جلسه علنی مجلس شورای اسلامی؛ از انتخاب 3 حقوقدان جدید شورای نگهبان تا موافقت با تحقیق و تفحص از شرکت‌های «ایمیدرو» و «ایدرو»

9:11 - 04 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۲۷۱۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد. انتخاب سه نفر از اعضای حقوقدان شورای نگهبان از جمله موارد دستور نشست امروز است.

خبرگزاری میزان - جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 199 نفر از نمایندگان آغاز شد.

انتخاب سه نفر عضو حقوقدان شورای نگهبان از بین افراد معرفی شده از سوی رئیس قوه قضاییه، گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی و بررسی تقاضای یک فوریت در مورد لایحه پروتکل(تمدید) موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت های عضو از جمله موارد دستور نشست امروز مجلس شورای اسلامی است.

موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از شرکت‌های ایمیدرو و ایدرو در حوزه فولاد

نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع مجلس درباره رد تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت‌های ایمیدرو و ایدرو در حوزه فولاد با 153 رأی موافق، 52 رأی مخالف، 11 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

رسیدگی به عملکرد ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، بررسی نحوه، علت و شرایط واگذاری کلیه صنایع و معادن وابسته به ایمیدرو به بخش خصوصی و غیردولتی، دلیل فاصله قیمتی بین قیمت بازار و قیمت کارخانه در صنعت مس و آلومینیوم و رسیدگی به عملکرد ایمیدرو در خصوص چگونگی اجرای اصل 44 قانون اساسی از جمله محورهای تحقیق و تفحص است.

موافقت نمایندگان با تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان حفظ نباتات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 163 رأی موافق، 42 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 243 نماینده حاضر در جلسه با انجام تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی درباره عملکرد سازمان حفظ نباتات موافقت کردند.

نحوه برون سپاری آزمایشگاه‌ها و علت عدم تجهیز آزمایشگاه‌ها و عدم تست سموم باقیمانده محصولات کشاورزی، نحوه صدور مجوزهای واردات سموم کشاورزی و علت عدم اجرای کد شناسایی کشاورز در 10 سال گذشته از محورهای تحقیق و تفحص است.

معرفی کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس اسامی کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان که از سوی رئیس قوه قضاییه معرفی شده بودند را در صحن علنی قرائت کرد.

طیق این نامه با توجه به پایان مدت خدمت 3 نفر از اعضای حقوقدان شورای نگهبان، آقایان دکتر کدخدایی، دکتر ره پیک و دکتر موسوی، در اجرای بند 2 اصل 91 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آقایان دکتر علی احمدی فر، دکتر سیامک ره پیک، دکتر خیرالله پروین، دکتر عباسعلی کدخدایی، دکتر عبدالحمید مرتضوی بریجانی و دکتر فضل الله موسوی به مجلس معرفی شده‌اند.

۳ حقوقدان جدید شورای نگهبان انتخاب شدند

با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کدخدایی، پروین و ره‌پیک به عنوان ۳ حقوقدان جدید شورای نگهبان برای یک دوره ۶ ساله انتخاب شدند.

بررسی یک فوریت لایحه پروتکل تبدیل موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به تقاضای یک فوریت برای لایحه پروتکل تبدیل موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت های عضو که از سوی دولت مطرح شده بود، با 185رأی موافق، 4 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر در جلسه با بررسی آن به صورت یک فوریت موافقت کردند.

به گزارش خانه ملت، ادیانی به عنوان نماینده دولت در تشریح علت تقاضای دولت برای بررسی این لایحه به صورت یک فوریت، گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال 2015 با عضویت بلاروس، قزاقستان، روسیه، ارمنستان و قرقیزستان شکل گرفت و در حال حاضر 40 کشور برای عضویت در آن اعلام همکاری کرده اند که ایران در سال 1394 مذاکرات اولیه را صورت داد و موافقتنامه موقت ایجاد شد.

وی افزود: بنا به تمایل این چند کشور اساسا در آبان 98 موافقتنامه موقت اجرایی شد و آثار و آورده های خوبی برای کشور به ثمر آورد که در سال 1400 واردات و صادرات به عنوان عضو این اتحادیه، رشد 51 درصدی ارز و 66 درصدی در ارزش داشتیم.

ادیانی ادامه داد: در دو ماهه نخست سال 1401 نیز رشد قابل قبولی در حوزه تجارت داشتیم که حجم مبادلات در قیاس با زمان مشابه در سال 1400 به 26.2 درصد رسید و بازار خوبی برای صادرات محور شدن ایجاد کرد.

این نماینده دولت در ادامه تصریح کرد: اکنون تا پایان سال 2022 این موافقتنامه باید به امضا برسد و تشریفات قانونی آن شکل بگیرد لذا از آن جایی که تصویب مجلس کشورها لازم است و مهلت آن رو به اتمام بوده، این لایحه را با درخواست قید یک فوریت به مجلس ارائه کردیم که مطابق اصول 77 و 125 قانون اساسی است.

موافقت نمایندگان با لایحه تصویب اصلاحات کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا

نمایندگان با 189 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در جلسه با کلیات و جزئیات لایحه تصویب اصلاحات ضمائم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی ازکشتی‌ها 1973 موافقت کردند.

طیق اعلام نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نشست بعدی مجلس روز چهارشنبه 5 مرداد ماه رأس ساعت 7:45 خواهد بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *