عدم استفاده از لیزینگ به عنوان یکی از ابزارهای تنظیم بازار خودرو/ تصمیمات غلط وضعیت بازار را به اینجا رساند

13:25 - 11 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۳۷۴۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
کارشناس اقتصادی گفت: لیزینگ می تواند به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند تنظیم بازار نقش کلیدی را در‌کنترل قیمتها و حذف دلال بازی از بازار خودرو ایفا کند.

خبرگزاری میزان - حامد کارگر سامانی کارشناس اقتصادی با اشاره به توانایی شرکتهای لیزینگ برای کنترل بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها گفت: لیزینگ می بایست به عنوان یک ابزار مهم برای توسعه فروش کنترل قیمتها، فروش عادلانه و حذف دلال بازی به شمار  رود اما در‌ کشور ما که اتفاقا در‌حو‌زه تولید و عرضه خودرو تناسب وجود ندارد کمتر مورد توجه قرار می گیرد. 


وی با اشاره به ظرفیت بالای لیزینگ های کشور برای کنترل بازار خودرو گفت: شرکتهای لیزینگ بهترین ابزار برای فروش عادلانه خودرو و حذف واسطه گری در این شرایط هستند به نحوی که اگر سند خودرو در رهن شرکتهای لیزینگ باقی بماند و تا پایان اقساط امکان نقل و نتقال سند خودرو فراهم نباشد قطعا بسیاری از دلال بازی ها در این بازار از بین می رود و خودرو به دست مصرف کننده واقعی می رسد.

سامانی همچنین به راهکارهای ارائه شده برای تنظیم بازار خودرو در ماه های اخیر انتقاد کرد و گفت: قرعه کشی و فروش مرحله ای هم نتوانسته راهکار مناسبی برای تنظیم بازار خودرو باشد چرا که هنوز هم شاهد ثبت نام های چند میلیونی متقاضیان و اختلاف قیمت های نامتعارف در بین کارخانه و بازار خودرو هستیم.

وی با اشاره به عرضه خودرو در‌ بورس کالا گفت: عرضه یک کالا در بورس موجب رونق رقابت می شود اما ما در مورد خودرو مشکل رقابت و رونق نداریم بلکه مشکل اصلی نحوه توزیع مناسب و عادلانه خودرو هست که قطعا عرضه آن در‌ بورس هم نمی تواند چندان موفق و موثر عمل کند.

سامانی ادامه داد: با عرضه خودرو در بورس چه تضمینی وجود دارد که همه به اینترنت به سرعت دسترسی داشته باشند و از آن مهمتر چه تضمینی هست تا خودرو به صورت عادلانه بین استانهای مختلف کشور عرضه و توزیع شود. این در شرایطی است که در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها اصلا دفتر کارگزاری بورسی وجود ندارد تا مردم ثبت نام کنند و امکان خرید خودرو از بورس را داشته باشند.


این کارشناس اقتصادی گفت: سالهاست که منابع عظیمی از دولت صرف حمایت از صنعت خودرو می شود اما مشخص نیست این منابع با چه هدفی و چه ساز و کاری در خودروسازان توزیع می شود که نتیجه بعد از سالها حمایت امروز این شده است.

وی ادامه داد: یکبار هم که شده صندوق توسعه ملی به جای حمایت از تولید اینبار از مصرف کننده حمایت کنند و منابع خود را برای تنظیم بازار خودرو در اختیار شرکتهای لیزینگ قرار دهد تا خودرو با نرخ بهره کم به دست مشتری واقعی برسد و از این طریق هم مردم منتفع شوند هم از تولید داخلی حمایت شود.
 
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *