رئیس کل دادگستری استان کرمان: پیشگیری از وقوع جرم نسخه شفابخش مشکلات قوه‌قضاییه است

12:29 - 02 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۶۹۷۵۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کرمان پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی را نسخه شفابخش بسیاری از مشکلات قوه قضاییه دانست و گفت: برنامه های پیشگیری از وقوع جرم باید به دور از احساساتی و مقطعی بودن و بر محور اقدامات علمی و فعالیت های پژوهش محور دنبال شود.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در بازدید از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان افزود: پیشگیری موضوع بسیار مهم، عقلانی و منطقی است و‌ درباره آن صحبت های بسیار زیادی مطرح شده اما اقدامات انجام شده ، پاسخگوی نیازهای این حوزه نبوده است.

وی با تاکید بر این مطلب که عقل سلیم همواره اهمیت پیشگیری بر درمان را می پذیرد، تاکیدکرد: در حوزه مسائل اجتماعی، جرایم و آسیب های اجتماعی نمی توان اجازه داد که این موارد فراگیر شده و مردم و جامعه را درگیر کند و در نهایت مسوولان و‌حاکمیت به دنبال چاره اندیشی باشند و از این رو باید به اقدامات پیشگیرانه توجه لازم صورت گیرد.

رئیس دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که متاسفانه هم اکنون در جامعه شاهد بروز جرایم و آسیب هایی هستیم که مردم و مسئولان را گرفتار کرده است، تصریح کرد: تحقق پیشگیری از وقوع جرم به شکلی برنامه محور و هدفمند، یک ضرورت عقلانی و‌ منطقی است زیرا بدون شک هزینه پیشگیری به مراتب کمتر از درمان است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی، ضمن بیان این مطلب که ممکن است در متدها، روش ها و شیوه های پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی اختلاف نظر وجود داشته باشد اما درباره اصل پیشگیری اختلافی وجود ندارد، تاکید کرد: در کشور ما با وجود تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم تلاش های زیادی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه قوانین حوزه پیشگیری از وقوع جرم نیازمند بازنگری و تکامل هستند، اظهارکرد: در مسیر اجرای برنامه های پیشگیری از وقوع جرم مشکلاتی وجود دارد که این موارد باید بر مبنای هماهنگی موجود میان دولت و قوه قضاییه برطرف شود.

وی با تاکید بر این مطلب که پیشگیری نسخه شفابخش تمامی مشکلات قوه قضاییه است، تصریح کرد: پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی به معنای عام‌ کلمه، تنها مربوط به دستگاه قضایی نیست و هر اقدامی در زمینه توسعه اشتغال، رفع فقر، رفع بیکاری و بهبود وضعیت معیشتی مردم می تواند به کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی منجر شود و در این رابطه دستگاه قضایی نقش مهم مطالبه گری و مسئول سازی را بر عهده دارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: افزایش نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات موجود جوابگوی ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی نیست و تنها موضوعی که در این زمینه راهگشاست، توجه به پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی بیان کرد: وجود دو نیروی کارآمد در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی می تواند دستگاه قضایی را از وجود 200 نیروی صف در شعب بی نیاز سازد .

وی به فعالیت شوراهای پیشگیری از وقوع جرم نیز اشاره واظهار کرد: این شوراها در زمینه سیاست گذاری و هماهنگی برنامه های پیشگیرانه نقش مهم و محوری بر عهده دارند و تلاش می کنند که تمامی ظرفیت ها برای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی به کارگیری شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز در این نشست از نیروهای فعال این معاونت به عنوان افرادی با استعداد و فرهیخته یاد کرد و گفت: در سال جاری ۴۴ برنامه در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی در سطح کشوری تعیین و به منظور اجرا به استان ها ابلاغ شده است.

سید مهدی قویدل با اشاره به این مطلب که از ابتدای سال جاری تاکنون در حوزه این معاونت 170 جلسه برون سازمانی برگزار شده است، افزود: مطالبه گری و مسئول سازی مدیران از اولویت های کاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان است.

وی تاکید کرد: این معاونت با اقدامات، برنامه ها، تفاهم نامه ها و قراردادهای منعقده با سازمان های دولتی تلاش دارد که مطالبه گری، نظارت و مسوول سازی را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان خاطرنشان کرد: دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهادهای مردمی با قوه قضاییه بهترین منبع برای جلب مشارکت مردم جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی است که در این راستا اقدامات بسیار خوبی انجام شده و مجمع سازمان های مردم نهاد و کارگروه های مربوطه نیز تشکیل شده است.

قویدل یادآور شد: 30 نفر از قضات علاقه مند در استان نیز به منظور همکاری در پیشگیری از وقوع جرم همکاری خود را با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان آغاز کرده اند.

وی به ایجاد پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی اجتماعی در محله شهید همت (صنعتی سابق) نیز اشاره و بیان کرد: بر اساس اقدامات انجام شده در این حوزه، وضعیت این منطقه حاشیه ای ساماندهی شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ادامه داد: در مناطق حاشیه ای الله آباد، ۱۴ معصوم و شیشه گر نیز پایگاه های پیشگیری و انسجام بخشی ایجاد شده و از زمان ورود دادگستری شاهد تحول در این مناطق هستیم به نحوی که بسیاری از اراضی رفع تصرف شده و بسیاری از پاتوق های مواد مخدر نیز پاکسازی شده است.

وی به اجرای طرح اورژانس قضایی به عنوان اقدامی ابتکاری در استان کرمان نیز اشاره کرد و ادامه داد: اقدامات استان کرمان در این زمینه به الگویی برای سایر استان های کشور تبدیل شده است.

قویدل گفت: در راستای اجرای طرح مصلحین و حکمین قرآنی نیز 5هزار و 700 نفر در سطح استان آموزش های لازم را فرا گرفته اند.

وی بر توسعه نیروی انسانی و امکانات در حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم نیز تاکید کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *