رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چند نرخی بودن دلار فساد را مدیریت نمی‌کند؛ کاهش نابرابری‌ها با پرداخت یارانه مستقیم کالاهای اساسی به مردم

9:10 - 13 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۳۴۹۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
یک اقتصاددان گفت: اگر دولت تمام درآمدهای خود را از بابت حذف دلار دولتی در نظر بگیرد و به صورت شفاف به مردم دهد در بحث ضریب جینی تاثیر دارد و نابرابری‌ها کمتر خواهد شد.

میثم هاشم خانی، اقتصاددان، در گفت‌وگو‌ با میزان درباره معضلات ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: اساسا امروزه تعداد کشورهایی که دلار و یا ارز خارجی، همزمان دو‌ قیمت دارد، به ۵ کشور نمی‌رسد و در نتیجه کشوری را در دنیا نداریم که بتواند تخیل کند که دلار دو نرخی می‌تواند موضوعات مختلف را مدیریت کند.

وی با تاکید بر اینکه کلیت حذف دلار دولتی یک اتفاق خوبی است، افزود: در کنار حذف دلار دولتی باید برنامه‌های مکملی اجرا شود تا نتایج خوبی از این اتفاق به دست بیاید.

هاشم خانی، درباره تاثیرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر تولید داخلی، بیان کرد: تاثیر مثبت حذف دلار دولتی بر تولید داخل مشروط است، اینطور نیست که با حذف دلار دولتی حتما بلافاصله به اتفاقات خوبی برسیم.

این اقتصاددان، گفت: کلیت حذف دلار دولتی ‌‌و تبدیل آن به پرداخت یارانه مستقیم به مردم را اتفاق مثبتی می‌دانم اما در کنار باید کارهای مختلفی را انجام دهیم، یکی از آن کارها این است که انحصار واردات محصولاتی که مرتبط با دلار دولتی بود را بشکنیم و اجازه دهیم واردات رقابتی شود، بسیاری از محصولاتی که با ارز دولتی وارد می‌شدند دست تعدادی وارد کننده بود که زیر ۱۰ نفر است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی که ارز دولتی حذف شده، وارد کنندگان می‌توانند با یکدیگر تبانی کرده و قیمت‌ها را بالا ببرند، اگر تعداد وارد کنندگان بیشتر شود و افرادی که مایل به رقابت هستند شرایط برایشان سهل‌تر شود، این مشکلات ایجاد نخواهد شد.

هاشم خانی همچنین درباره کاهش ضریب جینی با پرداخت یارانه مستقیم کالاهای اساسی به انتهای زنجیره، اظهار کرد: زمانی که دولت یک یارانه پر فساد را حذف می‌کند، منابع مالی به دست می‌آید، این منابع را می‌توان به صورت مستقیم به مردم پرداخت کرد و یا برای پروژه‌های ملی در کشور هزینه کرد؛ به نظر بنده گزینه اول بهتر است.

این اقتصاددان اضافه کرد: اگر دولت تمام درآمدهای خود را از بابت حذف دلار دولتی در نظر بگیرد و به صورت شفاف به مردم دهد در بحث ضریب جینی تاثیر دارد و نابرابری‌ها کمتر خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *