واکنش‎های جهانی به توافق اوکراین و روسیه بر سر صدور غلات

10:39 - 01 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۶۷۹۲۸
قرارداد صادرات غلات امضا شده میان اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل واکنش‌هایی را در پی داشته است.

خبرگزاری میزان - روسیه و اوکراین به تازگی در تلاش برای کاهش بحران جهانی غذا قرارداد مهمی را با سازمان ملل و ترکیه درباره از سرگیری صادرات غلات امضا کردند.

به گزارش «الجزیره»، «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه و «الکساندر کوبراکوف»، وزیر زیرساخت اوکراین، هرکدام توافق‌نامه‌های جداگانه اما یکسانی را با مقام‎های سازمان ملل و ترکیه درباره بازگشایی مسیرهای حمل و نقل مسدود شده دریای سیاه امضا کردند.

بر اساس آمارها، صادرات غلات اوکراین در ماه‌های گذشته به حدود یک ششم میزان قبل از درگیری‌ها در این کشور رسیده است.

هدف از این قرارداد کمک به جلوگیری از قحطی با تزریق بیشتر گندم، روغن آفتابگردان، کود و سایر محصولات به بازارهای جهانی از جمله برای نیازهای بشردوستانه است.

این توافق صادرات پنج میلیون تن غلات در هر ماه را هدف قرار داده است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل می‌گوید که حدود 47 میلیون نفر اکنون در مرحله گرسنگی حاد هستند و کارشناسان از مدت‌ها قبل در مورد بحران جهانی غذا در صورت مسدود ماندن صادرات غلات اوکراین هشدار داده‌اند.

روسیه و سازمان ملل همچنین یادداشت تفاهمی را امضا کردند که طی آن متعهد شدند دسترسی بلامانع به بازارهای جهانی کود و سایر محصولات روسیه را تسهیل کنند.

به گفته وزیر دفاع روسیه، صادرات غلات ممکن است در چند روز آینده از سر گرفته شود.

قرارداد به مدت چهار ماه یا 120 روز معتبر است و به طور خودکار تمدید می‌شود.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، گفت که این توافق راه را برای صادرات مواد غذایی تجاری از سه بندر کلیدی اوکراین، یعنی بندرهای «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوژنی» باز می‌کند.

«گوترش»، همچنین اعلام کرد که یک مرکز کنترل مشترک (JCC) در استانبول وجود خواهد داشت که محموله‌ها را برنامه ریزی و بر آنها نظارت خواهد کرد.  

یک مقام سازمان ملل نیز به رویترز گفت که این توافق شامل یک مصونیت واقعی برای کشتی‌ها و تاسیسات تحت پوشش صادرات غلات است.  

به گفته یکی از مقامات سازمان ملل، JCC توسط مقام‎های سازمان ملل و احتمالاً مقام‎های نظامی از سه کشور درگیر، تشکیل خواهد شد.

اگرچه اوکراین به عنوان بخشی از دفاع جنگی خود آب‌های نزدیک بنادر را مین‌گذاری کرده است، اما دیگر نیازی به مین زدایی نیست؛ در عوض، خلبانان اوکراینی کشتی‌ها را در امتداد کانال‌های امن در آب‌های سرزمینی هدایت می‌کنند و در صورت نیاز یک کشتی مین‌روب در دسترس است.

وزیر دفاع روسیه در رابطه با این توافق گفته است که مسکو از این موضوع که بنادر مین‌زدایی و باز خواهند شد، (در جهت مقاصد نظامی) استفاده نخواهد کرد؛ به گفته وی، «ما این تعهد را پذیرفته‌ایم.»

«دیمیترو کولبا»، وزیر خارجه اوکراین نیز گفت که کی‌یف به سازمان ملل و نه روسیه برای حفظ توافق اعتماد دارد.

«کولبا»، افزود «ما به سازمان ملل به عنوان نیروی محرکه این توافق اعتماد می‌کنیم.»

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در رابطه با این توافق گفت که این پیمان امیدها را برای صلح تجدید می‌کند.»

به گفته وی، «با تردد کشتی‌ها که در روزهای آینده آغاز می‌شود، ما یک مجرای تنفسی جدید از دریای سیاه به بسیاری از کشورهای جهان باز خواهیم کرد.»

«جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز می‎گوید «این توافق گامی حیاتی در کمک به کاهش ناامنی غذایی جهانی است.»

وی همچنین گفت «اتحادیه اروپا متعهد است به اوکراین کمک کند تا حد امکان غلات خود را وارد بازارهای جهانی کند.»

آمریکا نیز از روسیه خواست تا اجازه دهد غلات اوکراینی به سرعت صادر شود و ابراز امیدواری کرد که توافق با میانجیگری ترکیه به اندازه کافی ساختار مناسبی برای نظارت بر رعایت آن داشته باشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: اوکراین غلات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *