رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد:عامل بسیاری از نزاع‌ها و اختلافات اراضی بین مردم عدم تثبیت مالکیت‌ها است

16:09 - 11 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۳۹۵۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویر احمد در دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گفت: عامل بسیاری از نزاع ها و اختلافات اراضی بین مردم است عدم تثبیت مالکیت ها است.

خبرگزاری میزان -دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم با موضوعاتی همچون بررسی و تعیین تکلیف علت عدم همکاری منابع طبیعی در تعیین وضعیت جایگاه پسماندهای ساختمانی شهر یاسوج، بررسی آخرین اقدامات منابع طبیعی در خصوص آفت پروانه برگخوار درختان بلوط، بررسی ثبت آبراهه های فصلی و مطلوب و ارائه راهکار در خصوص ثبت بستر و حریم رودخانه بشار در محدوده صدا و سیما بررسی اسناد کاداستر اراضی کشاورزی و گزارش دستگاه‌های مسئول ثبت مانند اسناد و املاک و امور اراضی بررسی شد.

رئیس کل دادگستری استان در این نشست در سخنانی اظهار کرد: اسناد مالکیت اراضی دولتی و کشاورزی مشکلات اساسی دارد و همین این است که بسیاری از ادارات دولتی سند مالکیت ندارند و موضوع کاداستر یکی از ماموریت های هفتگانه که در سند تحول به آن اشاره شده و هم مورد تاکید ریاست قوه قضاییه قرار گرفته است.

نگین تاجی گفت: عملیات عملیاتی شدن تحول موضوع تثبیت حدود مالکیت است. در این زمینه جزء استان های برتر در زمینه تثبیت حدود مالکیت در اراضی ملی است.

وی در ادامه گفت: عامل بسیاری از نزاع ها و اختلافات اراضی بین مردم است عدم تثبیت مالکیت ها است.

نگین تاجی گفت: وضعیت املاک و اراضی ملی و منابع طبیعی و مردم مشخص نیست کاداستر اراضی کشاورزی نیز، شایسته است هر چه زودتر انجام شود و در پیشگیری از وقوع جرم موضوع کاداستر خیلی مهم است.

وی اظهار کرد: برخی مدیران در گذشته به منظور ثبت دستگاه تحت نظر خود ثبت ساختمان اداره تحت نظر خود را در اداره ثبت اسناد و املاک استان اقدامی نکردند و همین موضوع باعث شده برخی باسو استفاده اقدام به اقامه دعوای حقوقی در محاکم قضایی استان کنند.

رئیس کل دادگستری استان به طرح کاداستر اراضی در اراضی ملی و کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ درصد اراضی ملی در استان در طرح تثبیت مالکیت اراضی ثبت و ضبط شده اند.

وی گفت: در یاسوج عامل بسیاری از مشکلات اساسی کاداستر موجب شده که عامل بسیاری از دعاوی و نزاع ها و درگیری ها و دعاوی اختلافات و دعاوی اختلافات ملکی باشد.

وی علت این موضوع را مشخص کردن حدود اربعه درنسق های زراعی اعلام کرد و گفت: حدود اراضی جنگلی و اراضی کشاورزی در جنگل نیز مشخص نشده است و موجب شده برخی‌ها به جنگل ها دست درازی کنند.

یکی از موضوعات مهمی که در این نشست مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت، آخرین اقدامات اداره کل منابع طبیعی در خصوص آفت برگ پروانه برگخوار درختان بلوط بود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در این نشست با اظهار اینکه مصوبات شورا برای همه مسئولان و ادارات و سازمان ها لازم الاجراست، تصریح کرد: مهم است مدیران بدانند آنچه که در این شورا مصوب می شود اجرای آن لازم و ضروری است این است که انجام مصوبات شورای پیشگیری رافع مسئولیت مدنی برای مدیران است.

سید عیسی حسنی با اشاره به این مزیت وجود بلوط را نعمتی الهی برای زاگرس نشینان دانست، گفت: یکی از این مصادیق بلوط های زاگرس زمان قحطی ناشی از جنگ جهانی دوم بود که مردم توانستند با مصرف میوه همین درختان و پخت نانی از این میوه، تلفات انسانی ناشی از هجوم بیگانگان را در استان های زاگرس نشین به کمترین حد رسانده و کاهش دهند.

وی گفت : میوه درختان بلوط قوت غالب مردم آن زمان بود و اکنون این درختان مظلوم هر روز مظلوم تر می شوند.

حسنی از تلاش دادگستری استان در حمایت از اداره کل منابع طبیعی به منظور مبارزه با آفت پروانه برگ خوار درختان بلوط خبر داد و گفت: در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان از هرگونه تلاشی که موجب نجات درختان بلوط شود حمایت خواهیم کرد و به همین خاطر در بهمن ماه آینده که فصل شروع مبارزه و جلوگیری از رشد آفت برگ خوار جوانه بلوط است شورای پیشگیری بصورت فوق العاده تشکیل موضوع بررسی خواهد شد.البته هم اکنون با معاون قوه قضاییه و وزیر در خصوص این مشکل مکاتبه شده است.

نستهن مقدم شهردار یاسوج نیز در این نشست گفت: تعامل بین دستگاه ها اگر صفر نباشد خیلی هم بالاتر از صفر نیست.

مقدم گفت: در حال اخذ مجوز سازمان خدمات شهری و فرآورده های کشاورزی هستیم.

وی افزود: خدمات شرکت های خدمات رسان بسیار ناقص است و موجب اعتراض مردم می شود انتظار داریم به مدیریت شهری کمک شود و فقط مدیریت یکپارچه است که در در دنیا موفق است.

گفتنی است در این شورا با توجه به موضوعات نشست در خصوص تعیین جایگاه پسماند نخاله های ساختمانی شهر یاسوج در کمیته استعدادیابی، به منابع طبیعی یک هفته مهلت داده شد تا نسبت به تعیین تکلیف این مسئله و ارسال گزارش آن به معاونت پیشگیری توسط شهرداری با همکاری صدا و سیما اعلام عمومی شود، در صورت تخلیه نخاله‌های ساختمانی در اماکن دیگر، خودروها توقیف و افراد تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

در خصوص مسئله آبراهه کنار صدا و سیمای مرکز استان نیز مقرر شد آب منطقه‌ای پاسخ استعلام اخذ سند صدا و سیما را بر اساس وضعیت فعلی به موجود، به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان ارائه کند و سند مالکیت بر اساس وضع موجود صادر شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اقدامات انجام گرفته این اداره در مبارزه با آفت پروانه برگخوار درختان بلوط گفت: سابقه این بیماری در ایران به سال ۱۳۵۱ برمی گردد و همواره درختان بلوط در حوزه نوار زاگرس این بیماری وجود داشته است.

جاوید بخت افزود: دو نوع پروانه بلوط وجود دارد که یکی تک نسلی و دیگری برگخوار سفید که پنج نسلی است و در نسل های متعددی رشد می نماید و تبدیل به پروانه می شود واین پروانه بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ عدد تخم گذاشته و بعد از ۴۸ ساعت از بین می رود و این علت شدت گرفتن این آفت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بهترین زمان مبارزه با این آفت از اواسط اسفندماه تا اواسط فروردین ماه است و در موقع جوانه زدن درختان باید این سم پاشی یا محلول پاشی انجام شود و ما اکنون در مناطق سردسیری و میان بند هیچگونه مشکلی در رابطه با این آفت نداریم .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد به وجود این آفت در برخی شهرستان‌های گرمسیری استان اشاره کرد و افزود: آفت سفید درشهرستان های باشت، کهگیلویه و بهمئی و بخشی از لندهبه درختان بلوط بشدت حمله ور شده است.

جاوید بخت گفت: این آفت تاکنون پنج مرتبه در کشور طغیان کرده است، مهمترین راه مبارزه با این آفت محلول‌پاشی bt است، از بدو ورود و تشکیل جلسات متعددی با دانشگاه ها ، مرکز تحقیقات و حفظ نباتات و جلسات متعدد و مستمری در استان برگزار شده و به صورت میدانی نیز موضوع را مورد بررسی قرار داده ایم.

وی گفت : ۳۵۰ هزار هکتار از جنگل های استان را مورد پایش قرار داده ایم ۲۲۰، هزار هکتار از این جنگلها مورد حمله پروانه برگخوار سفید بلوط قرار گرفتند و حوزه فعالیت این نوع تقریباً از ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ متر متغیر است.

مدیرکل منابع طبیعی استان گفت : از جنگل های ۸۷۶ هزار هکتاری استان کهگیلویه و بویراحمد تقریباً چهار درصد از این جنگل ها مورد آفت قرار گرفته اند، این آفت برگ ها را از بین می برد و بعد دوباره درخت جوانه زده وسبز می شود و مهم‌ترین مسئله این است ،که با ریزش برگها درخت خشک نمی شود و از بین نمی رود.

وی تامین اعتبار را تنها راه مبارزه با این آفت عنوان و گفت: پایش و در واقع محلول پاشی باشیم بر2 نسل اثر می گذارد و مناسب ترین زمان برای محلول پاشی از اواسط ماه های اسفند ماه تا فروردین است که این این محلول پاشی اثر می گذارد و بهترین زمان ساعت ۵ تا ۷ صبح و عصر ها ساعت ۷:۳۰ تا ۸ و ۳۰ دقیقه است.

وی گفت: برای از بین بردن پروانه ها ۴ کارگاه آموزشی را با مشارکت روستاییان در مناطق مختلف استان برگزار کرده‌ایم.

وی به علت های رشد این آفت اشاره کرد و افزود : زیر اشکوب ها را در زیر درختان با کارهای کشاورزی از بین بردن این زیر اشکوب و محلول پاشی سم و کود در زیر درختان موجب شده که دشمن طبیعی این آفت از بین برود خشکسالی نیز یکی دیگر از عوامل بروز این پدیده و ریزگردها که همه ساله مهمان های ناخوانده درختان بلوط مظلوم حوضه زاگرس هستند.

وی در خصوص تامین اعتبار برای مبارزه با این آفت گفت: ۳۵ میلیارد تومان در این خصوص تصویب شده و کارهای عملیاتی شروع شده است و در موافقتنامه سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده است.در این خصوص از این ۲۰ میلیارد اختصاصی ۱۵ میلیارد تومان آن از طریق شرکت نفت پرداخت می شود که یک میلیارد برای کار تحقیقاتی تخصیص داده شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: منابع طبیعی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *