بازار میوه تا 2 ماه آینده کمبودی ندارد

11:35 - 10 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۱۷۵۹
برآوردها نشان می‌دهد بیشترین آسیب سیل در بخش باغ‌های میوه به محصول سیب و پس از آن گردو و گلابی وارد شده است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: عبور سامانه بارشی مونسون و تگرگ و سیلاب‌های ناشی از آن خسارت‌های سنگینی به بخش‌ کشاورزی چه در حوزه محصولات زراعی و چه باغ‌های میوه وارد کرده و با توجه به تداوم بارش‌های این سامانه تا پایان هفته جاری، این خسارات می‌تواند ابعاد وسیع‌تری به‌خود گیرد.

با این حال به‌گفته مسئولان و کارشناسان این حوزه، مزیت گستردگی و تنوع اقلیمی ایران باعث شده این خسارت‌ها تامین بازار میوه و دیگر محصولات کشاورزی را با مشکل مواجه نکند.

10هزار میلیارد تومان خسارت

با توجه به ادامه فعالیت سامانه بارشی در استان‌های مختلف هنوز برآورد دقیقی از حجم خسارات وارد شده به بخش کشاورزی انجام نشده و مسئولان و مدیران جهادکشاورزی در استان‌های مختلف پس از بازدیدهای میدانی به‌تدریج در حال اعلام زیان ایجاد شده در مناطق مختلف کشور هستند، اما روز شنبه وزیر جهادکشاورزی در نشستی که برای تعیین تکلیف خسارات باغداران آسیب‌دیده از سیل در فرمانداری دماوند برگزار شد، از رسیدن برآوردهای اولیه خسارت به رقم 10هزار میلیارد تومان در این بخش خبر داد و اعلام کرد این عدد احتمالا افزایش پیدا می‌کند.

جواد ساداتی‌نژاد، نسبت به بروز بحران در 9هزار هکتار باغ‌های مهم و خوب منطقه دماوند و دیگر باغ‌های کشور ابراز نگرانی و با اعلام امهال وام کشاورزان بر حمایت از آنها تأکید کرد.

کدام محصولات بیشترین آسیب را دیدند

بازدیدهای میدانی و برآوردهای جدید نشان می‌دهد همانطور که وزیر جهادکشاورزی پیش‌بینی کرده، میزان آسیب به محصولات باغی، زراعی، احشام و حتی بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های کشاورزی در برخی مناطق فراتر از 10هزار میلیارد تومان است.

نایب‌رئیس اتحادیه باغداران کشور در این زمینه گفت: برآورد خسارت بارش‌های اخیر هنوز به پایان نرسیده و با توجه به ادامه فعالیت سامانه بارشی در کشور احتمال افزایش این آسیب‌ها وجود دارد، در نتیجه فعلا نمی‌توان رقم دقیقی برای خسارت وارده به بخش کشاورزی و باغی کشور اعلام کرد، اما به‌طور قطع میزان خسارت از رقم اعلام شده وزیر جهادکشاورزی بالاتر خواهد رفت.

مجتبی شادلو درباره اینکه کدام میوه‌ها و محصولات در حوادث اخیر بیشترین آسیب را دیده‌اند، از آسیب به تمام میوه‌های سردسیری نوار کوهستانی کشور خبر داد و افزود: تنوع میوه در این مناطق هم شامل میوه‌های هسته‌دار است و هم میوه‌های دانه دار، در نتیجه آسیب در زمینه همه این میوه‌ها رخ داده است.

به‌گفته او، سیب درختی بیش از دیگر میوه‌ها، گلابی به‌طور محدودتر و میوه‌های دیگر شامل انواع هلو، آلو، گردو و دیگر میوه‌های سردسیری از تگرگ اخیر آسیب جدی دیده‌اند.

شادلو با بیان اینکه در حوادث آب و هوایی اخیر هم به محصولات لطمه خورده و هم به درختان، اضافه کرد: در برخی از باغ‌های مناطق آسیب دیده لایه‌های سنگین چند متری از گل و لای و سنگ زمین و باغ را پوشانده و شرایط به‌گونه‌ای است که نه با نیروی انسانی می‌توان باغ‌ها را نجات داد و نه حتی مشخص است با چه ادواتی می‌توان این لایه‌ها را برداشت.

او تأکید کرد: این مشکل باید به سرعت مورد رسیدگی قرار بگیرد چراکه درصورت ادامه این شرایط آبیاری و حتی تنفس باغ‌ها با مشکل مواجه می‌شود و درختان می‌خشکند.

بازار میوه تأمین است

رئیس اتحادیه باغداران تهران، با بیان اینکه کشور درمناطق مختلف مستعد پرورش محصولات مختلف است، افزود: در کنار تنوع اقلیمی و ظرفیت‌های بالای تولید در مناطق مختلف کشور، میزان خسارت نیز در مناطق آسیب دیده صددرصد نبوده و در چنین شرایطی از لحاظ تامین بازار با هیچ مشکلی مواجه نیستیم و تنها دغدغه ما هم‌اکنون کمک به کشاورزان و باغداران آسیب‌دیده است.

بازار تا 2 ماه آینده کمبودی ندارد

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران با اعلام اینکه هم‌اکنون میوه‌های دپو شده در سردخانه‌ها در حال ورود به بازار است، گفت: فعلا با توجه به موجودی سردخانه‌ها بازار با مشکلی مواجه نیست.

با این‌ حال، مصطفی دارایی‌نژاد از احتمال بروز مشکل در زمینه برخی میوه‌ها در آینده خبر داد و افزود: 60تا 70درصد باغ‌های دماوند که شامل درختان سیب و گلابی بودند از تگرگ آسیب بسیار جدی دیده و این آسیب قطعا در بازار تأثیر خواهد داشت.

او درباره تأثیر خسارات میوه‌های باغی بر بازار گفت: با توجه به اینکه برآورد دقیقی از آسیب به باغ‌های دماوند، فیروزکوه و دیگر شهرها و مناطق کشور اعلام نشده، فعلا برای تخمین میزان تأثیر این آسیب‌ها بر بازار زود است اما آنچه مسلم است این است که دپوی کنونی میوه در سردخانه‌ها فعلا پاسخگوی نیاز بازار است.

به‌گفته دارایی نژاد، بیشتر میوه‌های استان‌های آذربایجان، زنجان، گلستان و قزوین و دیگر شهرها چیده شده و در سردخانه‌ها موجود است اما بخشی از محصول که هنوز روی درخت بوده در تگرگ اخیر آسیب دیده است و این آسیب‌ها نه امروز بلکه تا 2ماه دیگر می‌تواند بازار را تحت‌تأثیر قرار دهد.

به‌گفته دارایی نژاد، عمده آسیب توفان اخیر به انواع گلابی، سیب درختی و گردو بوده که در زمینه گردو 60تا 70درصد محصول روی درخت ریخته است.

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران با اشاره به چهارفصل بودن ایران و امکان تولید محصول در مناطق مختلف، افزود: آسیب باغ‌های کشور ناشی از تگرگ بوده اما بخشی از محصولات زراعی مثل صیفی و محصولات فرنگی در استان‌های جنوبی از سیلاب آسیب دیده‌اند، با این حال تامین بازار از مناطق دیگر انجام می‌شود و مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: سیل میوه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *