رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چکش‌کاری لایحه حفاظت از خاک/ تعیین مجازات انتقال و فروش خاک به خارج از کشور

9:40 - 31 تير 1397
کد خبر: ۴۳۸۰۶۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نمایندگان پس از ۱۷ روز تعطیلات تابستانه امروز در جلسه علنی مجلس حضور یافتند. اولین دستور این جلسه هم برررسی گزارش کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبییعی» درباره «لایحه حفاظت از خاک» بود.

چکش‌کاری لایحه حفاظت از خاک/ تعیین مجازات انتقال و فروش خاک به خارج از کشوربه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از ۱۷ روز تعطیلات تابستانه امروز در جلسه علنی مجلس حضور یافتند. اولین دستور این جلسه هم برررسی گزارش کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبییعی» درباره «لایحه حفاظت از خاک» بود.

ماده ۲۱ این لایحه با ۱۷۱ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در صحن تصویب شد. همچنین ماده ۲۰ این لایحه به دلیل نداشتن مخالف و موافق بدون رأی گیری به تصویب رسید.

طبق گزارش خانه ملت ماده ۲۰ لایحه مذکور بدین شرح است: احکام این قانون در خصوص تخریب خاک، نافی اختیارات سازمان در پیگیری جرائم مربوط به تخریب در مناطق تحت اختیار موضوع ماده (۱۹) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب ۲۸/۰۳/۱۳۵۳ نمی‌باشد.

همچنین در ماده ۲۱ لایحه حفاظت از خاک آمده است؛ انتقال و فروش خاک به خارج از کشور ممنوع است. مرتکب به یک یا دو مورد از مجازات تعزیری درجه (۵) محکوم می‌گردد. تشخیص ماده معدنی برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و برای خروج خاک معدنی از کشور أخذ مجوز توسط وزارت مذکور الزامی است.

براساس تبصره ماده ۲۱؛ ماده معدنی (کانی) موضوع بند (الف) ماده (۱) قانون اصلاح قانون معادن مصوب ۲۲/۰۸/۱۳۹۰ از حکم این ماده مستثنی می‌باشد. خروج مقادیر کم خاک به منظور امور پژوهشی به خارج از کشور بنا به درخواست دانشگاه یا واحد پژوهشی با مجوز وزارت بلامانع است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *