آنچه در آدینه گذشت

13:50 - 09 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۰۵۶۸
امام جمعه کاشمر طی یادداشتی به بررسی ابعاد و زوایای دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با ائمه جمعه سراسر کشور پرداخته است.

خبرگزاری میزان _ حجت الاسلام جواد طاهری، امام جمعه کاشمر طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: بیش از ۹۰۰ امام جمعه در ساختمانی پنج طبقه در تهران گرد‌هم آمده‌اند. شاید برداشت برخی این باشد که ائمه‌جمعه اگر بخواهند دور هم جمع شوند شرایط خاصی برای اسکان و پذیرایی دارند اما همه در مجتمع فرهنگی- آموزشی آدینه به‌گونه‌ای جمع شده بودند که نمازخانه، سالن‌ها، راهرو و همه اتاق‌ها پر شده بود.

بدون هیچ تشریفات و رفاهیات مورد انتظار حتی برای یک اردوی دانش‌آموزی. ساده‌گیری و ساده‌زیستی نشاط‌آفرین است و این را می‌شد در همین جمع ائمه جمعه دید. وقت خواب ساعت۱۰ شب انگار به همه قرص خواب داده‌اند. چند نفری که هنوز گوشی‌ها دست از سرشان برنداشته بود در محوطه تلفنی صحبت می‌کردند و مرتب توصیه و سفارش و هشدار می‌دهند.

من هم به این رسم زیبا عادت و تمایل دارم و می‌خوابم. ساعت برخی گوشی‌ها تنظیم بود. قبل از اذان صبح بیدار می‌شوم. جمع کثیری زودتر از ساعت گوشی بیدارند و در محوطه مشغول نماز شب هستند. چه زمزمه‌های روح‌افزایی و من به سمت وضوخانه می‌روم. در صف می‌ایستم، بعضی که جوان‌تر هستند نیمه خواب شوخی می‌کنند از خروپف بغل‌دستی که مانع خواب بوده و با تنظیم سر او، مشکل را حل کرده‌اند و لطیفه‌هایی که به‌سرعت با پایان یافتن صف تمام می‌شود.

نماز جماعت و تعقیبات با دعای رب النور العظیم پایان می‌یابد. من که ساعت دیگری می‌خوابم و با عنایت برادری برای صبحانه بیدار می‌شوم. سپس نشست‌های پشت سر‌هم از سخنرانی رئیس قوه قضاییه، وزیر اطلاعات، رئیس‌جمهور، وزیر کشور و رئیس مجلس همه به تفصیل و باطراوت برگزار می‌‌شود.

قبل از سخنرانی رؤسای سه قوه حداقل سه نفر از ائمه‌جمعه مراکز استان به طرح سؤال و ارائه مطالبات ائمه‌جمعه می‌پردازند و مسیر صحبت را برای مسئول پرالتهاب و البته به نظر خودم پر‌شوق می‌کنند. انبوهی از سؤالات مهم و مشکلات مردم. جالب است هیچ‌کدام به مشکلات روحانیت نمی‌پردازند و فقط از مردم و انقلاب آنها می‌گویند و به‌نظرم همین زبان‌شان را رساتر و قوی‌تر می‌کند.

اجمالا از قوا انتظار دارند که معیشت و فرهنگ مردم را معاضدت نمایند و ضعف مدیریت را جبران کنند. اقدامات دولت و مجلس در اوضاع کنونی و اتفاقات پیرامونی نشان می‌دهد از یک سقوط اقتصادی نجات یافته‌ایم و این‌گونه گفته می‌شود که در کمتر از یک‌سال آثار کاهش تورم و رشد اقتصادی خود را برای مردم نشان می‌دهد. برای خود مسئولان با آمار و ارقام مسیر نوید‌بخش بود اما هنوز به‌صورت ملموس به سفره مردم کشیده نشده است.

دولتی که نگران پرداخت حقوق کارکنان خود بوده الان شروع به پروژه‌های عمرانی کرده و استان را به کارگاه عمرانی تبدیل کرده است. بسیاری از کارخانجات تعطیل شده رونق مجدد یافته است و فقط حدود پنج میلیون نفر از مردم بیمه نبوده‌اند که همه را با ۶۰۰۰ میلیارد تومان بیمه درمانی رایگان کرده‌اند به‌ویژه صعب‌العلاج‌ها را.

نفت از نظر کمی و کیفی به پیش از شرایط تحریمی فروخته می‌شود. ارتباط با همسایگان زمینه تجاری را فراهم کرده و قراردادهای سرمایه‌آور خوبی امضا و شروع شده است.

به‌هر حال گزارش‌های مسئولان معلوم است که درست به مردم منتقل نشده است. صبر مردم بیشتر به علت ایمان آنها‌ست و کاش این گزارش‌ها با زبان خوب به مردم گفته شود.

همه از شوق دیدار پایانی با رهبر انقلاب می‌گویند. برخی نگرانند چون همه باید حداقل سه دز واکسن را زده باشند یا آزمایش پی‌سی‌آر آنها منفی باشد. امام‌جمعه دیهوک با ناراحتی برمی‌گردد و التماس دعا دارد. چه دیداری است که از گوشه و کنار کشور تماس و پیامک التماس دعا می‌آید. از ریگان و کاشمر و‌... می‌خواهند در آن اجتماع و دیدار امام جمعه برای مریض‌شان دعا شود. قبلا هم تجربه کرده‌ام. دیداری است که حس دیگری دارد... .

اشک شوق بی‌اختیار می‌آید. اشک از انسان‌های عاقل، معتقد و جسور که معلوم می‌شود احساسات را نیز به سیل مباحث منطقی پیوند می‌دهند. واقعا مرج‌البحرین است. دو  رود عقل و احساس چه پدیده خروشان و مستحکمی ایجاد می‌کند.

با شعارهایی به استقبال آقا بر‌می‌خیزیم‌، «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده»، «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست»، «حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست» و... تا با ندای ملکوتی قرآن برنامه آغاز می‌شود و ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه دقایقی گزارش کار می‌دهد و از نشست پرمحتوا و سبک زاهدانه آن که به‌وجد آمده، ایراد سخن می‌کند.

آقا نیز در چند بخش به هدایت پرداختند. به قول خودمانی دقیق به خال زدند و در موضوع همایش و مخاطبان به راهنمایی پرداختند؛ یعنی مهم‌ترین مسأله، جهاد تبیین در قرارگاه جمعه و ارتقای منش و سبک رفتاری و گفتاری ائمه جمعه.

لذا فرمودند: جایگاه نماز جمعه با ذکر چهار خصوصیت، در جهاد تبیین، صد‌در‌صد استثنایی و مهم‌تر از حج است:

  1. دو عامل ذکر خدا ‌و حضور مردم را به‌هم وصل می‌کنند که موجب قدرت‌افزایی می‌شود.
  2. ذکر دسته‌جمعی برکات فزاینده برای جمع دارد.
  3. استمرار هفتگی این اجتماع فرصت عظیمی برای تربیت و جریان‌سازی است.
  4. آمیختگی معنویت و سیاست، هجمه قوی بر تمدن غرب است.

برای ارتقای این جایگاه، مسئولان و مردم سهمی دارند اما سهم امام‌جمعه هم سنگین است که با چند نکته تقویت می‌شود:

  • رفتار پدرانه با همه داشته باشند.
  • امر به تقوا که باید مستظهر به عامل بودن به تقوای خود امام باشد.
  • سلوک مردمی و این‌که امام ارتباط راحت‌تر و بیشتر با مردم و مجامع آنها داشته باشد.
  • ارتباط با جوان‌ها بیشتر شود.
  • شرکت در خدمات اجتماعی، سیل، زلزله، کرونا و‌... بیشتر شود.
  • نظارت بر ستادهای دلسوز و زحمتکش باشد.
  • از ورود به فعالیت‌های اقتصادی برای نهاد جمعه اجتناب شود.
  • خطبه‌ها نیز باید بیان‌کننده مواضع انقلاب باشد و خطیب، سخنگوی انقلاب اسلامی است. به آرمان‌ها با ادبیات روز پرداخته شود و خطبه‌ها پر‌مغز، آموزنده و اقناعی باشد.
  • ادبیات خطیب باید گرم، صمیمی، اتحاد‌آفرین، امید‌بخش و بصیرت‌زا باشد.

و همچنین فرمودند: غرب ادعای حمایت از زن ایرانی دارد و در حالی‌که مدعی ما هستیم آنها اگر می‌توانستند آب را بر ما می‌بستند، چنانچه ما را تحریم کردند. زن با‌شرف و با‌استعداد ایرانی ضربه سنگینی به تمدن غرب زده است و این نشان داده با حجاب توانسته دانشمند شود. ورودی دانشگاه‌ها بیشتر از خواهران است. در ورزش، مجری تلویزیونی، در نویسندگی، در سیاست در سطح بالایی خود را نشان داده‌اند و فکر غرب را باطل کرده‌اند.

و این‌گونه من امام‌جمعه می‌مانم و تکلیفی که حالا باید برای اجرای آن بیشتر حواس خود را جمع کنم.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *