آیین امضا تفاهم نامه مشترک میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد/بابایی: صدور اسناد برای روستاییان رایگان است

20:06 - 09 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۱۰۹۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آیین امضا تفاهم نامه مشترک میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - امروز یکشنبه ۹ مرداد ماه ۱۴۰۱ آیین امضا تفاهم نامه مشترک میان حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و اکبر نیکزدا رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد.

حسن بابایی در این مراسم اظهار کرد: امروز اقدام بسیار خوب و سازنده ای بین دو دستگاه مهم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شد.

وی در ادامه گفت: در همین راستا یک اقدام بنیادی را در خصوص روستاهای بالای ۲۰ خانوار و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر را انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه بحث صدور اسناد در بافت مسکونی و روستایی با سرعت بیشتری انجام شود.

بابایی در ادامه گفت: در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان عالی قوه قضاییه در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۱ که فرمودند باید وضعیت مالکیت متر به متر اراضی کشور مشخص شود صدور سند روستاها و شهرها زیر ۲۵ هزار نفر را به کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شروع می‌کنیم.

وی افزود: ۲۴۵ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی روستایی تاکنون تثبیت شده و برای ۲۱۵ هزار هکتار از اراضی سند صادر شده است که امیدواریم با صدور اسناد در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر فرمایش مقام معظم رهبری را در این دو حوزه نهادینه کنیم زیرا صدور اسناد آثار و برکات زیادی را خواهد داشت.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: بحث توسعه روستاها با صدور اسناد محقق خواهد شد همچنین تثبیت مالکیت و صدور سند به کاهش اختلافات و دعاوی و کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی کمک خواهد کرد.

بابایی بیان کرد: قریب به ۷۰ درصد از روستاها دارای اسناد هستند و باید کار را به اتمام برسانیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تبدیل سند های دفترچه ای به سند های تک برگ در تفاهم نامه بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیش بینی شده است همچنین باید علاوه بر تثبیت و صدور سند بحث تعویض اسناد را نیز داشته باشیم تا بانک اطلاعاتی املاک خوبی را از روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به دست آوریم.

بابایی در ادامه گفت: بازسازی بافت های آسیب دیده از بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و اعطای تسهیلات به روستاها و شهرها با وجود اسناد، موثر خواهد شد به طوری که در بلایای طبیعی خسارت هایی وارد می شود و گاهی اوقات خسارت ها به حدی است که بافت های مسکونی قابل تشخیص نیستند بنابراین از طریق سامانه شمیم میتوان بحث تثبیت مالکیت ها و حدود مالکیت ها را دقیق مشخص کرد و اسناد پشتوانه مالی و تضمین حقوقی برای مالکان روستا و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هستند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: صدور اسناد برای روستاییان هیچ هزینه ای ندارد و صدور اسناد رایگان است.

وی افزود: در جریان سیل اخیر مردم نگران حدود مالکیت در اراضی نباشند با توجه به اجرای کاداستر در تمام روستاها میزان و حدود مالکیت اشخاص مشخص است و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: برای حدود ۶۵ درصد از واحدهای مسکونی روستایی سند مالکیت صادر شده است و اگر اسناد روستاییان صادر نمی شد میزان اختلافات ملکی و حل و فصل مالکیت افراد افزایش پیدا می‌کرد.

اکبر نیکزاد گفت: ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار سند در روستاها و ۳۰۰ هزار سند در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر صادر شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد: امیدواریم تمامی واحدهای مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر دارای سند شود همچنین با امضای این تفاهم نامه در یک بازه زمانی مشخص این امر انجام شود.

مهدی اقبال در برگزاری آیین امضا تفاهم نامه اظهار کرد: جلسات متعددی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد که این جلسات منجر به پیش نویس تفاهم‌نامه‌ای نسبت به مستندسازی املاک مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر شد.

وی افزود: عملیاتی چون تهیه نقشه، تثبیت مالکیت و تعویض اسناد مالکیت دفترچه ای در سال جاری محقق خواهد شد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: در انعقاد تفاهم نامه میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طرح موضوع مستند سازی، هویت سازی و تثبیت کاداستر روستایی و مناطق شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اقدام خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *