پکن: در صورت سفر پلوسی به تایوان دست بسته نخواهیم نشست

17:25 - 04 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۳۷۶۶
وزیر دفاع چین هشدار داد که در صورت سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، پکن تدابیری را اتخاذ خواهد کرد.

خبرگزاری میزان - «تان کفی»، سخنگوی وزارت دفاع چین درباره سفر احتمالی «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان هشدار داد.

وی با انتشار بیانیه هشداری گفت «در صورتی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان سفر کند، ارتش چین بیکار نخواهد نشست.»

سخنگوی وزارت دفاع چین تاکید کرد که سفر مقام ارشد آمریکا به تایوان نقض جدی اصل «چین واحد» است؛ همچنین بر وضعیت سه بیانیه مشترک چین و آمریکا تأثیر خواهد گذاشت؛ در نهایت، این امر به شدت به روابط پکن و واشنگتن در حوزه نظامی آسیب می‌رساند و قطعا به تشدید اوضاع در تنگه تایوان منجر خواهد شد.

پیشتر چین هشدارهای خصوصی شدیدی به دولت آمریکا درباره سفر احتمالی «نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه آگوست، داده است.

در همین حال «فایننشال تایمز» به نقل از چند منبع آگاه، نوشت که این هشدار خصوصی حاکی از پاسخ نظامی احتمالی بود.

«فایننشال تایمز»، پیشتر گزارش داده بود که «پلوسی» قصد دارد در ماه آگوست به تایوان سفر کند.

وزارت خارجه چین، می‏‎گوید که سفر احتمالی «پلوسی» به تایوان به طور جدی حاکمیت و تمامیت ارضی چین را زیر پا خواهد گذاشت و آمریکا عواقب اقدام خود را متحمل خواهد شد.  

«ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین، هشدار داده که هرگونه سفر «پلوسی» به تایوان به طور جدی حاکمیت و تمامیت ارضی چین را نادیده می‌گیرد.

به گفته وی، «اگر طرف آمریکایی سرسختانه به این مسیر پایبند باشد، چین قطعا اقدامات قاطع و سختی را برای دفاع قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود انجام خواهد داد.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *