کانورسیشن: بخش بزرگی از جمعیت سوئد تحت تأثیر شکاف در زمینه اشتغال است

15:18 - 01 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۶۸۵۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که شکاف و تبعیض گسترده‌ای در زمینه اشتغال در سوئد وجود دارد.

خبرگزاری میزان - یک گزارش نشان می‎دهد در میان 38 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، شکاف در زمینه اشتغال بین متولدین سوئد و مهاجران، یکی از گسترده‌ترین شکاف‌ها در این زمینه است.

به گزارش «کانورسیشن»، این امر بر بخش بزرگی از جمعیت سوئد تأثیر می‌گذارد؛ از هر پنج نفر در سوئد یک نفر در خارج از این کشور به دنیا آمده و حتی سهم بیشتری از سوئدی‌ها دستکم یک نفر از والدینشان خارجی است.

تبعیض در بازار کار سوئد بر اساس جنسیت، قومیت و والدین متفاوت است؛ داشتن نامی که خارجی به نظر می‌رسد باعث می‌شود متقاضیان پاسخ‌های بسیار کمتری در درخواست‌های شغلی نسبت به افرادی با نام های معمولی سوئدی دریافت کنند.

متقاضیانی که نام خارجی دارند، نسبت به متقاضیانی که معمولا نام سوئدی دارند، پاسخ‌های مثبت کمتری به درخواست‌های شغلی خود دریافت می‌کنند؛ تفاوت نرخ تماس بین متقاضیان با نام سوئدی و خارجی تقریبا 15 درصد است.

به عبارت دیگر، اگر شخصی با نام سوئدی 10 درخواست ارسال کند، شخصی با نام خارجی باید 15 درخواست ارسال کند تا انتظار همان تعداد تماس را داشته باشد؛ علاوه بر این کارفرمایان با مردان کمتر از زنان برای پاسخ به درخواست‌های شغلی تماس می‌گیرند.

این نتایج به طور گسترده بازتاب تحقیقات اخیر در اروپاست؛ تبعیض علیه متقاضیان کار با نام‌های خارجی به خوبی مستند شده است.

همچنین چندین مطالعه از کشورهای شمال اروپا (دانمارک، سوئد، فنلاند) وجود دارد که نشان می‌دهد مردان با نام‌های خارجی با تبعیض استخدامی بیشتری نسبت به زنان روبرو هستند.

تبعیض علیه متقاضیان کار با نام‌های خارجی به نابرابری قومی در سوئد، به ویژه برای مردان کمک می‌کند؛ اگر مردانی که نامشان خارجی تلقی می‌شود پاسخ کمتری به درخواست‌های شغلی دریافت می‌کنند، احتمالا کمتر از مردانی که نام سوئدی دارند، در مصاحبه شرکت کرده و استخدام می‌شوند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر سوئد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *