معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح: ضابطان نیروهای مسلح در اجرای برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم نقش موثری دارند

14:36 - 03 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۱۶۵۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون اول سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: همکاری ضابطان نیروهای مسلح در اجرای برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم و سند تحول قضایی بسیار اثر گذار است.

خبرگزاری میزان - مراسم افتتاحیه چهل و یکمین دوره عالی قضایی ویژه کارکنان رسته حقوقی و ضابطان نظامی نیروهای مسلح با حضور معاونان، مدیران کل سازمان قضایی نیروهای مسلح و فرماندهان نیروهای مسلح برگزار شد.

معاون اول سازمان قضایی نیروهای مسلح در این مراسم با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در اجرای سند تحول قضایی، بیان کرد: ایشان از سند تحول قضایی به عنوان یکی از مترقی‌ترین اسناد تحول نام برده‌اند که باید بر اساس آن شخصیت سازی و کادر سازی شود.

محمد جعفر شهبازی افزود: سند تحول قوه قضاییه بر مبنای فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و برگرفته از اصول قانون اساسی و نظریات علما و دانشمندان حقوق دانشگاه‌ها و تجربیات گذشته تهیه شده است.

معاون اول سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به مبحث پیشگیری از وقوع جرم در سند تحول قضایی و اهمیت تعامل نیروهای نظامی و انتظامی با سازمان قضایی نیروهای مسلح در جهت اجرای این برنامه‌ها و کاهش ارتکاب جرم، گفت: در مأموریت پنجم در سند تحول در خصوص پیشگیری از وقوع جرم است که در سازمان قضایی نیروهای مسلح ما این بخش را بومی سازی کرده‌ایم و در فصل چهارم آن مهمترین برنامه‌های تحولی تقویت پیشگیری قضایی و کیفری و اتخاذ تدابیر و اقدامات کاهنده ارتکاب جرم و در فصل پنجم نیز ایجاد شورای عالی سیاستگذاری و تشکیل مجامع استانی پیشگیری از وقوع جرم با رویکرد افزایش مشارکت نیروهای مسلح پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید

رئیس جدید حوزه قضایی صفادشت معرفی شد/ معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران: در صدور احکام و اجرای حکم باید واقع بینی و جامع‌نگری کاملا حاکم باشد

وی افزود: همکاری نیروهای مسلح به عنوان ضابط پس از گذراندن این دوره‌های آموزشی می‌تواند در اجرای برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم و اجرای این سند تحول کمک شایانی کند.

شهبازی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در تنظیم ارتباطات قوه قضاییه با ضابطان و نظارت بر رفتار ضابطان از سوی دستگاه قضایی، تصریح کرد: دستگاه قضایی نباید تحت تأثیر ضابط باشد بلکه باید به صورت مستقل به مسائل رسیدگی کند و البته نظرات کارشناسی ضابطان نباید نادیده گرفته شود.

وی با تأکید بر نقش ضابطان در اجرای عدالت در جامعه، گفت: در یک فرایند دادرسی نقش ضابطان مشخص است، در تشکیل پرونده اگر ضابط بخواهد حق یکی از اصحاب دعوا را پر رنگ تر از دیگری ببیند احجاف کرده و از مسیر عدالت خارج شده است.

معاون اول سازمان قضایی نیروهای مسلح بیان کرد: اولین مکانی که یک شاکی برای احقاق حق به آنجا مراجعه می‌کند نزد ضابط است و یا اگر فردی بی جهت در مظان اتهام قرار گرفته باشد این امیدواری در نزدش است که ضابط با جمع آوری اسناد و دلایل علمی ومتقن بتواند بی‌گناهی را ثابت کند.

وی افزود: تمام وظایف ضابط از مرحله کشف جرم، جلب و احضار، تفتیش و بازرسی، تنظیم اوراق و تکمیل پرونده، ابلاغ اوراق قضایی و اجرای حکم باید با دقت زیر نظر دادستان و تعالیمی که از سوی وی ارائه شده باید به درستی انجام شود.

شهبازی با بیان اینکه ضابط نباید اصرار بر یک نتیجه خاص از ارسال یک پرونده به مرجع قضایی داشته باشد، گفت: بر اساس قانون دستگاه قضایی و ضابطان هر کدام دارای وظایفی هستند و باید تکالیف خود را در جهت اجرای عدالت در جامعه انجام دهند.

همچنین محمد رضا یزدانیان معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از حضور و اهتمام جدی امیر، یعقوبی معاون حقوقی و امور مجلس ارتش، سردار جانثاری معاون تربیت و آموزش فراجا، گودرزی مدیر کل حقوقی و قضایی فراجا به این دوره‌های آموزشی با اشاره به جایگاه دوره عالی قضایی در نیروهای مسلح، گفت: در قوانین استخدامی نیروهای مسلح و در مواد 44 و 51 قانون آجا و 34 و 44 قانون سپاه و مواد مشابه در قانون استخدام نیروی انتظامی، دوره عالی رسته‌ای برای درجات ستوایکمی  و سروانی برای نیل به درجه سرگردی و افسر ارشدی به مدت شش ماه پیش بینی شده است. 

وی افزود: با تعاملی که بین مدیران سازمان قضایی نیروهای مسلح از سال های  گذشته و مسولان نظامی و انتظامی بوجود آمد دوره عالی قضایی برای رسته‌های حقوق جایگزین دوره عالی رسته ای شد.

یزدانیان تصریح کرد: برگزاری این دوره از سال ۱۳۶۶ آغاز و تاکنون ۴۰ دوره برگزار شده است که یک تعامل خوبی بین سازمان قضایی و نهادهای نظامی و انتظامی برقرار شده است.

وی با اشاره به انتظارات سازمان قضایی نیروهای مسلح از برگزاری این دوره ها، خطاب به فراگیران بیان کرد: خروجی این دوره‌ها در انجام مأموریت‌ها و وظایف ضابطان باید به نحوی تأثیر گذار باشد که شما پس از طی کردن دوره بتوانید یک پرونده قضایی را همراه با ادله و مدارک به صورت اصولی و با رعایت شاخص‌های رسیدگی عادلانه جمع آوری کنید یا پس از گذراندن  دروس قرار دادها و آیین دادرسی مدنی و دروس مشابه  بتوانید به خوبی از حقوق نیروهای مسلح دفاع کنید.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح تاکید کرد: این دوره نسبت به دوره‌های قبل از لحاظ شکلی و ماهوی تغییرات قابل توجهی داشته و با نگاه کاربردی سرفصل های آموزشی دوره تدوین شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *