نقض حقوق اقلیت مسلمان در یونان؛ از محدودیت در نمایندگی سیاسی تا تخریب مساجد

15:03 - 06 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۱۴۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جوامع مسلمان در یونان با طیف گسترده ای از اقدام‌های ناقض حقوق بشری دولت این کشور مواجه هستند.

خبرگزاری میزان – موضوع نقض حقوق مسلمانان از سوی دولت یونان در سال‌های اخیر از سوی نهادها و سازمان‌های مختلف مورد اعتراض و انتقاد قرار گرفته است اما این روند در میانه بی توجهی آتن همچنان ادامه دارد.

آتن تا سال 2020 تنها پایتخت اروپایی بدون مسجد بود و این شهر از قرن نوزدهم شاهد افتتاح مسجدی رسمی نبود؛ این در حالی است که حدود 300 هزار مسلمان در منطقه ای بزرگ از آتن زندگی می‌کنند.

یونان در سال‌های اخیر به اشکال مختلف حقوق اقلیت مسلمان در این کشور را نقض کرده است.

یکی از مهم ترین موارد نقض حقوق مسلمانان از سوی دولت یونان رد درخواست‌های جوامع مسلمان مبنی بر افتتاح مساجد جدید است.

تخریب مساجد قدیمی، تبدیل مساجد به موزه و امتناع از به رسمیت شناختن مقام‌های مذهبی مسلمانان دیگر وجوه نقض حقوق اقلیت مسلمان در یونان است.

جوامع مسلمان در یونان همچنین با مسائل و چالش‌های مختلفی مانند انکار هویت قومیتی، آموزش ناکافی و محدودیت در آزادی مذهبی و نمایندگی سیاسی مواجه هستند.

یونان حتی با صدور بخشنامه ای، دانش آموزان و معلمان مسلمان را در انجام وظایف دینی خود محدود کرده است؛ ضمن این که در مواردی از ورود چهره‌ها و شخصیت‌های آکادمیک مسلمان به این کشور نیز ممانعت به عمل آورده است.

نقض حقوق مسلمانان در یونان برخلاف احکام دادگاه اروپایی حقوق بشر و معاهده 1923 «لوزان» ادامه دارد و فرصت را برای افراط گرایان جهت هتک حرمت مساجد و مسلمانان فراهم می‌کند.

افراط گرایان در یونان در سایه حمایت دولت، دست به اقدام‌های اسلام هراسانه می‌زنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر یونان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *