بازرسی از هیئت‌های بدوی در سال جاری در دستورکار هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری قرار دارد

10:37 - 01 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۶۷۸۹۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مدیر هماهنگی هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری از فرایند بازرسی از هیئت های بدوی در برنامه های اجرایی مصوب مدیریت هماهنگی برای سال جاری خبر داد.

خبرگزاری میزان - حیدر شیخ عباسی اظهار کرد: طبق بند های 2 و 3 ماده 35 آئین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری و همچنین شرح وظایف مصوب ریاست قوه قضاییه، یکی از تکالیف مدیریت هماهنگی هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری، نظارت بر فعالیت هیئت ها است که بخشی از این نظارت از طریق بازرسی انجام می شود.

وی افزود: بازرسی ها نقش ویژه ای در صحت عملکرد هیئت ها و رفع نواقص احتمالی دارند و ضرورت انجام آن نیز ناشی از اهمیت نقش هیئت ها در موضوع سلامت اداری و مبارزه با فساد داخل دستگاه قضایی است که از موضوعات مهم مورد مطالبه مقام معظم رهبری از قوه قضاییه و از ارکان مورد توجه در سند تحول قضایی است.

شیخ عباسی گفت:در همین راستا بازرسی از هیئت های بدوی در برنامه های اجرایی مصوب مدیریت هماهنگی برای سال جاری قرار گرفته است.

مدیر هماهنگی هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری اظهار کرد: نظارت بر فعالیت هیئت ها در قالب یک زنجیره اقدامات صورت می گیرد که بازرسی نیز یکی از حلقه های این زنجیره است. نظارت در این مدیریت از طریق بررسی صلاحیت اعضا برای انتصاب در هیئت، دریافت و بررسی عملکرد ماهانه هیئت ها و مکاتبه برای اصلاح نواقص در موارد ضرور و … انجام می شود و بر اساس ارزیابی که از عملکرد هیئت ها انجام می گیرد ضرورت بازرسی از یک هیئت تعیین می شود.

وی ادامه داد: یکی از اهداف بازرسی ها بررسی مشکلاتی است که در ارزیابی های صورت گرفته مشاهده شده است و رفع آن نیازمند تعامل مستقیم با مسئولین دادگستری و هیئت است. از این رو برگزاری جلسات مشترک با مسئولان دادگستری کل استان و اعضای هیئت یکی از ارکان بازرسی هاست تا از این طریق به طرح مشکلات و چاره اندیشی برای رفع آنها اقدام شود.

مدیر هماهنگی هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری بیان کرد: با انتصاب محمدباقر الفت به عنوان معاون منابع انسانی و امور فرهنگی و مطابق با نظرشان، نقش ویژه ای برای هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری در ارتقای سلامت اداری در نظر گرفته شده است و هیئت ها در هر دادگستری به عنوان کانون و محور سلامت اداری به ایفای نقش خواهند پرداخت که در این راستا اقدامات زیادی در سال گذشته برای فعال سازی هیئت ها و بهبود عملکرد آن ها صورت گرفته و بخشنامه هایی نیز صادر شده است. هدف دیگر بازرسی تبیین این سیاست و ابعاد آن و پیگیری اجرای بخشنامه های مربوط به آن است.

شیخ عباسی همچنین از برگزاری نشست هایی با حضور مدیران و کارمندان در بازرسی ها خبر داد و گفت: در این نشست ها به تبیین اهمیت موضوع سلامت اداری پرداخته و تکالیفی که مدیران در این زمینه بر عهده دارند اعم از نظارت مستمر و پیشگیری از وقوع تخلف و ارائه گزارش تخلفات احتمالی به هیئت ها مورد بررسی قرار می گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *