رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مخبر: دولت هدفی جز خدمت به مردم ندارد/ توانمند سازی اقشار كم برخوردار دغدغه مسئولان است

14:39 - 03 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۱۶۰۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
معاون اول ریاست جمهوری طرح توانمندسازی اقشار كم برخوردار از طريق ايجاد نيروگاه‌های خورشيدی را طرحی موثر در راستای خدمت رسانی به جامعه برشمرد و گفت: يكی از ويژگی‌های اجرای اين برنامه توانمند سازی و كمک به اقشار كم برخوردار جامعه است.

خبرگزاری میزان _ بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهور، در جلسه ای كه پيش از ظهر امروز (دوشنبه) به رياست محمد مخبر برگزار شد، تفاهم نامه همكاری اجرای توانمندسازی اقشار كم برخوردار از طريق ايجاد نيروگاه‌های خورشيدی از سوی معاونت توسعه روستايی و مناطق محروم كشور، وزارت نيرو، بسيج سازندگی، كميته امداد امام خمينی(ره) و سازمان بهزيستی امضا شد كه قرار است بر اساس اين طرح طی پنج سال ۵۵۰ هزار واحد نيروگاه خورشيدی پنج كيلوواتی به منظور توانمند سازی اقشار كم برخوردار احداث شود.

معاون اول رئيس جمهور اجرای اين طرح را گامی در جهت تحقق شعار توليد؛ دانش بنيان و اشتغال آفرين ارزيابی كرد و گفت: اين طرح سه ويژگی اشتغالزايی، توليد و دانش بنيانی را به صورت توأمان دارد.

مخبر با تأكيد بر اينكه دولت انقلابی و مردمی در اجرای طرح ها و برنامه های خود هدفی جز خدمت به جامعه و مردم ندارد، طرح توانمندسازی اقشار كم برخوردار از طريق ايجاد نيروگاه های خورشيدی را طرحی موثر در راستای خدمت رسانی به جامعه برشمرد و اظهار داشت: يكی از ويژگی های اجرای اين برنامه توانمند سازی و كمک به اقشار كم برخوردار جامعه است كه همواره دغدغه مسئولان نظام و كشور بوده.

معاون اول رئيس جمهور افزود: نيروی انسانی مهم ترين و ارزشمندترين سرمايه ای است كه در اختيار كشور قرار دارد و اجرای اين گونه طرح ها منجر به مولدسازی نيروی انسانی خواهد شد و آحاد جامعه در خدمت رونق و توسعه اقتصادی كشور قرار خواهند گرفت.

مخبر گفت: با برنامه ريزی های گسترده اي كه در حوزه توليد، اشتغال و سرمايه گذاري از سوي دولت انجام شده، آينده اميدبخشي پيش روي كشور قرار دارد و به واسطه نعمت هاي خدادادي و تكميل زيرساخت هايي كه طي چهل سال اخير صورت گرفته، آينده پيش روي كشور و مردم را اميد بخش مي دانيم.

معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه تعيين شعار سال جاری بسيار هوشمندانه بود چرا كه با اين نام گذاری هم چالش ها و معضلات كوتاه مدت و هم مشكلات دراز مدت كشور مد نظر قرار گرفته، ادامه داد: توليد و اشتغال آفرينی با روش دانش بنيان به معنای كار ضربتی و انقلابی است به نحوی كه برنامه ها با سرعت بيشتر و هزينه كمتر به انجام برسد.

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينكه نیاز اصلی و اوليه برنامه های دانش بنيان نيروی انسانی و دانش است، افزود: خوشبختانه به بركت انقلاب اسلامی و ايجاد دانشگاه های مختلف در اقصی نقاط كشور، امروز شاهد وجود نخبگان، انديشمندان و دانشمندان در گوشه گوشه اين آب و خاك و در دور افتاده ترين نقاط كشور هستيم.

مخبر همچنين از بانك های عامل به دليل همراهی با برنامه های دولت سيزدهم قدردانی كرد و از بانك های مشاركت كننده در اجرای اين طرح خواست حداكثر تلاش خود را برای تأمين منابع اجرای اين برنامه به كار گيرند تا روند توانمند سازی اقشار كم برخوردار با وقفه مواجه نشود.

در اين جلسه كه وزير نيرو، رئيس سازمان بسيج سازندگی، رئيس كميته امداد امام خمينی (ره) و رئیس سازمان بهزيستی نيز حضور داشتند، معاون توسعه روستايی و مناطق محروم كشور گزارشی از روند برنامه ريزی برای اجرای اين طرح ارائه كرد.

وزير نيرو نيز در اين نشست با اشاره به اهميت ايجاد نيروگاه های تجديدپذير گفت: بر اساس اين برنامه قرار است در سال نخست ۱۱۰ هزار نيروگاه خورشيدی ايجاد شود كه برای اقشار كم برخوردار شغل دائمی و درآمد شرافتمندانه به ارمغان خواهد آورد.

امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در حاشیه این جلسه در گفتگو با خبرنگاران، اجرای این طرح را در راستای سیاست محرومیت زدایی دولت سیزدهم توصیف کرد و گفت: این طرح با هدف کمک به اقشار کم درآمد و رفع فقر مطلق اجرا خواهد شد.

مدنی اجرای این طرح را گامی در جهت تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین ارزیابی کرد و افزود: پیش بینی می شود اجرای این طرح با سرمایه گذاری ۱۱ هزار میلیارد تومان در مناطق محروم، بتواند ۲۵ هزار شغل ایجاد کند.

وی از اعطای تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی قرض الحسنه به افراد متقاضی در این طرح خبر داد و گفت: این طرح با اولویت افراد تحت پوشش و با معرفی کمیته امداد و سازمان بهزیستی اجرا خواهد شد و دریافت این تسهیلات نیاز به ضمانتنامه ندارد.

همچنین محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در حاشیه این نشست، با اشاره به اینکه ایجاد نیروگاه خورشیدی خانگی در گذشته نیز در کشور به صورت محدود وجود داشته است، گفت: کل نیروگاه‌های نصب شده در کشور تا کنون بیش از ۷ هزار نیروگاه است که ویژگی منحصر بفرد طرح در دست اجرای دولت سیزدهم این است که طی پنج سال ۵۵۰ هزار نیروگاه در کشور ایجاد خواهد کرد و این یک جهش بزرگ خواهد بود.

وی افزود: قیمت فروش برق در این طرح ۲۲۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت در نظر گرفته شده که از محل فروش برق، به توانمندسازی خانوارهای کم‌درآمد فعال در این طرح کمک خواهد شد.

گفتنی است پرهيز از استفاده از سوخت فسيلی، كمك به حفظ محيط زيست، صرفه جويی در مصرف آب، محروميت زدايی، حمايت از ساخت داخل، ايجاد اشتغال و توسعه انرژی های پاك از جمله مزايای ايجاد نيروگاه های خورشيدی است كه قرار است در بازه پنج ساله ۵۵۰ هزار واحد نيروگاه خورشيدی با مقياس كوچك احداث شود كه تعداد ۱۱۰ هزار واحد در سال نخست احداث خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *