کرونا در کمین واکسن‌نزده‌ها؛ مردم به هوش باشید

11:19 - 08 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۸۶۴۲
این روزها ویروس بد قلق کرونا جان تازه‌ای گرفته و انگار سر از گور درآورده و به راه افتاده است. متخصصان می‌گویند قصد این بیماری مرموز و مهلک بیمار کردن و قربانی گرفتن است.

خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: این روزها ویروس بد قلق کرونا جان تازه‌ای گرفته و انگار سر از گور درآورده و به راه افتاده است. قصد این بیماری مرموز و مهلک بیمار کردن و قربانی گرفتن است؛ برای آن فرقی ندارد که قربانی کرونا چه کسی و با چه سن و سالی است.

اکنون شرایط کرونایی کشور روز به روز به سمت قرمز شدن وضعیت پیش می‌رود؛ به طوری که در حال حاضر ۵۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۹۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

کرونا به این زودی‌ها نمی‌رود

بهرام عین اللهی،وزیر بهداشت با اشاره به اوج گرفتن میزان مبتلایان و جانباختگان کرونا در کشور، اظهار داشت: بارها تاکید کرده ایم که بیماری کرونا در دنیا وجود دارد و به این زودی از بین نمی‌رود. 

وی افزود: این ویروس مثل ویروس آنفولانزا ویروسی است که تا مدت‌ها در دنیا خواهد ماند. هرچند که دانشمندان به دنبال این هستند ویروس از حالت همه گیری به حالت  تک گیری در بیاید اما هنوز موفق نشده‌اند؛ چرا که نوعی نابرابری در واکسیناسیون در دنیا برای مقابله با این ویروس وجود دارد و طبق نرم سازمان بهداشت جهانی باید بالای ۶۰ درصد از مردم واکسینه شوند که هنوز نشده‌اند.

وزیر بهداشت گفت: وضعیت واکسیناسیون در برخی از کشورهای آفریقایی که امیکرون نیز از آنجا شروع شده، حدود ۶ تا ۷ درصد است. بنابراین ویروس به سرعت می‌تواند به دلیل ارتباطات و مسافرت‌ها در جهان منتشر  و به کشورهای دیگر منتقل شود. 

سرعت 18 برابری انتقال سویه جدید کرونا 

عین اللهی خاطرنشان کرد: سویه جدید امیکرون که BA5 است وارد کشور ما شده و یکی از خصوصیات این سویه جدید انتشار سریع و به عبارتی سرعت انتشار ۱۸ برابری آن است. بنابراین افراد مبتلا بنا به سن، توان ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای عکس العمل‌های خاص خود را در مقابل سویه جدید امیکرون نشان می‌دهند. 

وزیر بهداشت یادآور شد: همچون گذشته شدت این بیماری در افراد سالمند که دارای ضعف‌های ایمنی، بیماری‌های دیابت و قلبی و عروقی هستند، بیشتر است.

وی با بیان اینکه متاسفانه یکی از مشکلات در مقابله با ویروس کرونا ساده انگاری است، تصریح کرد: نه فقط در ایران بلکه این ساده انگاری در کل جامعه جهانی به ویژه آمریکا و کشورهای اروپایی، عراق و سوریه دیده می‌شود؛چراکه احساس می‌کنیم مردم از ماسک زدنِ زیاد و رعایت پروتکلها و ایجاد محدودیت‌ها خسته شده‌اند.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما باید این را به عنوان یک فرهنگ در نظر بگیریم که اگر کسی مبتلا به بیماری امیکرون شد باید بداند که این بیماری می‌تواند دیگران را هم مبتلا کند؛ بنابراین از نظر اخلاقی باید حتی اگر خودش هم دچار مشکلی نشد پروتکلها را رعایت کند؛ چرا که اگر وارد محیط های عمومی شود می تواند تعداد زیادی را مبتلا کند. 

هر نوع سرماخوردگی را مشکوک به امیکرون بدانیم 

عین اللهی خاطرنشان کرد: امروزه باید هر نوع سرماخوردگی را مشکوک به امیکرون بدانیم؛ حال ممکن است این امکان وجود نداشته باشد که مردم تست بدهند، اما چون در شرایط همه گیری هستیم باید بدانیم که اگر دارای علائمی همچون سرما خوردگی هستیم در محیط های عمومی و میهمانی‌ها حضور پیدا نکنیم. 

وارد موج هفتم کرونا شده‌ایم 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اکنون وارد موج هفتم کرونا شده‌ایم. این منحنی رو به بالاست وقتی به قله می‌رسد مجددا به سمت پایین می‌آید. هنوز در اواسط آن هستیم و به قسمت بالای قله نرسیده‌ایم و این یعنی احتیاطها در این شرایط باید بیشتر باشد. 

عین اللهی با بیان اینکه شرایط نسبت به هفته‌های پیش و حتی ماه‌های قبل تغییر کرده است، گفت: باید پروتکلها به ویژه در اماکن عمومی و در استفاده از حمل و نقل عمومی یعنی هواپیما، اتوبوس، مترو و قطار رعایت شود. 

همه دز یادآور بزنند 

وی با تاکید بر اینکه افرادی که واکسن زده اند بدانند این واکسن مادام العمر نبوده بلکه موقت است، اذعان کرد:میزان آنتی بادی و اِلمان‌های دفاعی تا حدی می تواند از کرونا محافظت کند. اما وقتی مدت آن سپری شد اثر آن هم از بین می‌رود. طبق مصوبه ستاد کرونا ما به همه هموطنان عزیزمان توصیه می‌کنیم که یک واحد واکسن یادآوری تزریق کنند تا ایمنی بدن خود را بالا ببرند.

رنگ بندی مدام تغییر می‌کند 

وزیر بهداشت گفت: قطعاً وقتی وضعیت از آبی به زرد، از زرد به نارنجی و از نارنجی به قرمز تغییر می‌کند یعنی احتیاط ها نیز هر چه به قرمز نزدیک تر می شود باید بیشتر باشد. 

افراد بالای 12 سال واکسن یادآور بزنند 

عین اللهی با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، خاطر نشان کرد: از والدین خواهش می‌کنیم که فرزندان بالای ۱۲ سال خود را یک بار دیگر به مراکز واکسیناسیون برده تا واکسن یادآور بزنند؛چراکه بچه‌ها امکان ابتلای بالایی دارند، چون شاید شیوه نامه‌ها را آنگونه که باید و شاید رعایت نکنند. از دانشجویان نیز می‌خواهیم با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها واکسیناسیون را انجام دهند. 

مشکل واکسن نداریم 

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ذخیره واکسن در کشور تاکید کرد: ما از آذر ۱۴۰۰ هیچ نوع واکسن خارجی خریداری نکرده‌ایم.البته از سوی برخی کشورها باکس‌های اعتباری داشتیم اما با توجه به اینکه ۶ مرکز تولید واکسن در کشور در حال فعالیت هستند، مشکلی نداریم و حتی امکان صادرات واکسن نیز داریم. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ذخیره کافی واکسن در کشور وجود دارد، گفت: انواع و اقسام پلتفرم ها و روش‌های مختلف در واکسن وجود دارد و وضعیت بسیار مناسبی در خصوص تولید و ذخیره واکسن داریم. 

 افزایش تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون

عین اللهی در پاسخ به این پرسش که «آیا ممکن است بار دیگر مراکز واکسیناسیون در کشور فراگیر شوند؟»، تصریح کرد: از زمانی که احساس کردیم موج هفتم کرونا در حال آغاز است مراکز تجمیعی را نسبت به گذشته افزایش دادیم چرا که مراکز واکسیناسیون به دلیل مراجعات کم محدود شده بود اما اکنون دستورالعمل عملی صادر کرده ایم که مراکز تزریق واکسن افزایش یابد که البته اگر مراجعات بیشتر شود، مراکز نیز گسترش می‌یابد.

سرماخورده‌ها واکسن نزنند 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: افرادی که سرماخورده و یا احساس سرماخوردگی دارند واکسن تزریق نکنند. چون در آن لحظه ویروس وارد بدن آنها شده و سیستم ایمنی آنها تحت فشار است. بنابراین در مواقعی باید واکسن دریافت کنند که از لحاظ جسمی سالم و هیچ‌گونه علائم سرماخوردگی و غیره نداشته باشند. 

100 هزار تخت بیمارستانی آماده است

وی با بیان اینکه وقتی موج بیماری آغاز می‌شود به مراکز درمانی خود آماده باش می‌دهیم، گفت: در حال حاضر مراکز درمانی ما کمتر از ۱۰ درصد گرفتار هستند و ظرفیت بالایی در مراکز درمانی وجود دارد. بالای ۱۰۰ هزار تخت را آماده کرده‌ایم و از ظرفیت خالی خوبی برخوردار هستیم تا بتوانیم اگر هم‌وطنی بیمار شد بتوانیم به طور موفق به درمان آن بپردازیم. 

حمیدرضا جماعتی،دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اظهار داشت: در این نشست آخرین اطلاعات سویه‌های اُمیکرون به ویژه BA.4 وBA.5  در جهان بررسی و مشخص شد که در اکثر کشورهای دنیا در اروپا از جمله فرانسه، انگلیس، آلمان، کشورهای آمریکای شمالی، جنوبی، نیوزیلند، استرالیا، ترکیه، قطر، ژاپن و اکثر کشورهای آسیایی، موارد مثبت و مرگ و میر اُمیکرون، در حال افزایش است.

وی افزود: در مطالعات مشخص شده که پدیده "ابتلای مجدد" به کرونا در زیرسویه های جدید اُمیکرون بر خلاف سایر واریانت‌ها که سه ماه بود، به حدود ۴ هفته رسیده است. اگر فردی مبتلا به زیرسویه  BA.1شده، ممکن است ۴ هفته بعد به همان زیرسویه یا زیرسویه های دیگر اُمیکرون از جمله BA.2 یا BA.4 یا  BA.5 مبتلا شود. در واریانت‌های قبلی، سیستم ایمنی فرد باعث جلوگیری از عفونت مجدد می‌شد ولی در مورد زیرسویه های اُمیکرون تا حدود زیادی وجود ندارد و عفونت تا ۴ هفته بعد از ابتلا، محتمل است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: زیرسویه BA.2.75 در هند شناسایی و گزارش شده است  و سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که این زیر سویه باید بررسی و رصد  شود و در حال حاضر اطلاعاتی نداریم که این زیرسویه موجب شدت بیماری نسبت به زیرسویه‌های دیگر اُمیکرون می‌شود یا خیر اما بنظر نمی‌رسد باتوجه به یافته‌ها، چنین مساله‌ای صادق باشد.

بیشترین تاثیر واکسن‌ها در کاهش بستری و مرگ و میر

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: بیشترین تاثیر واکسن‌ها در کاهش بستری و مرگ و میر گزارش شده اما الان بحث این است که با استفاده از واکسن‌ها از ابتلا به بیماری نیز پیشگیری شود و بیشتر روی تقویت سیستم ایمنی مخاطی و تنفسی تمرکز شده  است.

تاثیر ۹۰ درصدی دز یادآور در کاهش بستری‌های کرونا

مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر اعلام کرد: برای مهار واریانت‌های نوپدید کرونا فعلاً راهی جز پر کردن خلاء‌های واکسیناسیون نداریم.

وی ادامه داد: دلیل اصلی افزایش ابتلا و مرگ‌های کرونایی این است که جهان انتظار نداشت کرونا در این فصل شروع مجدد داشته باشد و همه خود را پاییز و زمستان آماده کرده بودند. بنابراین احتمالاً پاییز و زمستان سختی در پیش خواهیم داشت.

محمدرضا سهرابی،معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در سه هفته اخیر تعداد موارد ابتلا، بستری و درمان سرپایی کرونا افزایش داشته و در برخی از روزها به دو تا سه برابر نیز رسیده است، اظهار کرد: این آمار نشان دهنده شروع موج هفتم کرونا است. سویه شایع این موج BA۵  است که در کشورهای دیگر BA۴ نیز مشاهده شده که قطعا ایران نیز از این سویه مصون نخواهد ماند.

از بین رفتن حس بویایی و چشایی در سویه جدید کرونا

وی با اشاره به خصوصیات این سویه جدید، توضیح داد: این سویه یک بیماری شبیه به آنفلوانزا را ایجاد می‌کند که دوره کمون سه تا پنج روز دارد. همچنین اختلال بویایی و چشایی مجددا به مجموعه علایم کرونا در این سویه جدید بازگشته است، در حالی که در سویه امیکرون این علائم وجود نداشت.

دوره بیماری در سویه جدید امیکرون

سهرابی با بیان اینکه دوره بیماری پنج تا شش روز و گاهی به ۱۰ روز نیز به طول می‌انجامد، یادآور شد: خوشبختانه شدت بیماری در این سویه نسبت به سویه‌های قبلی خفیف‌تر است، اما نکته مهم شدت سرایت این سویه است که نسبت به سویه‌های قبل قدرت سرایت بسیار بالایی دارد. در امیکرون یک نفر می‌توانست تا ۱۰ نفر، اما این سویه جدید یک نفر می‌تواند تا ۱۸ نفر را مبتلا کند.


سرعت انتشار BA۵ و نگرانی از بروز جهشی دیگر

وی این شدت سرایت را نگران کننده دانست و بیان کرد: وقتی گردش ویروس چنین سرعت بالایی دارد، مهم‌ترین نگرانی ما رخ دادن جهش دیگری است.

50 درصد مردم هنوز دز سوم را تزریق نکردند

سهرابی با تاکید بر لزوم تکمیل واکسیناسیون همه هموطنان علیه کرونا، گفت: تا کنون ۵۰ درصد مردم هنوز دز سوم را تزریق نکردند و کسانی که شش ماه از تزریق قبلی آنها گذشته است، می‌توانند دز بعدی را تزریق کنند.

وی گفت: شاید برخی از افراد با این ادعا که این سویه خفیف است، خود را توجیه کنند و واکسن تزریق نکنند؛ اما باید بدانیم، با سرعت بالای گردش ویروس امکان رخ دادن جهش دیگر و شروع مجدد مشکلات، وجود دارد.

سویه‌های واکسن گریز امیکرون

این پزشک با اشاره به اینکه برخی از سویه‌های کرونا به خصوص BA۴  و BA۵  واکسن گریز هستند، ‌توضیح داد: این سویه‌ها سیستم ایمنی بدن و اثر واکسن را دور می‌زنند، اما نکته مهم این است که واکسن‌ها شاید از ابتلا پیشگیری زیادی نکنند؛ یعنی به احتمال زیاد افراد مبتلا شوند، اما از بستری شدن و مرگ و میر بیش از ۸۰ درصد پیشگیری می‌کنند.

سهرابی با بیان اینکه البته عملکرد پیشگیری واکسن در برابر سویه‌های جدید نیز وجود دارد، گفت: از طرفی ایمنی بدن ممکن است بعد از مدتی کاهش پیدا کند. بنابراین دزهای یادآور واکسن کمک می‌کنند تا سیستم ایمنی بدن مجدد فعال شود و سطح آنتی بدن به حدی برسد تا مانع از ابتلای مجدد شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *