سیل‌های اخیر چقدر بر ظرفیت سدها اثر گذاشت؟

10:19 - 10 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۱۵۵۱
بارش‌های سیلابی اخیر در مجموع موجب ورود 250میلیون مترمکعب آب به مخازن سدهای کشور شده است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: بارش‌های چندروز اخیر و بروز سیلاب، سکه‌ای دو رو بوده که از یکسو خرابی به بار آورده و از سوی دیگر موجب خوشحالی مردم برخی مناطق خشک بابت نجات موقت تالاب‌ها و جاری شدن دوباره برخی رودها شده است.

حالا تازه‌ترین گزارش مراجع رسمی نشان می‌دهد هرچند سیلاب بر ذخایر آبی سدهای کشور افزوده اما با این حال سدها را سیراب نکرده است. محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران می‌گوید: تا قبل از سامانه بارشی کاهش بارندگی سال آبی جاری در مقایسه با متوسط بلندمدت منفی 34درصد بوده، همین بارش‌ها باعث شد شرایط بهتر شود و از منفی34 به منفی 25.6درصد برسیم.

به‌گفته این مقام مسئول در پی سیلاب اخیر 9.5میلیون مترمکعب بر ذخایر آبی استان تهران افزوده شده است. او با بیان اینکه از ۵مرداد تا ۸مردادماه ۲۳.۳میلی‌متر بارش در سطح استان تهران به وقوع پیوسته، افزود: این رقم نسبت به زمان مشابه سال گذشته و متوسط بلندمدت با افزایش چشمگیری مواجه بوده است.

شهریاری درباره شرایط مخازن سدهای تأمین‌کننده آب استان تهران گفت: هم‌اکنون ۵۶۵میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای پنج‌گانه تامین‌کننده آب استان تهران ذخیره شده که این حجم در روز مشابه سال گذشته ۶۸۱میلیون مترمکعب بوده است.

این مقام مسئول تأکید کرد: بارندگی‌ها و سیلاب‌های روزهای اخیر بیشترین تأثیر را روی سد ماملو داشته به‌طوری که وضع ذخیره آب این سد ۵.۵میلیون مترمکعب بهبود یافته است، همچنین با بارش‌های اخیر ذخایر سدهای لار ۱.۶میلیون مترمکعب، لتیان یک میلیون مترمکعب، طالقان ۱.۲میلیون مترمکعب و امیرکبیر کمتر از یک میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره تأثیر بارش‌ها بر افزایش ذخیره مخازن آب زیرزمینی گفت: طبیعتا سیلاب کوهستان و بالادست سدها، پشت سدها ذخیره می‌شود، بارش‌هایی که در دشت‌ها اتفاق می‌افتد روی تغذیه و نفوذ به منابع آب زیرزمینی اثر خواهد داشت که این امر می‌تواند تا حدودی جبران کسری آبخوان‌ها را در پی داشته باشد.

سدها آسیب ندیدند

فیروز قاسم‌پور، سخنگوی صنعت آب هم با بیان اینکه «در بارش‌های سیلابی اخیر در مجموع 250میلیون مترمکعب ورودی جدید به مخازن سدهای کشور داشتیم»، گفت: هیچ سدی در هیچ نقطه‌ای از کشور دچار شکستگی یا آسیب نشده است.

او درباره شکسته شدن یک سد در استان کرمان، گفت: ‌این موضوع مربوط به بند خاکی شماره 2دهج بوده که بندی خاکی مربوط به آبخیزداری و با حجم 150هزار مترمکعب بود که اتفاقا وزارت نیرو از دو روز قبل، وضعیت این بند را رصد می‌کرد و با پیش‌بینی‌ای که از وضعیت پرشدگی آن و روان‌آب‌های جدید داشتیم، این موضوع را به مسئولان مربوط اطلاع دادیم و فرماندار شهر بابک در محل بند حضور پیدا کرده و دستورات لازم برای خالی شدن بخشی از ظرفیت بند اجرایی شد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه «هیچ قطع آب یا افت فشار قابل توجهی ناشی از بروز سیلاب‌های اخیر نداشتیم»، گفت: فقط چند مورد شکستگی لوله در شهرهای کوچک رخ داد که در سریع‌ترین زمان ممکن، این آسیب‌ها بازسازی شد و در مجموع زیرساخت‌های آب و برق کشور در سیلاب‌های اخیر، کمترین آسیب را متحمل شد.

این مقام آبی کشور با اعلام اینکه در نتیجه سیلاب‌های اخیر آب خیلی مناسبی وارد سدهای کشور نشده است، گفت: سامانه بارشی اخیر که کشورمان را تحت‌تأثیر قرار داد، سبب شد متوسط بلندمدت بارش که در مردادماه امسال معمولاً دریافت می‌شد و ۴میلی‌متر بود، را ۱۱میلی‌متر ارتقا دهد.

به‌گفته قاسم‌پور، بارش‌های اخیر ۲۵۰ تا ۲۶۰میلیون مترمکعب آب وارد سدهای کشور کرد که عدد قابل‌ملاحظه‌ای نیست.

سخنگوی صنعت آب گفت: مقداری از این بارش‌ها در سدها اتفاق افتاد و مقداری هم روی آبخوان‌ها اثر دارد که در یک بازه زمانی ۱۲ماه میزان اثر آن مشخص خواهد شد.

او یادآوری کرد: بیشترین ورودی به مخازن سدها در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان بود؛ در تهران هم ۱۰میلیون مترمکعب اتفاق افتاد.

او افزود: زاینده‌رود نیز ۹میلیون مترمکعب ورودی داشت و باتوجه‌ به حساسیتی که اکنون درباره آب وجود دارد این عددها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

خسارت سیل بر آب و برق

سخنگوی صنعت آب درباره میزان آسیب وارد شده به تأسیسات آب و برق در اثر سامانه بارشی گفت: با وجود بارش‌هایی که اتفاق افتاد کمترین میزان خسارت متوجه تأسیسات آب و برق شد و در برخی شهرها که شبکه آبرسانی خسارت‌دیده بود دراسرع‌وقت نسبت به مرمت آنها اقدام شد.

او با اشاره به مطالبی که درباره کدری آب منتشر شده، ضمن تکذیب آن، گفت: همه اینها شایعه است و آبی که از تصفیه‌خانه‌ها خارج می‌شود، به‌هیچ‌ عنوان کدر نیست.

مسعود صادقی، مدیرکل مهندسی و راهبری شبکه برق در شرکت توانیر هم اعلام کرد: بازیابی بنیادی شبکه‌های برق در مناطق سیل‌زده آغاز شده است.

او افزود: با برق‌دار کردن شبکه‌های برق در مناطق سیل‌زده، نواقص و آسیب‌های وارد شده به شبکه‌ها در حال رفع است که همزمان با ورود به این مرحله، بازیابی بنیادی شبکه‌های برق آغاز شده است.

این مقام صنعت برق اعلام کرد: هم‌اکنون در مناطق چادگان و رامهرمز استان خوزستان به‌دلیل وزش تند باد، شاهد خاموشی‌های موردی هستیم که پرسنل برق این مناطق در حال رفع مشکلات هستند.

او افزود: در غرب مازندران نیز چند روستا دچار خاموشی هستند که بلافاصله پس از بازگشایی مسیر توسط راهداری، کار برق‌دار کردن مشترکان آغاز خواهد شد.

مدیرکل مهندسی و راهبری شبکه برق شرکت توانیر تأکید کرد: نیروهای عملیاتی در مناطق سیل زده همچنان در آماده‌باش کامل هستند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: سیل بارش باران

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *