سجادی: نمایندگان مجلس از صحبت‌هایم قانع شدند/ کسی را از ثبت نام در انتخابات فدراسیون‌ها منع نمی‌کنم

12:25 - 11 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۳۵۷۳
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
وزیر ورزش و جوانان گفت: درباره توضیحاتی که در رابطه با سوال دادم، خیلی از نمایندگان مجلس با من صحبت کرده و گفتند از این توضیحات قانع شدیم.

خبرگزاری میزان - سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در حاشیه مراسم رونمایی از دستاوردهای تاریخ شفاهی ورزش ایران درمورد توضیحاتش در مجلس شورای اسلامی و وضعیت فدراسیون فوتبال صحبت‌هایی انجام داد که در زیر می‌خوانید.

*به نمایندگان محترم خسته نباشید گفته و از آن‌ها تشکر می کنم. نظر آن‌ها برای ما قابل احترام است و درباره توضیحاتی که در رابطه با سوال دادم، خیلی‌های‌شان با من صحبت کرده و گفتند از این توضیحات قانع شدیم. سوال این بود قانون وزارت ورزش در شهریور 99 قطعی و در تاریخ 10 مهر به رئیس جمهور وقت از سوی مجلس ابلاغ شد. 

*مهلت زمانی 6 ماهه‌ای لازم بود تا آئین‌نامه‌های مرتبط با این قانون تبین شده و به کمیسیون‌ها برود تا در نهایت در هیأت دولت تصویب شود سپس قانون به مجلس باز می‌گردد تا مورد بررسی‌های قانونی قرار گرفته و در نهایت اجرایی شود. 11 ماه قبل که کار را شروع کردیم بعد از چند هفته متوجه این تلفیق شده و کار را پیگیری کردیم مرتب با کمیسیون‌های مختلف در تعامل و رفت و آمد بودیم، اما در حوزه هیأت دولت مطالعات و برگزاری جلسات برای بررسی دستورها و آئین‌نامه‌های مختلف طولانی شده بود. معمولا این اتفاق مرسوم است و تدوین آئین‌نامه‌ها طول می‌کشد هنوز هم آئین‌نامه‌های مختلف خیلی از دستگاه‌ها در رفت و آمد و مطالعه هستند.

*اصل سوال نمایندگان این بود که دو آئین‌نامه ما مانده بود؛ یکی مربوط به ماده 8 در خصوص صندوق حمایت از قهرمانان که توضیح دادیم پیش‌نویس‌های مربوط به این کار را انجام داده اما موضوع در کمیسیون‌های تخصصی در حال گفت‌ و شنود است. نهایت این اتفاق از یکی دو ماه قبل که توسط سوال‌کننده محترم در کمیسیون فرهنگی مطرح شد مورد تسریع و پیگیری ما قرار گرفت. مسؤولان کمیسیون فرهنگی مطالبه دارند و کار را پیگیری می‌کنند و موضوع هم باید انجام شود در تاریخ 9 مرداد یعنی روز پنج‌شنبه در هیأت دولت توانستیم کار را پیگیری کنیم خیلی هم ممنون هستیم که کار پیگیری شد.

*به ما کمک کردند که این آئین‌نامه‌ها در هیأت دولت مصوب شود چیزی که در سوال نبود و در ادامه مطرح شد مباحثی در این خصوص بود که با توجه به طولانی شدن امر آیا از ظرفیت‌های قانونی استفاده شده است؟‌ برای قسمت دوم سؤال 15 دقیقه وقت داشتم که از 7 دقیقه آن استفاده کردم 7 دقیقه برای قسمت بعدی مانده است صدای من هم گرفته و به سختی درمی‌آمد با سختی تمام و در شرایطی که صحبت کردم برایم خیلی سخت بود به احترام نمایندگان محترم خودم را به شکلی آماده کردم که صدا از حنجره من در بیاید و بتوانم توضیح بدهم. اعلام کردم این ظرفیت‌ها در قانون وجود دارد و ما به دنبال آنها هستیم.

*مسائلی در خصوص لغو یا تمدید پروانه باشگاه‌ها، تأسیس رشته‌های جدید، اعلام رسمیت فدراسیون‌ها و ... وجود دارد اگر ماده 4 را مطالعه کنید خیلی خوب است در هر جای کشور صحبت از ورزش باشد سیاست‌گذاری، نظارت و هماهنگی‌هایش با وزارت ورزش است این موضوع خیلی خوب است. یعنی افرادی که وزیر ورزش هستند وزیر همه چیز ورزش هستند. مثلاً در حوزه نیروهای مسلح، ورزش کارگری،‌ شهرداری و ... وزارت ورزش هم می‌تواند هم کمک و هم نظارت کند این خیلی اتفاق خوبی است همه این مسائل را مجدد توضیح داده و در نهایت هم گفتم همه اخبار خوبی که در حوزه ورزش می‌شنوید مثل توفیقاتی که در ورزش بانوان می‌افتد یا بحث واگذاری سرخابی‌ها جزء اقدامات ما است.

*البته در جلسه امروز بحث واگذاری پرسپولیس را نگفتم اما اکنون در جمع خبرنگاران می‌گویم ما ورزشی‌ها عادت داریم خوب ورزش را بگوییم و دنبال انرژی مثبت باشیم در غیر اینصورت اگر دنبال عیب بگردید هر باغچه‌ای را تکان بدهید یک چیزی از آن در می‌آید اگر یک نفر مرتب دنبال عیب بگردد خیلی چیزها بیرون می‌آید. مثلا اگر همین ماشینی که اینجا پارک شده دنبال عیبش بگردید من خیلی چیزها را می‌توانم بگویم.

*همیشه دوست داریم در ورزش نیمه پر لیوان و زحمات کشیده شده را ببینیم خدا را قسم می‌خورم مردم ما دیگر تحمل شنیدن این همه اخبار منفی را ندارند. رئیس‌جمهور و مقام معظم رهبری هم فرمودند اگر کار می‌کنید بگویید تا مردم بدانند زحمت و شب‌بیداری می‌کشید البته این موضوع با افتخار وظیفه ما است. من از خانواده‌ام خجالت می‌کشم در غیر اینصورت شب هم در محل کار می‌خوابیدم. زیرا شبانه‌روز هم وقت بگذاریم باز هم وقت کم داریم.

*خیلی از روزهایی که کسالت داشته و قرنطینه بودم گوشه‌ای از اتاق می‌رفتم و کار می‌کردم همین الان که با شما صحبت می‌‌کنم اتفاقاتی درون بدن ما افتاده که با مُسکن‌ها خودم را نگه می‌دارم زیرا باید حالم خوب شود اما به این دلیل که کار کرده و با مریضی خود کنار می‌آییم بیماری‌ام حدود یک ماه طول کشیده است. ایرادی هم ندارد و فدای سر همه زیرا باید کار را انجام بدهیم طبق یونیفورم کار باید مشخص شود شایستگی این کار را داریم یا خیر نباید کار کنیم و کم بیاوریم.من به اتفاق همکاران و معاونانم هر چه بلد هستیم در طبق اخلاص می‌گذاریم و کارمان را انجام می‌دهیم.

*در خصوص پرونده ویلموتس باید بگویم که 2 شب قبل که در برنامه صف اول بودم مسائل را تبیین کرده و گفتم اینگونه است منظور من فرد یا افراد خاصی نبود مجری سوالی پرسید و من هم جواب دادم. اکنون می‌خواهیم با عزیزی به سمت فشافویه و محل اردوی تیم ملی تنیس برویم اما به احترام سوال شما ایستادم و جواب می‌دهم. اگر وزیر بخواهد موضوع را سمبل کند که خوب نیست. اگر بخواهد سوال را دور بزند باز هم خوب نیست. من بلد هستم چیزی را گرد کرده و از آن در بروم اما وقتی مجری در مورد موضوع بیت‌المال و قراردادی که رقم خورده صحبت می‌کند باید آن را تشبیه کنم. کار بدی هم انجام ندادم.

*مجری سوال کرد مسببان قرارداد ویلموتس بار دیگر برای انتخابات ثبت‌نام کردند و چرا وزارت ورزش  عکس‌العملی نشان نمی‌دهد؟ آیا از لحاظ قانونی می‌توان جلوی ثبت‌نام کسی را بگیرم؟ هر کسی به من بگوید آیا اجازه می‌دهی برای فلان فدراسیون ثبت‌نام کنم به خودم اجازه نمی‌دهم بگویم نه و می‌گویم ان‌شاءالله موفق باشی.

*می‌گویم باید تنور انتخابات را گرم کنید در مورد پرونده ویلموتس هم خودمان از این قضیه راضی نیستیم. باید موضوع را پیگیری کنیم و اگر کار منتج به این شود که پول وی را بدهیم باید این کار را انجام بدهیم. اگر پیگیری‌ها منتج به برخورد با مسببین این قرارداد شود من نمی‌توانم چنین کاری انجام بدهم بلکه هر فرد یا دستگاهی که باید برخورد کند یا خود فوتبال باید موضع بگیرد بسم‌الله. اگر خود فدراسیون می‌خواهد پول بدهد یا نمی‌خواهد این کار را انجام بدهد بسم‌الله.

*نمی‌دانم اسم این موضوع را چه بگذارم به عنوان خادم ورزش به مجلس کشورم احترام می‌گذارم و نمایندگان را دوست دارم برای مردم هم احترام قائل هستم رأی و نظری که امروز نمایندگان مجلس دادند برای من محترم است.وقتی از مجلس باز می‌گشتیم به  محسن معتمدکیا (مدیر روابط عمومی وزارت ورزش) گفتم اولین کاری که انجام می‌دهی این است یک نامه تهیه کرده از مجلس به خاطر همکاری‌هایش و رأیی که دادند تشکر کنیم. 120 رأی مخالف و 112 رأی موافق داشتم. 120 نفر گفتند توضیحات قانع‌کننده نبود و 112 نفر آن را قانع‌کننده دانستند.

*در خصوص مسائل مطرح شده نسبت به احتمال ثبت‌نامش در آخرین روز ثبت‌نام انتخابات کمیته ملی المپیک و البته مواردی که در مورد مخالفت دولت با این موضوع مطرح شده باید توضیح دهم که هر دوی این مسائل درست نیست.

*انصراف تیم امید از بازی‌های کشورهای اسلامی را صبح در اخبار شنیدم به عنوان یک ایرانی دوست دارم رشته‌های تیمی ما موفق باشند. برای من آرزو شده که تیم امید ما پس از 47، 48 سال به المپیک برود زیرا شایستگی‌اش را دارد اکنون که مسؤول و پاسخگو هستم باید بیشتر به فکر باشم و این موضوع را پیگیری کنم. یک روز مهدوی‌کیا نزد من آمد و گفت فردا شب با گل‌گهر بازی تدارکاتی داریم اما هیچ کجا به من زمین نمی‌دهند گفتند به دلیل برگزاری مسابقه در ماه مبارک رمضان باید بعد از افطار بازی کنید زمین‌های مدنظر ما از لحاظ برق مشکل دارند. موضوع را هماهنگ کردم تا تیم در زمین شماره یک ورزشگاه آزادی به مصاف گل‌گهر برود.

*خودم هم به محل بازی رفتم پس از آن مسابقه نیز به هتل تیم رفتیم تا بازیکنانی که روزه بودند و می‌خواستند افطار کامل‌تری داشته باشند و سایر نفرات را به یک میهمانی دعوت کنیم تا پاسی از شب میزبان تیم امید بودیم و کنار آنها شام و افطار خوردیم. آنچه به عقلم می‌رسید در مورد حمایت از مهدوی‌کیا در آن زمان انجام دادم. دوست دارم این تیم موفق باشد.مهدوی‌کیا می‌گفت باشگاه‌ها به ما بازیکن نمی‌دهند یا فلان چالش را داریم. در مورد تیم امید کمبود همکاری وجود دارد به هر حال از کمبود همکاری‌ها گله‌مند بود من هم تلاش کردم این کمک‌ها و همکاری‌ها بیشتر شود تا تیم امید موفق شود.

*تا کنون هم از طرف فدراسیون فوتبال رسمی در خصوص انصراف از حضور در بازی‌ها چیزی به ما اعلام نشده روز گذشته در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس یک خانم خبرنگار در این خصوص از من سوالی کرد که باز هم گفتم از اخبار شنیده‌ام تیم امید انصراف داده اما فدراسیون باید اعلام موضع کند که هنوز چیزی را به صورت رسمی به ما نگفته است. از صبح هم در وزارت ورزش نبودم و نمی‌دانم چنین نامه‌ای ارسال شده یا خیر. اکنون هم می‌تواهم به فشافویه بروم و در خدمت تیم ملی تنیس باشم.خبر ندارم نامه‌ای آمده است یا نه. با میرشاد ماجدی تلفنی صحبت نکردم تا بدانم اعلام موضعش چیست نامه‌ها ابتدا دست احمدی مدیرکل حوزه وزارتی می‌آید اما تا کنون این کار انجام نشده است.

*بر فرض که این خبر صحت داشته باشد متولی امر فدراسیون فوتبال است اگر طبق نظر کارشناسی کادر فنی نباید این تیم به مسابقات اعزام شود نظرشان محترم است اما علت برای ما مهم است باید مشخص شود به چه دلیلی تیم امید نمی‌خواهد به مسابقات همبستگی کشور اسلامی برود. این مسابقات ساده نیست و همه ما قواعد را بلد هستیم. نمی‌توان ناگهانی و 10 روز مانده به مسابقات اعلام انصراف کرد زیرا امکان دارد در جدول برنامه‌ریزی آنها تداخل پیش بیاید و تیم‌های دیگر به مشکل بخورند.

*امکان دارد یک تیم در نوبت بوده باشد اما به دلیل نداشتن ظرفیت نتوانست جای ما بیاید اگر یک ماه زودتر این موضوع را اعلام می‌کردیم شاید یک تیم دیگری را جای ما می‌گذاشتند همانگونه که پس از انصراف یک کشور فوری تیم هندبال بانوان ما جایگزین آن شد. نه از حذف آن تیم بلکه از حضور تیم هندبال ما خیلی خوشحال شدیم. نمی‌دانم شاید با اعلام انصراف تیم امید در جدول کشور میزبان اتفاق خوبی نیفتد و برای آن‌ها خبر خوبی نیست.

*بلد نیستم دروغ بگویم و همیشه راست گفتم این موضوع نیاز به جنبه کارشناسی دارد باید طبق یک چارت معاونت ورزش قهرمانی ما موضوع را بررسی کرده و آن را با اساسنامه تطبیق بدهد. ما و کمیته ملی المپیک خالصانه، براردانه و مجدانه کنار هم کار می‌کنیم با هماهنگی کمیته ملی المپیک این موضوع را بررسی کرده و می‌بنیم باید چه کاری انجام داده تا انتخابات برگزار شود بررسی می‌کنیم آیا می‌توان این موضوع را بالانس کرد یا خیر راهکارها را بررسی کرده و آنچه که به خیر و صلاح ورزش کشور، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش است تعیین تکلیف خواهیم کرد.

*انتخابات لغو نمی‌شود تا کنون مدام به تأخیر افتاده و من هم پیش‌بینی نمی‌کردم این اتفاق بیفتد از صحبت‌های من سوء تعبیر نشود تلاش می‌کنیم در موعد مقرر انتخابات برگزار شود. در این مورد هم کسی به من نظر کارشناسی نداده می‌گویید تعداد رشته‌های المپیکی و غیرالمپیکی برابر شده باید همکاران من در وزارت ورزش با کمیته ملی المپیک بنشینند و موضوع را بررسی کنند.

*مدام با صالحی امیری در ارتباط هستیم جای نگرانی وجود ندارد هر تصمیمی گرفته شود با تفاهم وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است تا بهترین تصمیم اتخاذ شود امروز متوجه شدم خانواده ورزش باید به ورزش کمک کند این جمله من خیلی پیام دارد. اگر خانواده ورزش به ورزش کمک نکند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *