شهنازی: غیبت سعادت در لیست اولیه قهرمانی جهان برایم جای سوال داشت/ نباید موضوع کاپیتانی به رسانه‌ها کشیده شود

7:45 - 09 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۹۴۱۳
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
کارشناس والیبال ایران گفت: نباید از یاد برد که قهرمانی جهان جای آزمون و خطا نیست و شاید یک باخت در بازی اول منجر به حذف شود.

ناصر شهنازی در گفت‌وگو با میزان، درباره لیست 22 نفره تیم ملی والیبال برای حضور در قهرمانی جهان و برخی تغییرات در نفرات دعوت‌شده پس از پایان لیگ ملت‌ها، اظهار داشت: لیگ ملت‌ها تورنمنتی است که تیم‌های حاضر با اندیشه جوانگرایی و بازی دادن به بازیکنان جوان و کم‌تر میدان دیده وارد این رقابت‌ها می‌شوند و نتیجه‌گیری در درجه دوم اهمیت قرار دارد. حتی تیم‌های صاحب نام جهان هم در آخرین بازی‌های دور مقدماتی و پس از صعود به دور حذفی از بازیکنان باتجربه خود دعوت کردند. تیم ملی ایران هم با همین طرز فکر در لیگ ملت‌ها حضور داشت و هدف اصلی کادرفنی شناخت بیشتر از بازیکنان کم تجربه‌ و جوان‌تر بود. البته معتقدم شاید برخی بازیکنان باکیفیت در لیگ بودند که لیاقت بازی در لیگ ملت‌ها را داشتند و از طرف دیگر برخی بازیکنان دعوت شده شایسته حضور در تیم ملی نبودند.

این کارشناس باتجربه والیبال در مورد دعوت دوباره از بازیکن باتجربه ای مانند موسوی برای حضور در قهرمانی جهان، تصریح کرد: قهرمانی جهان پس از بازی‌های المپیک معتبرترین رویداد والیبال جهان است که هر 4 سال یک بار برگزار می‌شود و به همین دلیل کشورهای تراز اول والیبال در جهان برای موفقیت در این مسابقات از تمام توان خود بهره می‎برند و مسائلی مانند جوان‌گرایی در درجه دوم اهمیت قرار دارد. دیدگاه کادرفنی تیم ایران هم این بوده که همانند سایر تیم‌ها بتواند از تمام توان و پتانسیل والیبال ایران در قهرمانی جهان استفاده کند و از همین رو موسوی دوباره دعوت شده است. همچنین دعوت از معنوی‌نژاد در کنار موسوی به این دلیل است که بتوانیم از تجربیات این بازیکنان در قهرمانی جهان بهره ببریم.

وی در واکنش به غیبت بردیا سعادت در لیست 22 نفره تیم ملی والیبال برای قهرمانی جهان و دعوت از پوریا یلی در پست پشت خطزن، گفت: غیبت بردیا سعادت در لیست اولیه برای من هم جای سوال داشت، زیرا اگر قرار بود این بازیکن در قهرمانی جهان نباشد پس چرا از هفته دوم لیگ ملت‌ها به بازی گرفته شد. هدف از لیگ ملت‌ها این بود که بازیکنان جوانی مانند سعادت با بازی کردن کسب تجربه کنند تا در قهرمانی جهان و المپیک مؤثرتر باشند. سعادت بازیکن آینده‌داری است و سال قبل در سری‌آ توپ می‌زد و مطمئنم در آینده بازیکن بزرگی خواهد شد، اما چون از دلایل خط خوردن این بازیکن اطلاعی ندارم بهتر است صحبتی نکنم و باید به نظر سرمربی تیم ملی احترام گذاشت.

*عملکرد غفور در فصل گذشته لیگ فوق‌العاده بود

شهنازی افزود: از طرف دیگر به جز اسماعیل‌نژاد و کاظمی بازیکنان بسیار خوبی در پست پشت‌ خط‌زن داریم که می‌توانستند دعوت شوند. برای نمونه امیر غفور یکی از بازیکنانی است که سال گذشته عملکرد فوق‌العاده‌ای در لیگ داشت و با توجه به تجربیات گرانبهایش می‌توانست یکی از گزینه‌های دعوت به تیم ملی برای قهرمانی جهان باشد. قطعا کادرفنی با توجه به این که کنار تیم ملی نیستم نمی‌توانم اظهار نظر قطعی انجام دهم و به نظر کادرفنی احترام می‌گذارم، اما نباید از یاد برد که قهرمانی جهان جای آزمون و خطا نیست و شاید یک باخت در بازی اول منجر به حذف شود. امیدوارم تیم ملی با آماده‌سازی خوب و انجام چند بازی تدارکاتی خوب پا به قهرمانی جهان بگذارد.

*سبک مدیریتی خوش‌خبر و عطایی متفاوت است

این مربی باتجربه در مورد شرایط تیم ایران در دور گروهی قهرمانی جهان، اظهار کرد: پس از دیدار بسیار خوب مقابل آمریکا در لیگ ملت‌ها عملکرد تیم ملی ایران در بازی‌های بعدی روند رو به رشدی داشت و این در حالی بود که دست بهروز عطایی با توجه به مصدومیت‌ها بسته بود، اما در قهرمانی جهان و با اضافه شدن بازیکنان باتجربه و نفرات بهبودیافته از آسیب دیدگی قطعا عطایی خواهد توانست با 14 بازیکن آماده در هر بازی به مصاف رقبا برود. با اضافه شدن موسوی و بازیکنان مصدوم دست عطایی برای تعویض باز خواهد بود و به نظرم اگر روند لیگ ملت‌ها را داشته باشیم احتمال صعودمان از گروه بالاست. پس از نمایش تیم ملی در لیگ ملت‌ها اکنون مردم انتظار نتیجه دارند و امیدوارم در قهرمانی جهان بهترین نتایج به دست آید.

*در خصوص انتخاب کاپیتان تصمیم‌گیرنده سرمربی تیم ملی است

وی در پاسخ حواشی پیش آمده در مورد انتخاب کاپیتان تیم ملی از بین عبادی‌پور و موسوی، تصریح کرد: کشیده شدن این مسائل درون تیمی به رسانه‌ها و فضای مجازی اصلا کار درستی نیست و قطعا فشار چنین حواشی غیرمفید روی تمرکز و عملکرد تیم تاثیر منفی می‌گذارد. در خصوص انتخاب کاپیتان تصمیم‌گیرنده سرمربی تیم ملی است. سرمربی با درنظر گرفتن متغیرهایی مانند شرایط فنی بازیکن، روزمه و تجربه، قدرت یک بازیکن در مدیریت تیم و حتی ارتباط با بازیکنان، مربیان و داوران در نهایت این حق را دارد که کاپیتان تیم ملی انتخاب کند.

شهنازی در پایان در مورد جدایی امیر خوش‌خبر از سرپرستی تیم ملی والیبال و انتخاب اکبر محمدی، گفت: خوش‌خبر یکی از افراد کاربلد بود که سال‌های سال به نحو احسن مسئولیت سرپرستی تیم ملی را بر عهده داشت و من شاهد بودم که ارتباط متقابل خوبی بین او و مدیران و مربیان تیم‌های دیگر وجود داشت و معتقدم وی در پیشرفت والیبال ایران در سال‌های اخیر تاثیرگذار بوده است. پس از درخواست عطایی برای بازگشت خوش‌خبر به تیم ملی گفته بودم که سبک مدیریتی او با عطایی تفاوت زیادی دارد و در نهایت عطایی هم به این موضوع اذعان کرد. به نظرم خوش‌خبر نباید از اول سرپرستی تیم ملی را قبول می‌کرد. اضافه شدن نفراتی مانند لاهوتی و حتی انتخاب اکبر محمدی به عنوان جایگزین خوش‌خبر نشان می‌دهد که عطایی تمایل به همکاری با نفراتی دارد که از سال‌های پیش می‌شناسد. منتقد این اقدام عطایی نیستم و شاید هر مربی دیگری بود همین تصمیمات را می‌گرفت و از نفراتی که بیشتر می‌شناسد برای بازدهی بیشتر استفاده می‌کرد.

تنظیم کننده: حامد حسین‌زاده

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *