که با این شیوه تصاویر اشخاص و اطلاعات خصوصی‌شان را سرقت کرده و از این طریق باج‌گیری می‌کنند. به شهروندان توصیه می‌کنیم که در همه شبکه‌های اجتماعی فرایند احراز هویت دو مرحله‌ای را انجام دهند. با فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای لایه‌ی امنیتی اضافه‌ خواهد شد و مجرمان سایبری نمی‌توانند به راحتی به حریم خصوصی ما دسترسی پیدا کنند.

به گفته رئیس پلیس فتای تهران بزرگ، باید قبل از هرگونه درخواست نامعقول به صورت تلفنی یا روش دیگر تاییدیه بگیرید؛ چراکه ممکن است نرم‌افزار فرد طرف مقابل هک شده باشد. به این ترتیب مهاجمان هم می‌توانند وجوهاتی را از شما دریافت کنند و هم حریم خصوصی شما در اختیارشان قرار بگیرد. راه ارتباطی با پلیس فتا هم از طریق سایت پلیس فتا به نشانی https://cyberpolice.ir است که می‌توانند به بخش ارتباط با ما مراجعه کنند.


سرهنگ معظمی گودرزی به راه‌های ارتباطی دیگر اشاره کرد و افزود: خط تلفن ۰۹۶۳۸۰ هم به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی مردم هستند. همچنین، تلفن ۱۱۰ آماده شنیدن درخواست شهروندان است. در تهران بزرگ هم مردم می‌توانند به صورت حضوری مراجعه کنند.


مستند رادیویی «یک پرونده یک روایت» با محوریت بازگو کردن پرونده مجرمان و با هدف کاهش وقوع جرائم در سطح جامعه به بررسی پرونده‌ها پرداخته است و از طریق شبکه رادیو جوان و به تهیه‌کنندگی مجتبی حسنی به گوش مخاطبان می‌رسد. این برنامه سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۲ پخش می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *