قانونی که دوام نیاورد/ هجوم خارجی‌ها به لیگ برتر ایران؛ از قائمشهر و رفسنجان تا اراک و سیرجان

1:02 - 10 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۰۵۷۸
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
10 باشگاه لیگ برتری طی هفته‌های اخیر برای تقویت تیم خود جهت حضور در فصل جدید لیگ برتر به سراغ خرید بازیکن خارجی رفته‌اند.

خبرگزاری میزان - سوم شهریور سال 1399 بود که ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی برای بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران و در تمامی باشگاه‌های کشور در هیات‌ رئیسه فدراسیون فوتبال به تصویب رسید. پیش از این اما 19 اردیبهشت سال 98 بود که معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی جذب بازیکن و مربی خارجی برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تهران به طور کلی ممنوع است.

بعد از اجرای قوانینی همچون سقف قرارداد و منع ورود دروازه‌بانان خارجی در سال‌های قبل، این‌بار سازمان لیگ فوتبال ایران قانون جدیدی را برای لیگ بیستم به تصویب رساند تا حضور بازیکنان خارجی در ایران رسماً ممنوع شود. البته ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی برای استقلال و پرسپولیس از هفته 21 نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران و برای سایر تیم‌ها پیش از فصل نقل و انتقالات بیستمین دوره لیگ برتر به مرحله اجرا در آمد.

قانون ممنوعیت حضور خارجی‌ها در فوتبال ایران به بهانه استفاده از مربیان و بازیکنان داخلی و همچنین افزایش کیفیت بازیکنان داخلی و از سوی دیگر پایین‌آمدن هزینه باشگاه‌ها با توجه به بالارفتن قیمت ارز و از سوی دیگر با عنایت به محکومیت باشگاه‌های ایرانی در پرونده بازیکنان خارجی و ضرر هنگفت ارزی به کشور با توجه به دولتی بودن بسیاری از این باشگاه‌ها تصویب و اجرایی شد.

البته این قانون دوام چندانی نیاورد و خیلی زود سازمان لیگ و باشگاه‌ها دچار چالش شدند. اردیبهشت ماه سال گذشته بود که بعد از ریاست عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال وی با صدور بخشنامه ای اعلام کرد که باشگاه‌هایی که بدهی خارجی ندارند منعی برای جذب بازیکن خارجی نخواهند داشت یا باشگاه‌هایی که تمایل به جذب بازیکن خارجی دارند باید به اندازه مبلغ قرارداد خارجی‌ها ضمانت نامه معتبر بانکی نزد سازمان لیگ بگذارند تا منعی برای ثبت قراردادهایشان نداشته باشند.

حالا و بعد از یک فصل آزمایش ناموفق این قانون در لیگ بیستم، مجدداً شاهد حضور پرتعداد بازیکنان و مربیان خارجی در لیگ برتر فوتبال ایران هستیم، به طوری که تا بدین جا 10 باشگاه لیگ برتری طی هفته‌های اخیر برای تقویت تیم خود جهت حضور در فصل جدید لیگ برتر به سراغ خرید بازیکن خارجی رفته‌اند.

اعداد و ارقام نامتعارف و جنجالی تعدادی از بازیکنان ایرانی باعث شده تا در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی پیش از شروع لیگ بیست‌ودوم، بسیاری از تیم‌های لیگ برتری به سراغ جذب بازیکن خارجی بروند و در کنار سرخابی‌های پایتخت، تراکتور و سپاهان که همواره در جذب بازیکن خارجی پیش‌رو بوده‌اند، تیم‌های ذوب‌آهن، فولاد خوزستان، گل‌گهر سیرجان، مس رفسنجان، نساجی مازندران و آلومینیوم اراک هم تا امروز با بازیکنان خارجی برای فصل جدید به توافق رسیده‌اند که نشان از علاقه وافر تیم‌ها برای جذب بازیکنان خارجی دارد. البته باید دید آیا حضور این بازیکنان در لیگ ایران می‌تواند باعث افزایش کیفیت فنی تیم‌ها شود یا باید بازهم شاهد پرونده‌های متعدد و سنگین مالی جدیدی در فیفا باشیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *