تاکید بر جهاد تبیین

14:41 - 09 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۰۶۹۵
امام جمعه چهاردانگه در یادداشتی به بررسی موضوع دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با ائمه‌جمعه سراسر کشور پرداخته است.

خبرگزاری میزان _ حجت‌الاسلام سالار سنجری، امام جمعه چهاردانگه طی یادداشتی در روزنامه صبح نو نوشت: درحقیقت سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حجاب، نشان‌دهنده نوع نگرش ایشان به مساله تبیین است. در یک پژوهش جامعه‌شناسانه در مشهد مشخص ‌شده که بسیاری از زنان کم‌حجاب، یک تصور نادقیق و کلی درباره «خارج» دارند که در آن زنان باوجود بی‌حجابی، مشکل خاصی در زندگی روزمره خود ندارند. وقتی از آنان پرسیده شده است که منظور از خارج کجاست و ویژگی زنان در آنجا چیست، آن‌ها نتوانسته‌اند توضیح دقیقی بدهند و عموما براساس فیلم و سریال‌های غربی چند مثال زده‌اند.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با ائمه‌جمعه سراسر کشور، ازجمله بیانات مهم و کم‌سابقه ایشان در سال‌های اخیر در دیدار با این قشر حساس و اثرگذار جامعه اسلامی است؛ قشری که در عین برخورداری از جایگاه دینی و مذهبی از نقش ویژه‌ای نیز در بین آحاد ملت و طبقات مختلف سیاسی، اجتماعی و غیره برخوردارند.

اینکه چرا رهبر معظم انقلاب این‌گونه زیبا، عمیق، با نگاه آسیب‌شناسانه و رهنمودهای پدرانه در دیدار با ائمه‌جمعه بیانات مهمی را ایراد می‌کنند، قبل از هر چیزی به اهمیتی که نماز جمعه در نظام اسلامی دارد برمی‌گردد. تنها کافی است به این بیانات امام‌خمینی(ره) اشاره شود که در کنگره جهانی ائمه‌جمعه و جماعات فرمودند: «نماز جمعه یکی از بزرگ‌ترین پدیده‌های اسلامی و یکی از مهم‌ترین رهاوردهای انقلاب اسلامی ماست.

اگر این انقلاب اسلامی جز این نماز جمعه به ما چیز دیگری نداده بود برای ملت ما و مسلمانان کافی بود». در ادامه به نکات مهمی از تحلیل بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه‌جمعه اشاره می‌شود:

یکم؛ جایگاه ویژه و استثنایی نماز جمعه نخستین موضوعی بود که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند. از نظر معظم‌له، نماز جمعه به‌خاطر خصوصیاتی که دارد، یک فریضه صددرصد استثنایی است که شبیه آن را در هیچ‌چیز نداریم. طوری‌که حتی از حج هم استثنایی‌تر است. به باور رهبر معظم انقلاب اسلامی، نماز جمعه در سلسله قدرت نرم نظام اسلامی، حلقه‌ای بسیار مهم و فریضه‌ای استثنایی است و امام‌جمعه سخنگوی انقلاب اسلامی است و یکی از وظایف اساسی او بازتولید مفاهیم معرفتی و مبانی انقلابی و پاسخگویی به شبهات با زبان روز و تبیین مستدل آن‌ها و رفتار پدرانه با همه است.

در این راستا، نماز جمعه یکی از مهم‌ترین منابع قدرت نرم اسلام در حکومت اسلامی محسوب می‌شود که نه‌تنها یک عبادت، بلکه مظهر وحدت مسلمین و نمایشی از قدرت سیاسی و اجتماعی اسلامی است و آگاهی مسلمانان را بالا می‌برد. نمازجمعه از این جهت قدرت نرم نظام اسلامی و کشور اسلامی ایران محسوب می‌شود که اولا، زمینه تفاهم، تعامل و همکاری جامعه اسلامی را با یکدیگر و با حکومت اسلامی و ولایت فقیه برقرار می‌سازد و آن را در برابر خطرات و توطئه‌ها حفظ می‌کند و بر آگاهی اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی می‌افزاید.

ثانیا، علی‌رغم وجود رسانه‌های گوناگون و پیشرفته، همچنان رسانه‌ای موثر و کارآمد محسوب می‌شود؛ بنابراین دو امر «جماعت» و «جمعه» همواره تبلوری از پیوند سیاسی- عبادی حاکم با امت هستند و در این میان، نماز جمعه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا هم اجتماع بیشتری در مسجد جامع شهر گردهم می‌آیند و هم خطبه‌های امام‌جمعه عامل رشد فکری و معنوی مردم است.

دوم؛ دیدار رهبر انقلاب با ائمه‌جمعه یک نکته کلیدی داشت که طی ماه‌های اخیر به روش‌های مختلف تکرار شده است. در دیدار با خبرگان رهبری، دیدار با نمایندگان مجلس، در دیدار با مداحان، دیدار با نظامی‌ها، در هیات و در بین عزاداران، در جمع پرستاران، در میان گروه‌های جهادی و خطاب به رسانه‌ها و غیره و در آخرین دیدار با ائمه‌جمعه. این کلیدواژه یا 
نخ تسبیح چیست؟ جهاد تبیین.

در هر دیدار نیز متناسب با مخاطب، این رویکرد راهبردی را توضیح داده‌اند. در جمع نمایندگان مجلس، جهاد تبیین را با مردمی‌شدن گفتند: با مردم بنشینید و بشنوید و ذهن‌شان را روشن کنید. در جمع جوانان با اشاره به هویت جوانی، از امیدآفرینی و افشای حقایق گفتند. خطاب به هنرمندان از جهاد روایت حضرت زینب(س) گفتند. اینکه جهاد تبیین باید هنرمندانه باشد چون آوینی. در جمع نظامیان جهادتبیین را با تاکید بر یک جنگ ترکیبی توضیح دادند. اینکه جنگ نظامی و جنگ اقتصادی را باید در کنار یک جنگ ذهنی دید. در جمع هیاتی‌ها، هیات امام‌صادق‌(ع)پسند را تصویر کردند؛ هیاتی که منبر و روضه‌اش بر گرده جهادتبیین است.

و اما درباره جهادتبیین در جمع ائمه‌جمعه که فرمودند: پدر باشید. در ادامه نیز ویژگی‌های کلیدی جهادتبیین با رفتار پدرانه را توضیح دادند.

1- پدر برای همه فرزندانش با هر گرایش و سلیقه‌ای دلسوز است.

2- فرزندشناس است. از سر ظاهر حکم نمی‌دهد. مثال زدند که در راهپیمایی غدیر همه بودند؛ با هر ظاهر و شمایلی.

3- پدر عامل است. اگر از تقوا می‌گوید خودش اهل تقواست.

4- پدر به زبان فرزند حرف می‌زند؛ لذا فرمودند هنرتان این است که مفاهیم معرفتی و انقلابی را به زبان روز بگویید.

5- زبانش گرم و صمیمی، اتحادآفرین، امیدبخش و آرامش‌دهنده است و دستاویز برای هجمه معاندان نمی‌سازد.

6- منفعل نیست. به‌جای دفاع، حمله می‌کند. کاری که رهبری در تبیین ماجرای حجاب کردند از همین جنس بود. فرمودند زن محجوب و باشرف و بااستعداد ایرانی با موفقیتش بر حیثیت غرب ضربه زده است. و اما به این فهم، اوج توصیه رهبری برای جهاد تبیین جایی است که تاکید بر مردمسالاری پدرانه می‌کنند.

فرمودند مردمی باشید: اگر نمازگزارهای‌تان کم شدند نگران شوید؛ و مردمی شدن چیست؟ رشد معنوی همه مردم با هم؛ پدر اینگونه است. پدر، رشد خودش را هم در رشد خانواده می‌بیند. به همین دلیل به‌عنوان نشانه توضیح دادند که اگرچه ذکر و عبادات فردی خوب است اما اوجش این است که ذاکری جمعی باشد. جهاد تبیین دستگیری پدرانه است تا همه با هم رشد کنیم و این عمق مردم‌سالاری دینی است.

سوم؛ پرهیز جدی از ورود به هرگونه فعالیت و سازوکارهای اقتصادی در رأس دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره نمازجمعه و ائمه‌جمعه است؛ مساله‌ای که اگر رخ دهد و رواج پیدا کند، آسیب آن را نماز جمعه که مهم‌ترین مرکز وحدت، آگاهی‌بخشی، بصیرت‌افزایی و غیره در کشور است، می‌بیند. برای همین است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، ائمه‌جمعه و ستادهای نماز جمعه را به‌صورت مطلق از فعالیت اقتصادی منع کرده و حتی تاکید کردند که درجهت تامین هزینه‌های برگزاری نمازجمعه نیز به‌سمت فعالیت اقتصادی نروند.

ایشان اضافه کردند که هنوز هزینه‌های برخی فعالیت‌های این‌چنینی از دامن نظام پاک نشده است. این نکته می‌تواند به بسیاری از دستگاه‌های ذی‌نفوذ و صاحب قدرت در کشور قابل‌تعمیم باشد.

چهارم؛ موضوع بعدی که از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه‌جمعه استنباط می‌شود، تحلیل و تشخیص واقعیت جامعه امروز است. در مسائل پیچیده اجتماعی، باید دقت کرد که همه‌چیز، با رابطه علت و معلولی ساده تفسیر نمی‌شود؛  به‌عنوان‌مثال درخصوص حجاب، هرچند بخشی از جامعه، ممکن است حجاب را به‌صورت کامل نپذیرد یا حتی پذیرش داشته باشد ولی مقید نباشد، اما نمی‌توان این مساله را مقارن و مترادف دین‌گریزی جامعه ایران دانست.

درحقیقت سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حجاب، نشان‌دهنده نوع نگرش ایشان به مساله تبیین است. در یک پژوهش جامعه‌شناسانه در مشهد مشخص ‌شده که بسیاری از زنان کم‌حجاب، یک تصور نادقیق و کلی درباره «خارج» دارند که در آن زنان باوجود بی‌حجابی، مشکل خاصی در زندگی روزمره خود ندارند.

وقتی از آنان پرسیده شده است که منظور از خارج کجاست و ویژگی زنان در آنجا چیست، آن‌ها نتوانسته‌اند توضیح دقیقی بدهند و عموما براساس فیلم و سریال‌های غربی چند مثال زده‌اند؛ به‌بیان‌دیگر، یک ابرروایت رسانه‌ای در ذهن آنان بوده که زنان - عموما غربی - را باوجود برهنگی سر یا بدن، بدون مشکل خاصی می‌دانسته‌اند؛ ابرروایتی که اساسا مبتنی‌بر واقعیت‌های غربی نبوده یا حداقل این زنان توانایی توضیح آن را بر اساس واقعیت نداشته‌اند.

پنجم؛ جالب است که مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه‌جمعه، در حوزه‌های بسیاری از دغدغه‌های امروز جامعه ازجمله حجاب و بی‌حجابی و تهاجم فرهنگی غرب سخن گفتند اما در هیچ موردی اظهار نگرانی نکردند، جز آنجا که فرمودند: «اگر جمعیت حاضران در نماز جمعه از ماه قبل کمتر است، باید نگران شد».

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *