مراسم رونمایی از سامانه وثیقه گذاری الکترونیک آغاز شد

12:45 - 05 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۴۷۳۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رونمایی از فاز اول سامانه توثیق الکترونیک هوشمند ستاره در حالی آغاز شد که با این طرح مردم می‌توانند از سهام خود در بازار سرمایه به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات و ضمانت نامه بانکی استفاده کنند.

خبرگزاری میزان – رونمایی از فاز اول سامانه توثیق الکترونیک هوشمند ستاره با حضور دادستان کل کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون راهبردی قوه قضاییه و رؤسای برخی از بانک‌های عامل آغاز شد.

با رونمایی از این طرح مردم می‌توانند از سهام خود در بازار سرمایه به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات و ضمانت نامه بانکی استفاده کنند.

گفته می‌شود در گام‌های بعدی پذیرش سایر دارائی‌ها نظیر سکه، اندوخته بیمه‌عمر، گواهی کسر از حقوق برای انجام اموری که نیاز به وثیقه‌گذاری وجود دارد، به این سامانه اضافه شود.

ملی، رسالت و مهر ایران؛ بانک هایی هستند که در سامانه توثیق سهام حضور دارند و متقاضیان حقیقی و حقوقی می توانند برای دریافت تسهیلات از این طریق اقدام کنند.


براین اساس، تنها شرط این است که فرد در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت شده باشد. در واقع فرایندی که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درنظر گرفته این است که سهامدار به اپلیکیشن‌های بانکی یا شعب بانکی مراجعه و درخواست توثیق سهام خود را ارائه ‌دهد. پس از این فرد از طریق سامانه سجام احراز هویت می شود.


متقاضیان پس از طی این فرایند، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دارایی قابل وثیقه متقاضی را به بانک اعلام می‌کند و بانک هم در اپلیکیشن به سهامدار نشان می‌دهد. پس از آن سهامدار می‌تواند نمادهایی که قصد توثیق آن‌ها را دارد انتخاب و تایید کند.


در واقع شرکت سپرده‌گذاری درخواستی که از سمت بانک آمده را به سهامدار نمایش می‌دهد و پس از احراز هویت دوباره درخواست متقاضی ثبت شده و فرایند توثیق بعد از اعمال معاملات صورت می‌گیرد. اگر این فرایند موفقیت آمیز باشد؛ بانک تسهیلات را پرداخت خواهد کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *