وزیر نیرو: برای پیگیری حق‌آبه ایران از هیرمند به افغانستان سفر می‌کنم/ بزرگترین قدرت برقی منطقه هستیم

13:06 - 05 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۴۷۷۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر نیرو گفت: بزرگترین قدرت برقی منطقه هستیم و کشورهای اطراف علاوه بر موضوع تبادل برق در بحث احداث و تعمیر نیروگاه‌ها نمی‌توانند ایران را نادیده بگیرند.

خبرگزاری میزان – علی‌اکبر محرابیان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تقویت دیپلماسی آب و انرژی جز اولویت های دولت مردمی است گفت: تقریبا در تمام جلسات دو جانبه با کشورهای مختلف به ویژه هماسیگان موضوع دیپلماسی آب و برق در دستور کار بوده است.

وزیر نیرو ادامه داد: در سفر اخیر رئیس جمهور ترکیه به ایران ما نگرانی های خود را در رابطه با اقدامات آبی این کشور در بالادست اعلام کردیم و جمع بندی نهایی دو رییس جمهور مقرر شد تا کمیته ای برای برسی این موضوع بین وزیر نیرو ایران و وزیر کشاورزی ترکیه تشکیل شود تا با هماهنگی بیشتر نگرانی ها به حداقل برسد.

محرابیان با بیان اینکه در موضوع حق آبه هیرمند همچنان نگران هستیم ادامه داد: طرف افغانستانی در بیان با حق آبه ایراناظهار موافقت کرده است و این اتفاق هرچند قدم مثبتی بوده است اما کافی نیست و ما حق آبه قانونی خود را که در معاهده 1351 ذکر شده را طلب می کنیم، مذاکرات مفصلی در سطوح مختلف انجام شده است اما ضرورت ایجاب می‌کند که شخصا وارد مذاکره شوم و به زودی در سفری به افغانستان و مذاکره با هیئت حاکمه این کشورحقوق مردم عزیز را مطالبه می کنیم.

وی با اشاره به این نکته که در موضوع انرژی توافقات خوبی با کشورهای همسایه داشتیم گفت: هدف ما از این مذاکرات مبادله است زیرا پیک مصرف و فصل اوج مصرف ما با کشورهایی مثل روسیه متفاوت است.

وی با بیان اینکه دو اصل مهم رعایت حقوق مردم و تامین منافع ملی و اقتصادی دو اصل مهم ما در این مذاکرات است بر این نکته تاکید کرد که امروز کشورهای منطقه نمی توانند ما را نادیده بگیرند، ایران بعنوان بزرگتیرن قدرت برقی منطقه به غیر از غیر موضوع تبادل برق در احداث و تعمیرات نیروگاه‌ها نیز دست برتر را در منطقه دارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: وزیر نیرو هیرمند

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *