رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

۶۰۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی کشور اضافه می شود

23:06 - 10 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۲۸۵۰
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
معاون برنامه ریزی وزیر نفت گفت: با امضای تفاهم نامه های ساخت دو پتروپالایشگاه، ۶۰۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی کشور اضافه می شود.

خبرگزاری میزان- فلاحتیان در ارتباط با بخش خبر ۲۱ اظهار داشت: امروز طی مراسمی با حضور ریاست جمهور تفاهم نامه های مرتبط با مشارکت ‌و تامین مالی دو پتروپالایشگاه بزرگ هر یک به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز مبادله گردید.

وی ادامه داد: تکمیل زنجیره ارزش نفت و تبدیل نفت خام به انواع فرآورده های نفتی برای تامین نیازهای داخلی و صادرات و همچنین تولید محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بیشتر برای کشور ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت افزود: این اقدام شرایطی را فراهم خواهد کرد که جمهوری اسلامی ایران را از صادرات نفت خام بی نیاز و تحریم ها را بی اثر خواهد کرد چراکه ایران هیچگاه علی رغم شدت تحریم ها مشکلی برای صادرات فرآوده های نفتی و محصولات پتروشیمی نداشته است.

فلاحتیان اظهار داشت: با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری مبنی بر پیشگیری از خام فروشی و تسریع در احداث پتروپالایشگاه ها و همچنین در اجرای قانون حمایت از صنایع پائین دستی نفت و گاز با سرمایه گذاری های مردمی، وزارت نفت مصمم گردیده تا در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور با استفاده از ظرفیت های داخلی اقدام کند.

وی تصریح کرد: این اقدام علاوه بر اینکه استفاده موثری از سرمایه های مردمی در جهت تولید ثروت ملی خواهد بود منجر به بهبود فضای کسب و کار، کاهش تورم و تامین فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور برای مصارف داخلی و صادرات خواهد شد و منافع قابل توجهی را هم برای سرمایه گذران این طرح ها دربر خواهد داشت.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت بیان کرد: در همین راستا با اولویت، احداث دو پتروپالایشگاه با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه ای یکی در بندرعباس به نام شهید قاسم سلیمانی و یکی هم در منطقه جاسک در دستورکار قرار گرفته که جمعا ظرفیت این دو پتروپالایشگاه ۶۰۰ هزار بشکه خواهد بود که در مقابل ظرفیت کنونی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ای به یکباره ظرفیت پالایشگاهی های کشور را به ۲ میلیون ۸۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد داد.

فلاحتیان گفت: ارزش این تفاهم نامه و قراردادها جمعا بالغ بر ۱۹ میلیارد دلار است که توسط هلدینگ های بزرگ ‌کشور تامین خواهد شد ضمن اینکه مردم هم می توانند نسبت به خرید سهام این پتروپالایشگاه ها اقدام کنند.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت ادامه داد: با احتساب ۱۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری که امروز تفاهم نامه های آن مبادله شد و ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری که برای بالادست نفت و گاز اخیرا مبادله شد در طی ۸ ماه گذشته بالغ بر ۳۶ میلیارد دلار تفاهم نامه و قرارداد بین سرمایه گذران داخلی و شرکت های تابعه وزارت نفت ‌و همچنین در قالب تفاهم نامه برای مشارکت در احداث پروژه های عظیم تامین مالی شده و در طی ۵ سال آینده این طرح ها اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *