تبادل آقای «اسدی» فعلا در دستور کار نیست/ توضیحاتی پیرامون فرد سوئدی تازه دستگیر شده/ ارجاع پرونده ثبت سفارش بیش از 6 هزار خودرو به دادگاه انقلاب

11:13 - 12 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۴۸۲۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران برگزار شد.

خبرگزاری میزان_ مسعود ستایشی امروز (چهارشنبه، 12 مرداد) در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تسلیت به مناسبت فرار رسیدن ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، بیان کرد: رمز ماندگاری عاشورا، قیام سید الشهدا (ع) علیه ظلم و بی عدالتی و به پا خواستند و ایستادگی در برابر انحرافات و برای ایجاد صلح و تحولات بود.

وی با اشاره به وقوع سیل در کشور، گفت: طبق گزارش‌های واصله وقوع سیل 133 شهر، یک هزار و 344 روستا در 256 بخش کشور و 24 استان کشور را درگیر کرد و 78 فوتی، 16 مفقودی و 36 مصدوم حاصل وقوع سیل در کشور بوده است، لذا آمار دقیق تلفات و فوتی‌ها در این رابطه، پس از تکمیل گزارش های و با محوریت سازمان پزشکی قانونی قابل استناد خواهد بود.

ستایشی با اشاره به حضور مقامات قضایی، گروه‌های جهادی و خدمت رسان، نیروهای مسلح و نمایندگان عالی دولت در سراسر کشور، بیان کرد: این حضور مسئولان برای کاهش خسارات و نجات جان تعداد زیادی از افرادی که در معرض خطر بودند، موثر بوده است.

وی با بیان اینکه انجام لای روبی، رفع تصرفات حرایم و بستر رودخانه‌ها بیش از پیش قابل تامل است، گفت: اگر مبادرت به پیشگیری کنیم، این اقدام از بروز و وقوع آسیب‌ها خواهد کاست.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مسئولان عالی قوه قضاییه و در راس آن رئیس قوه قضاییه تاکیدات لازم را پس از وقوع حادثه به نقاط مختلف کشور ابلاغ کردند و تمهیدات لازم و تدابیر مطابق مواضع قانونی اعمال شد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه در آستانه فرا رسیدن روز خبرنگار هستیم، گفت: باید رسالت جامعه خبری در انتقال صحیح دغدغه‌های مسئولان جامعه تبیین و محقق شود.

وی افزود: باید این رسالت در انتقال و انعکاس ضابطه مند، شفاف و مبرهن پاسخ‎ های مسئولان به مردم و بدون کم و کاست و با رعایت امانت و در راستای جهاد تبیین و تنوین افکار عمومی، صورت گیرد.

ستایشی ادامه داد: قوه قضاییه از نقد و پرسش افکار عمومی و خبرنگاران استقبال کرده و این موضوع را منشا رشد و بالندگی جامعه اسلامی می‌داند.

ستایشی با اشاره به اجلاس جایزه سالیانه حقوق بشر اسلامی که در تهران برگزار شد، گفت: براساس تصمیمات سازمان کنفرانس اسلامی در سال 1387، با پیشنهاد ایران سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در روز 12 مرداد ماه سال شمسی یا روز 5 آگوست سال میلادی، به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت اسلامی تصویب و مقرر شده تا کشورهای اسلامی این روز را گرامی بدارند.

وی افزود: هویت و کرامت انسانی و حقوق بشر موضوعی بنیادین و زیر ساختی و ریشه در جهان بینی و انسان شناختی ملت‌ها دارد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: استکبار جهانی در صدد این است تا شعارهای تکراری خود را در زمینه حقوق بشر به جهانیان دیکته کند.

وی افزود: این رویکرد مبتنی بر سلطه طلبی یک جانبه گرایی و ربطی به حقوق بشر و مردم سالاری ندارد.

  • بیشتر بخوانید

ارجاع پرونده ثبت سفارش بیش از 6 هزار خودرو به دادگاه انقلاب تهران

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره نتیجه دستورات رئیس قوه قضاییه در سفر اخیر به بوشهر و بازدید از انبارهای گمرک و اموال تملیکی استان، اظهار کرد: اخبار خوبی در راستای نگهداری اقلام متروکه و قاچاق در بعضی از استان ها به گوش می‌رسید که ریاست قوه قضاییه جهت پیگیری و مطالبه اقدامات انجام شده بدون هیچ‌گونه تشریفاتی در صحنه حضور پیدا کرده و نکاتی از جمله انباشته شدن برخی اقلام در انبارها را مورد توجه قرار داد.

وی افزود: درخصوص برخی از اقلام اعم از کانتینرها ، خودروها، اقلام سریع الفساد و… دستورات موکدی برای حل موضوع، جلوگیری از انباشتگی، جلوگیری از اطاله رسیدگی و نحو نگهداری داده شد.

ستایشی بیان کرد: پرونده ای در رابطه با ثبت سفارش خودرو مطرح بوده که این پرونده در ناحیه 28 دادسرای عمومی انقلابی تهران درحال رسیدگی است و امیدواریم تا ۱۰ روز آینده به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شود.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه گفت: در این پرونده تعدادی وارد کننده به صورت سنتی خودرو وارد می‌کردند که پس از اجرایی شدن دستورالعمل ستاد فرمانده اقتصاد مقاومتی برابر گزارش های ضابط خاص و سازمان بازرسی کل کشور، اشخاصی که فاقد شرایط مذکور در دستور العمل بودند مبادرت به تبانی با برخی از کارکنان سازمان تجارت و اقدام به جعل داده ها در سامانه های مربوطه و همچنین اقدام به ثبت سفارش کردند.

وی افزود: تعداد ۲۶۴ فقره ثبت سفارش وجود دارد که بالغ بر ۶ هزارو ۸۰۰ دستگاه خودرو سواری به کشور وارد شده است. این پرونده در شعبه بازپرسی کارکنان دولت مورد رسیدگی قرار گرفته و به دادگاه ارجاع شده است. دادگاه نیز برای حدود ۹۹نفر شخص حقیقی و حقوقی کیفرخواست صادر کرده و به دادگاه ارسال و بررسی نیز صورت گرفته است . دادگاه ایراداتی را به فرایند دادرسی گرفته و پرونده را اعاده کرده است و تا ۱۰ روز آینده این مطلب مورد اقدام واقع می‌شود.

استرداد خاوری به کشور کذب است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر پرونده حمیدرضا خاوری و استرداد وی به کشور و همچنین انتشار اخبار و شایعات در این رابطه، گفت: تمام اخبار و شایعات در خصوص دستگیری و استرداد حمید رضا خاوری تکذیب می‌شود و این موارد صحت ندارد.

وی افزود: مکاتباتی با اینترپل در این زمینه صورت گرفته و از آنجایی که این فرد تبعه کشور کانادا است، لذا این کشور همکاری لازم برای استرداد خاوری به ایران را نداشته است.

ستایشی ادامه داد: استرداد مجرمان از طریق اینترپل یک قائده بین المللی است اما کشور کانادا از انجام این قانون استنکاف می‌کند و از مجرمان حمایت کرده و به پناهگاه مجرمان و متهمان تبدیل شده است.

تبادل آقای «اسدی» فعلا در دستور کار نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه قضایی تقاضایی از وزارت امور خارجه برای تبادل زندانیان با بلژیک خصوصا برای بازگرداندن آقای اسدالله اسدی داشته است؟ آیا می‌توانیم انتظار تبادل حمید نوری با یک زندانی سوئدی را داشته باشیم؟ گفت: آقای اسدی از ماموران دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در وین بوده و به وظیفه قانونی خود به عنوان دیپلمات رسیدگی می کرده است.

وی افزود: اسدی براساس مقررات، واجد مصونیت سیاسی بوده و به صورت غیرقانونی در آلمان بازداشت شده و با 101 روز بازداشت غیر قانونی در این کشور نگهداری و شرایط بسیار تاسف باری داشته است. بر اساس حکم غیر قانونی آلمان در اکتبر 2018 به بلژیک منتقل شده و پس از انتقال به دادگاه بلژیک، با وجود مصونیت دیپلماتیکی که داشته و همچنین با توجه مقررات کمیسیون 1961، آقای اسدی را غیر قانونی در دادگاهی که سراسر خدشه و عدم رعایت موازین حقوق داخلی و بین المللی بوده به 20 سال حبس محکوم کرده اند.

وی افزود: این موضوع بارها از سوی قوه قضاییه و دستگاه دیپلماسی کشور مورد انتقاد و مراتب اعتراض به دولت بلژیک از طریق کمیساریای حقوق بشر اعلام شده است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی درخصوص تبادل زندانیان با کشور بلژیک تصریح کرد: آقای اسدی باید مسترد شود و هم اکنون نیز به صراحت تقاضا می کنیم به دلیل اینکه محکومیت وی، بدون رعایت موازین حقوقی، قضایی و عرف حقوق بین المللی و ذیل یک فرآیند مخدوش و غیر قابل دفاع در بلژیک صورت گرفته است، استرداد وی باید بدون هیچ قید و شرطی انجام شود. قوه قضاییه مجدانه این موضوع را پیگیری می کند.

ستایشی با بیان اینکه بحث تبادل فعلا مطرح نیست، افزود: درباره آقای نوری هم تلاش ها در عرصه بین المللی، در حوزه دولت، معاونت امور بین الملل و ستاد حقوق بشر اسلامی قوه قضاییه و پیگیری می شود تا به نتیجه مناسبی برسیم.

شکایتی درباره پروژه قائم شهریار مطرح نشده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در خصوص پروژه قائم شهریار که در سال ۹۱ شروع شده، واحدهایی به مردم فروخته شده و قرار بوده ظرف سه سال تحویل داده شود اما پس از ۱۰ سال هنوز این اتفاق نیفتاده و خریداران خواهان پیگیری وضعیتشان هستند؛ پرونده‌ای در دستگاه قضایی اعم از دادگستری یا سازمان بازرسی تشکیل شده است، اظهار کرد: در این زمینه شکایتی در حوزه قضایی شهریار مطرح نشده که موجب ورود مجموعه قضایی شود.

وی افزود: در روزهای گذشته با توجه به اطاله‌ای که بین شهرداری و سرمایه گذار مربوطه صورت گرفته است، دادستان شهریار جلسه‌ای برگزار کرده و افراد ذی مدخل در این پروژه و سایر مسئولان شهرستان را دعوت کرد و دستور داد با سرعت موضوع توافق بین شهرداری و سرمایه گذار مربوطه محقق شود و وضعیت مردم را تعیین تکلیف کنند زیرا مردم حق دارند واعتماد کرده اند، اگر این امر محقق نشود دادستانی به تکلیف قانونی خود عمل می‌کند.

وی ادامه داد: این اتفاق به لحاظ عدم هماهنگی شهرداری و شرکت سرمایه گذار بوده که نتوانستند با هم توافق کنند و اختلافاتی داشتند و به جمع بندی نرسیدند و مردم بلاتکلیف هستند. این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا این مسئله به نتیجه برسد و مردم به حق خود دست پیدا کنند.

کیفرخواست پرونده آمیتیس صادر شد

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده آمیتیس گفت: این پرونده 258 شاکی دارد که کیفرخواست از ناحیه 31 دادسرای تهران به شعبه 10 دادگاه کیفری مجتمع شهید قدوسی تهران منعکس و منجر به صدور دادنامه شده است. متهم اصلی این پرونده به جرم مشارکت محکوم شده و متواری است. او به 3 سال و 2 ماه حبس و پرداخت جزای نقدی به صندوق دولت و رد مال، محکوم شده است.

ستایشی افزود: متهم ردیف دوم به اتهام معاونت به دلیل عجز در از تودیع وثیقه در زندان به سر می برد و به 2 سال حبس تعزیری محکوم شده است. دو نفر دیگر نیز به اتهام معاونت، به 4 ماه حبس محکوم شده‌اند و مجازات تکمیلی هم در حق آنها اعمال شده است.

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: پرونده با یک هزار و 853 نفر کلاسه کمتر از 3 ماه منتج به نتیجه شده است و بعد از آن هم 2 هزار شاکی واصل شده که پیگیری می‌شود. رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی کار ساده‌ای نیست و جمع کردن آن نیاز به عزم جدی و در شرایطی نیاز به عزم فراقوه‌ای دارد.

وی افزود: پرونده‌هایی مانند ورمی کمپوست، شرکت تعاونی برق هشتگرد ، عظیم خودرو، ثامن الحجج و پرونده مربوط به اداره راه و شهرسازی از این دست پرونده‌های کثیرالشاکی هستند که شکاتی دارند.

آخرین اخبار از رسیدگی به پرونده متروپل

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده متروپل گفت: این پرونده 21 نفر متهم دارد که برای تمام افراد کیفرخواست صادر شده است.

ستایشی با بیان اینکه تمامی افراد متهم در بازداشت هستند، گفت: سومین جلسه دادگاه این پرونده برگزار شد و اولیای دم متوفیان در دادگاه حضور داشتند و جلسات نیز علنی برگزار می شود. رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری 2 اهواز مطابق با قوانین و مقررات صورت می گیرد. 2 نفر اعتراض داشتند و این اعتراضات مورد توجه قرار گرفته است. کارشناسان هیئت و کارشناسان دادگستری درباره این اعتراضات، ارائه نظر کردند. در روزهای آتی شاهد صدور رای قانونی و نهایی در این پرونده خواهیم بود.

دستگیری جاسوس تبعه سوئدی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص اتهامات و روند پرونده تبعه سوئدی که با توجه به اطلاعیه وزارت اطلاعات بازداشت شده است، اظهار کرد: این فرد ارتباط غیر قابل دفاعی با عناصر جاسوس داشته است و ماموریت داشته در خصوص وضعیت یک جاسوس دیگر در ایران کسب اطلاع کند که با اقدامات و پیگیری سربازان گمنام امام زمان(عج) و دستور قاطع و به موقع مرجع قضایی بازداشت شد.

ستایشی بیان کرد: نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران با جاسوسان و مرتبطان آن‌ها برخورد قاطع و پشیمان کننده دارد به دولت سوئد هم هشدار می‌دهیم دست از این اقدامات خلافکارانه و تعدی به حقوق و حاکمیت ملی کشورها از طریق اعزام جاسوس بردارد.

ارائه خدمات معاضدت قضایی در دادگستری‌ها

ستایشی در پاسخ به این سوال که آیا دفاتر خدمات قضایی ملزم به ارائه اطلاعات حقوقی به مردم هستند؟ گفت: دفاتر خدمات قضایی در مقام ارائه معاضدت قضایی نیستند و به موجب مقررات باید فرآیند ارائه دادخواست ها و شکایات مربوطه را تسهیل کنند.

وی افزود: فرآیندهای تخصصی و معاضدتی در کلیه دادگستری استان ها و شهرستان ها وجود دارد و آنها به صورت رایگان به افرادی که نیاز به معاضدت قضایی دارند، ارائه خدمت می کنند و در حوزه مجموعه های دیگر هم خدمات معاضدت قضایی وجود دارد، مانند مرکز امور مشاوران و وکلا که یک مجموعه پرتوان در راستای ارائه معاضدت قضایی است و متضمن ارائه آمار و اجراییات است و موفقیت های خوبی هم تاکنون داشته است.

کاهش 4.2 درصدی پرونده های معوق در دستگاه قضایی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات قوه قضاییه در خصوص شناسایی و شناسنامه دار شدن پرونده‌های راکد قضایی، اظهار کرد: بحث پرونده‌های معوق که در مولفه‌های مختلفی ریشه دارد، مورد توجه دستگاه قضایی است.

وی با بیان اینکه پرونده قضایی که زمان تشکیل آن از یک سال عبور کند به عنوان پرونده معوق تلقی می‌شود، گفت: ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی نگران کننده است، باید در راستای تحقق سند تحول برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

ستایشی ادامه داد: باید حجم ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی مدیریت شود و تا زمانی که منابع انسانی متدین و آگاه متناسب با حجم پرونده ها وجود نداشته باشد این مشکل وجود دارد. ارتقا انگیزشی برای همکاران قضایی بابت انجام وظایفشان باید صورت پذیرد.

وی افزود: با احتساب اجرای احکام در پرونده‌های معوق، میزان این پرونده‌ها نسبت به سال قبل 4.2 درصد کاهش داشته است، طی سه سال گذشته در پرونده‌های معوق دادگستری بدون اجرای احکام 2.5 درصد کاهش داشتیم.

5 دستگاهی که بیشترین اراضی فاقد سند رسمی را دارند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر انقضای مهلت تعیین شده برای معرفی املاک دستگاه‌های دولتی برای صدور سند حدنگار اراضی و اینکه آیا تاکنون برای دستگاه‌هایی که در این رابطه ترک فعل کردند تشکیل پرونده و یا پیگیری قضایی صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: تاکنون پرونده‌ای در این رابطه تشکیل نشده است، براساس بررسی‌های صورت گرفته و با توجه به همکاری سازمان‌های ذی مدخلی که در اجرای قانون به ویژه ماده 9 قانون جامع حدنگار یا کاداستر، این اقدامات صورت گرفت .

وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌ها سطح اراضی کشور 164 میلیون هکتار است که سهم اراضی دولتی و ملی که تحت تولیت منابع طبیعی و آبخیزداری است، 136 میلیون و 593 هزار و 945 هکتار است.

ستایشی ادامه داد: میزان تحقق فعالیت صدور اسناد مالکیت حدنگار مربوط به اراضی ملی و دولتی از ابتدای اجرای این کار که سختی‎ها و محدودیت‎هایی دارد؛ 131 میلیون و 450 هزارو 341 هکتاراست که معادل 96 درصد از کل اراضی مذکور، برای آن حدنگاری صورت گرفته و فعالیت‌ها در این زمینه محقق شده است.

وی افزود: میزان تحقق فعالیت صدور اسناد مالکیت مربوط به اراضی ملی و دولتی در چهار ماه اول امسال، 2 میلیون و 985 هزار و 479 هکتار است که در حرکتی شتاب دار و قابل توجه این اقدام 2.27 درصد از کل آرا به خود اختصاص داده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: سطح اراضی کشاورزی و موضوع اراضی تحت تولیت سازمان امور اراضی کشور 18 میلیون و 700 هزار و 416 هکتار است که به موجب قانون نسبت به صدور اسناد مالکیت حد نگار نسبت به اراضی کشاورزی 892 هزار و 223 هکتار از کل اراضی است که معادل 4.7 درصد بوده است .

وی افزود: میزان تحقق فعالیت در چهار ماه اول سال 307 هزار و 186 هکتار معادل 34.4 از کل پیش روی فعالیت اراضی مذکور از ابتدا تاکنون بوده است.

ستایشی ادامه داد: در حوزه اراضی ملی و دولتی بخش قابل توجهی از ماده صدور اسناد فعالیت حدنگار مبوط به آن دسته از اراضی است که یا پرونده و یا اینکه اظهارات نهادهای متولی موضوع اجرای مقررات را منعکس کرده است و نیاز به ممیزی دارند که اگر تعیین تکلیف شوند، این مهم محقق می‌شود .

وی افزود: نکته مورد پیگیری حسب بررسی‌های دستگاه ‎هایی که بیشترین اراضی و املاک را به خود اختصاص داده‌اند شامل وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت جهاد کشاورزی است که براساس مقررات مکلف به پیگیری و اقدام در حوزه مستند سازی این اراضی هستند و بر اساس قانون جامع حدنگار مصوب 12 بهمن 1393 به مدت دو سال مهلت داشته‌اند و اکنون باید پاسخ دهند .

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: اگر چه دراین رابطه اقدامات مثبت و چشمگیری صورت گرفته است اما از آنجایی که قانون در زمان مناسب خود محقق نشده است، این موضوع مورد مطالبه جدی رئیس قوه قضاییه قرار دارد و وی به سازمان بازرسی اعلام کرده تا اجرای قوانین باید متقن و استوار پیگیری شود.

وی افزود: دستگاه‌هایی که هدف این ابلاغ هستند تا پایان سال جاری وظایف جاری خود را معطوف به ماده 9 قانون مورد بحث کنند و مبادرت به تهیه و تدوین تمام مستندات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود از جمله مشخصات ثبتی، کاربری، نام بهره بردار، نقشه‌های متضمن مختصات جغرافیایی را با رعایت جامع موازین امنیتی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه دهند در غیر این صورت راهی جز پیگیری قضایی مبنی بر ترک فعل نخواهد داشت، همچنین در این رابطه اقداماتی در حوزه تهران نیز انجام گرفته است.

ترک فعل مسئولان قابل تعقیب است

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش قوه قضاییه به ترک فعل برخی از دستگاه‌‎ها مانند سازمان هواشناسی در اعلام هشدار ها که منجر به وقوع حوادث و وقوع حوادث شده است، گفت: براساس ماده 576 قانون مجازات اسلامی بحث ترک فعل مسئولان در صورت احراز قابل تعقیب و پیگیری است.

وی افزود: به عنوان مثال براساس گزارش رئیس کل دادگستری استان فارس، مسئولان قضایی این استان به موضوع سیل استهبان، ورود و دستورات لازم را صادر کردند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در خصوص حوادث اخیر در کشور در بحث وقوع سیل، پرونده‌های مقدماتی تشکیل و به شعب قضایی ارجاع داده شده و در صورت رویت ترک فعل و تقصیر مسئولان، موارد مورد بررسی قضایی قرار خواهند گرفت.

جمع آوری سگ های ولگرد بر عهده شهرداری ها است

وی در پاسخ به این سوال که آیا در جمع آوری سگ های ولگرد از سطح شهر و حاشیه آنها قصوری از سوی دستگاه های مسئول صورت گرفته و آیا قوه قضاییه قصد ورود به این موضوع را دارد، گفت: متاسفانه در رسانه ملی هم پخش شد که حیواناتی هستند که رها می شوند و موجبات آزار برخی از هموطنان را فراهم کرده و حتی موجب مرگ کودکان و افراد دیگری که توانایی مقابله با آنها را ندارند، شده اند.

سخنگوی دستگاه قضا یادآور شد: به موجب ماده 55 قانون شهرداری ها، این ارگان وظیفه دارد نسبت به جمع آوری این حیوانات اقدام کنند. اگر دستگاه های موثر در این زمینه تکالیف خود را انجام ندهند، حسب مورد و براساس قوانین بالطبع قابل برخورد قانونی هستند.

توضیحات سخنگوی قوه‌قضاییه درباره پرونده مهدی میرسلیم

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره ابهامات و وضعیت پرونده مهدی میرسلیم و آیا اتهام این پرونده جاسوسی است، گفت: سیدمهدی میرسلیم به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده که تاریخ شروع اجرای مجازاتش مشخص است.

وی افزود: براساس مقررات محکومیت این شخص اجرا شده است زیرا مکلف به اجرای قانون هستیم و بهترین راه تجلی عدالت اجرای دقیق قانون است و نمی توان برای اجرای قانون تبعیض قائل شویم و قطعا قوه قضاییه تبعیضی در رسیدگی به پرونده ها ندارد.

ستایشی بیان کرد : این شخص براساس رای دادگاه محکوم به ۵ سال حبس است که در این ایام براساس مقررات از مرخصی استفاده کرده و چند روز هم غیبت داشته است‌ که مطابق مقررات به مرخصی رفته و در مورد غیبت هم براساس مقررات تصمیم اتخاذ شده و مقرارت موضوع ماده ۴۹۴ همچنین ماده ۵۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری در مورد این شخص اعمال شده است.

وی افزود: بنابراین این شخص در حال حاضر در زندان است و تحمل کیفر می کند و هیچ چیز نامشخصی وجود ندارد اما در اثنایی که مرخصی بود ابراز بیماری کرده که براساس تکلیف، به واحد درمانی و پزشکی قانونی معرفی شد که پزشکی قانونی شرایط این شخص را برای ادامه حبس فراهم دانسته است.

حکم آقای اشتری ربطی به ادعای اخیرش ندارد

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره حکم پرونده وحید اشتری گفت: متاسفیم که می‌بینیم کسی از اصحاب رسانه فعل یا ترک فعلی دارد که قابل مجازات است.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی جز تذکر و ارشاد که مقدماتی است تکلیف دارد اگر مواردی اعلام و شکایتی صورت می گیرد مطابق موازین قانونی و شرعی است.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: اشتری در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری دو تهران به اتهام نشر اکاذیب و به قصد تشویش اذهان عمومی و ضرر به غیر که مربوط به انتشار تصاویر خصوصی شاکی بوده بدون اجازه وی، به تحمل 2 سال حبس در تاریخ 21 آبان 99محکوم شده است . این مجازات به مدت 5 سال بنا بر وضعیت محکوم علیه، تعلیق شد.

وی ادامه داد: اشتری در تاریخ 16 آذر 1400 در پرونده ای دیگر در شعبه 1060 دادگاه کیفری دو تهران به اتهام نشر اکاذیب و به قصد تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی به جزای نقدی به میزان 20 میلیون ریال محکوم شده است.

ستایشی گفت: پرونده دیگر درتاریخ 31 اردیبهشت 1401 در شعبه 1060دادگاه کیفری دو تهران به اتهام تحریف، ترغیب و دعوت مردم به اعمال خشونت از طریق فضای مجازی به تحمل 91 روز حبس تعزیری محکوم شد .

سخنگوی قوه قضاییه در مورد اخرین پرونده وی گفت :آخرین پرونده وی 26 تیر 1401 در شعبه 1057 کیفری دو تهران به اتهام نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر به دو سال حبس تعزیری و ممنوعیت از هرگونه فعالیت رسانه‌ای و یا حقیقی همچون روزنامه ها و همچنین بستن کلیه صفحاتش در فضای مجازی به مدت دو سال محکوم شده است.

ستایشی گفت: وی ادعاهایی مطرح کرده مبتنی بر اینکه این حکم قبل از موضوع مطروحه در افکار عمومی بوده است در صورتی که احکام صادر شده مربوط به موضوعات قبل بوده اما وی اصرار دارد که محکومیت صادر شده مربوط به موضوع اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه آحاد جامعه به تبعیت از قانون مکلف هستند چرا که ثبات جامعه را تبعیت از قانون فراهم می کند گفت: موضوع پرونده این فرد، دادنامه غیابی است و مطابق قانون کسی که محکوم غیابی است می تواند در دادگاهی که حکم صادر شده واخواهی کند. به دلیل اینکه این فرد در هیچ کدام از جلسات دادگاه علی رغم ابلاغ دادنامه حاضر نشده و لایحه ای ارائه نداده حکم غیابی صادر شده است.

سخنگوی قوه قضاییه با تشریح آخرین وضعیت پرونده‌های تخلفات بورسی کشور در دولت گذشته، گفت: 5 نفر در خصوص این پرونده تفهیم اتهام شدند و پرونده‌های این افراد در دادسرا در حال بررسی است.

آخرین وضعیت پرونده رسیدگی به تخلفات بورسی

وی افزود: در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به گزارشات تخلفات و جرایم اوراق بهادار که توسط سازمان بازرسی انجام می‌‍شود، یک مسئول سابق وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی کشور در دادگاه کیفری 2 منتهی به صدور رای محکومیت شده که این رای قطعی است.

ستایشی ادامه داد: گزارش تعقیب کیفری اعضای هیئت مدیره و رئیس وقت سازمان بورس اوراق بهادار، تکمیل شده است که این افراد 4 نفر از اعضای هیئت مدیره بودند و به اتهام موضوع بند 3 ماده 46 قانون بازار اوراق بهادار، پرونده اواخر سال گذشته به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارجاع شده و در حال بررسی است.

وی افزود: در پرونده دیگری در خصوص بررسی عملکرد اعضای هیئت مدیره شرکت بورس و اوراق بهادار مبنی بر خرید و نگهداری دستگاه ‎های استخراج رمز ارز که به سازمان بازرسی کل کشور ارجاع شده است، این پرونده به دو بخش تبدیل شده که بخشی از آن به دادگاه کیفری 2 ارجاع و در حال رسیدگی است و در بخشی دیگری این پرونده در شعبه بازپرسی تشکیل شده و در حال رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: تعقیب انتظامی اعضای هیئت مدیره و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به لحاظ بررسی عملکرد مسئولان بازار اوراق بهادار در رابطه با مدیریت این اوراق در سال 99، در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تخلفات این افراد به اتهامات مشخص در 5 بند، احصا شده است، گفت: تخلفات این افراد به شورای عالی بورس ارائه شده است و این شورا نیز در جهت قانون استمداد کرده و گزارش مربوطه برای نظر مشورتی به سازمان بازرسی آمده است.

ستایشی گفت: در گزارش دیگری که به سازمان بازرسی در این رابطه ارجاع شده است، حکم سلب صلاحیت دائم افراد ذی مدخل در هیئت مدیره بورس صادر شده است و در گزارشی دیگر نیز تعقیب انتظامی خرید و نگهداری دستگاه‌های رمز ارز به کمیته انضباطی ارجاع و یک نفر اخراج شده و همچنین رای لازم برای نفر دیگری صادر شده است.

پرونده های دعاوی تخلیه مسکن در شوراهای حل اختلاف افزایش نداشته است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد پرونده‌های مربوط به مصوبه ۲۵ درصدی اجاره‌بها،گفت: از سیر طرح دعاوی و فرایند صدور دستور تخلیه در شورا های حل اختلاف بر اساس گزارش‌هایی که مرکز توسعه شورای حل اختلاف ارائه کرده است نشان می‌دهد رسیدگی به این پرونده ها سیر طبیعی را سپری می‌کند و افزایش معنا داری وجود ندارد.

وی افزود: در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ میزان پرونده هایی که برای تخلیه تعیین تکلیف شده ۲۹ درصد پرونده های حقوقی بوده است و ۷۰ درصد دعاوی مطروحه در شورای حل اختلاف منتهی به صدور تخلیه نشده است و بهترین شیوه در این رابطه با این پرونده ها توافق بین موجر و مستأجر است.

انتهای پیام/


برچسب ها: سخنگو

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *