رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تازه‌ترین اخبار از سیل در کشور/ فوت و مفقودی ۵۷ نفر در سیلاب‌های اخیر/ رئیس‌جمهور به استانداران برای کمک به مناطق سیل‌زده دستور داد/ آماده‌باش سپاه و ارتش برای تشدید امدادرسانی

10:07 - 07 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۷۴۱۱
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از فوت ۳۲ نفر و مفقودی ۲۵ نفر در سیلاب‌های اخیر در کشور خبر داد.

خبرگزاری میزان - رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از فوت ۳۲ نفر و مفقودی ۲۵ نفر در سیلاب‌های اخیر در کشور خبر داد.

مهدی ولی پور افزود: تا ساعت ۱۲ هفتم مرداد، ۵۷ نفر از هموطنان در ۱۸ استان کشور بر اثر سیل و آبگرفتگی، فوت یا مفقود شدند.

وی افزود: استان های سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، تهران، هرمزگان، قم، سمنان، آذربایجان شرقی، مازندران، یزد، خراسان جنوبی، گلستان، اصفهان، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و قزوین دچار سیلاب شده اند.

ولی پور در ادامه از امدادرسانی به بیش از ۱۵ هزار نفر و انتقال هزار و ۲۲۹ نفر به اماکن امن خبر داد و گفت: همچنین ۲ هزار و ۶۵۳ نفر اسکان اضطراری شدند.

بر اساس این گزارش، ۱۸ استان کشور درگیر سیل شده است و طبق پیش بینی هواشناسی هموطنان تا دهم مردادماه باید از قرار گرفتن در حریم رودخانه‌ها و نقاط کوهستانی خودداری کنند

محسن منصوری پیشتر در تشریح جزئیات و با اشاره به وقوع سیلاب در این تهران بیان داشت: سیلاب شب گذشته در منطقه حبله رود شهرستان فیروزکوه در روستاهای زرین دشت، مرزداران و آتشان، 10 کشته، 16 مفقودی و 12 مصدوم داشت.

وی افزود: خوشبختانه 10 نفر از مصدومان به صورت سرپایی درمان و 2 نفر به بیمارستان منتقل شدند.

استاندار تهران در ادامه گفت: علت تأخیر امداد‌رسانی در این مناطق بسته شدن راه‌های دسترسی ‌و ترافیک جاده‌ای بود که پس از عادی شدن وضعیت نیروهای کمک‌رسان و دستگاه‌های امدادی موفق به خدمات رسانی شدند.

پیشتر نیز جلال ملکی در گفت‌وگو با میزانبیان کرد: در پی ادامه امدادرسانی های همکارانم در منطقه سیل زده امامزاده داود(ع)، صبح امروز جمعه ۳ جسد (۲ مرد و ۱ نوجوان) در ارتفاعات پایین رودخانه‌ کن توسط همکارانم شناسایی و کشف شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تصریح کرد: احتمالا اجساد متعلق به سیل روز گذشته امامزاده داود(ع) هستند اما نظر نهایی در این خصوص توسط کارشناسان اعلام می‌شود.

ساعت ۱:۳۰ دقیقه بامداد پنجشنبه 6 مردادماه سال جاری وقوع سیلی در منطقه امامزاده داوود تهران رخ داد که حجم زیادی از گل و لای را در این منطقه و روستاهای اطرف ایجاد کرد.

مرتضی مرادی پور معاون عملیات سازمان امداد و نجات کشیک امداد و نجات نیز شب گذشته با اشاره به آخرین جزئیات خدمات‌رسانی نیروها و تجهیزات بکارگیری شده در سیل و رانش زمین در بخش کن منطقه امام زاده داود شهر تهران گفت: ٣٠٥ نیروی عملیاتی در این حادثه وارد عمل شدند.

وضعیت داخل امامزاده داوود پس از سیل

وی ادامه داد: از این میان ۲۵۴ نفر از استان تهران، ۳۱ نفر از استان البرز و ٢٠ نفر از سازمان به محل حادثه اعزام شدند.

مرادی پور با بیان اینکه ۴۸ خودروی عملیاتی در حادثه حاضر بودند، گفت: ٣٧ دستگاه از تهران، ٦ دستگاه از البرز، ٥ دستگاه از سازمان اقدامات لازم را انجام دادند.

۷۰۰ نفر به محل امن منتقل شدند

معاون عملیات سازمان امداد و نجات گفت: ۸ مصدوم به اورژانس تحویل داده شد همچنین در این حادثه ۸ نفر جان باختند، ۱ نفر بصورت سرپایی درمان شد، ۱۹نفر مفقود هستند و ۷۰۰ نفر به محل امن منتقل شدند.

منصوری در پایان خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا با استفاده از ظرفیت تمامی شهرداری‌ها، دستگاه‌های خدماتی و اجرایی و عوامل امدادی استان و شهرستان‌های استان تهران با بسیج امکانات خدمات رسانی در فیروزکوه بیشتر و سریعتر شود.

جست‌وجوی مفقودین سیلاب در ۱۸ استان کشور ادامه دارد

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در آخرین اظهار نظرخود گفت: در جریان سیل و آبگرفتگی در روزهای اخیر در ۱۸ استان کشور، تا صبح امروز فوت ۱۴ نفر تأیید شده‌است.

مهدی ولی‌پور رئیس سازمان امداد و نجات این جمعیت گفت: تا کنون پیکر ۱۴ نفر در استان‌های تهران، مرکزی و سیستان و بلوچستان در اثر جاری شدن سیل و آبگرفتگی کشف شده‌است.

سفر وزیر کشور به یزد

احمد وحیدی وزیر کشور امروز جمعه با هدف بررسی مسائل مربوط به بارش‌های سیل‌آسا در یزد، به این استان وارد شد.

وحیدی پیرو تماس تلفنی خود با مهران فاطمی استاندار یزد و جویا شدن از وضعیت سیل در برخی مناطق این استان که در ساعات نخست این حادثه انجام شد، برای بررسی میدانی و هماهنگی برای استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف در کمک به سیلزدگان و حفاظت از بافت تاریخی این استان،  روز جمعه وارد یزد شد.


تشدید فعالیت سامانه بارشی مونسون در استان یزد و جاری شدن رواناب و سیل در اکثر مناطق استان، موضوعی است که وزیر کشور در این سفر مورد بررسی قرار می‌دهد.

مردم از حضور در حریم رودخانه‌ها، بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری کنند

پیرحسین کولیوند همچنین با اشاره به سیل تهران گفت: با هماهنگی وزیر کشور و استاندار تهران، اقلام امدادی را از طریق قطار و بالگرد به مناطق سیل زده در فیروزکوه فرستادیم.

کولیوند ادامه داد: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، یزد، مرکزی، قزوین، قم، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، زنجان، گلستان، مازندران و گیلان امروز مشمول هشدارهای هواشناسی هستند که ضرورت دارد برای پیشگیری از حوادث مردم مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور گفت: با توجه به هشدارهای هواشناسی به مردم توصیه می‌کنیم که از حضور در حریم رودخانه‌ها، بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی جدا خودداری کنند.

خانواده‌های دارای فوتی حادثه سیل به پزشکی قانونی برای شناسایی اجساد مراجعه کنند

مهدی فروزش اظهار کرد: خانواده‌های فوتی‌های حادثه سیل دراستان تهران منطقه امامزاده داود(ع) و بخش بومهن، رودهن برای تعیین و شناسایی هویت پیکرهای عزیزانشان و در صورت لزوم اخذ نمونه DNA به مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران واقع در کهریزک ۵۰۰ متر بعد از درب شرقی بهشت زهرا مقابل مخابرات مراجعه‌ کنند.

وی افزود: درصورت عدم شناسایی با معاینه ظاهری و انگشت‌نگاری،‌ اخذ ‌نمونه DNA موارد ذیل مورد تاکید است:

بستگان مورد نیاز جهت شناسایی اجساد مجهول الهویه برحسب نزدیکی قرابت به ترتیب اولویت به شرح زیر است: پدر و مادر هردو حضور یابند. در صورت فوت هریک از والدین٫ والد دیگر به تنهایی مراجعه کند، همسر به همراه کلیه فرزندان متوفی. در صورتیکه متوفی فرزندی نداشته باشد حضور همسر فایده‌ای ندارد. پدر بزرگ و مادر بزرگ هردو. در صورت فقدان یکی از آن‌ها ممکن است وجود یک نفر به تنهایی کمکی در شناسایی نکند. خواهران و برادران تنی ( دارای پدر و مادر واحد) به تعداد حداقل ۴ نفر.  در صورتیکه فقط یک نفر خواهر یا برادر موجود باشد فقط جهت شناسایی متوفی همجنس مفید خواهد بود. عمو و عمو زاده مذکر.

مدیرکل سازمان پزشکی قانون استان تهران تصریح کرد: مراجعه کنندگان درصورت ابهام یا سوال می توانند باشماره ۵۶۵۲۴۸۰۱ مرکز تشخیصی وآزمایشگاهی تماس بگیرند.

دستور رئیس‌جمهور به همه استانداران و دستگاه‌های اجرایی کشور برای آمادگی و کمک به مناطق سیل‌زده

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به وزرا، روسای سازمان ها و استانداران سراسر کشور دستور داد تمام امکانات خود را برای مواجهه با سیل بسیج کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ضروری است استانداران با همه امکانات موجود به مناطق سیل زده در استان خود یا به استان های معین و همجوار امدادرسانی کنند.

آیت‌الله رئیسی همچنین با توجه به بارش های پیش رو و احتمال سرریز شدن سدها و آب بندها، استانداران سراسر کشور و دستگاههای مرتبط را موظف کرد اقدامات و تدابیر لازم را برای پیشگیری از بروز خسارات در دستور کار قرار دهند.

وزیر کشور: سازمان‌ها و ارگان‌ها برای مدیریت سیل در کشور بسیج شدند

احمد وحیدی که با هدف بررسی مسائل مربوط به بارش‌های سیل‌آسا در یزد، به این استان سفر کرده در ارتباط زنده تلویزیونی بیان کرد: در استان‌های مازندران، البرز، مرکزی، اصفهان، یزد، تهران و استان‌های درگیر با وجود اینکه میزان سیل زیاد بود مدیریت خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته ادامه داد: استانداران، فرمانداران، همه ارگانها و گروههای مردمی به صورت گسترده بسیج شدند. کشور در وضعیت هشدار باش است و به رغم این حجم بارش‌ها مدیریت خیلی خوبی شده و امید است با توجه به هشدارها از سوی مردم خسارات کمتری شاهد باشیم.

آماده باش مدیریت بحران استان تهران تا ۷۲ ساعت آینده

حامد یزدی مهر از آماده‌باش کامل دستگاه‌های امدادی در پی پیش‌بینی بارش شدید باران و احتمال جاری شدن سیل در استان تهران تا سه روز آینده خبر داد و اظهار داشت: با توجه به بررسی‌های هواشناسی وضعیت جوی استان تهران تا ۳ روز آینده با تداوم فعالیت سامانه بارشی همراه خواهد بود.

یزدی مهر با بیان اینکه بر اساس اعلام هواشناسی طی ۳ روز آینده آسمان در اکثر نواحی استان به ویژه نیمه شمالی و ارتفاعات ابری تا نیمه ابری همراه با رگبار و رعد و برق و در مناطق مستعد با احتمال بارش تگرگ و نیز گاهی وزش باد شدید همراه خواهد بود گفت: بر این اساس آبگرفتگی معابر و جاری شدن رواناب در مسیل‌ها و بالا آمدن آب رودخانه‌ها مورد انتظار است که در این خصوص آمادگی کامل همه دستگاه‌های اجرایی ضروری می‌باشد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به اینکه تا کنون عوامل راهداری ۹۰ درصد از مسیرهای شرق استان تهران که در معرض سیل بودند پاکسازی کرده اند بیان داشت: طبق اعلام اخطاریه‌ها و هشدارها به دستگاه‌ها با شفاف‌سازی شرایط بحرانی به مالکان رستوران‌های مناطقی از شمیرانات موقتاً تعطیل شده است.

وی عنوان داشت: از همه مردم می‌خواهیم هشدارهای صادرشده را جدی بگیرند و از حضور در کنار رودخامه ها و مسیرهای خطر و حادثه ساز خودداری کنند.

بیشتربخوانید

ارجاع پیکر حادثه دیدگان سیل امامزاده داوود(ع) به پزشکی قانونی

انتهای پیام/


برچسب ها: سیل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *