رضاپور: تنوع و تغییرات تاکتیکی لازم را مقابل اردن نداشتیم/ آینده تیم ملی بسکتبال مبهم است

9:45 - 31 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۶۵۵۸
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
کارشناس بسکتبال گفت: اینکه یک مربی بیاورند و برای او رزومه بسازند و کسی هم از سرنوشت او خبردار نباشد، بی‌حرمتی به شأن تیم ملی است.

افشین رضاپور در گفت‌وگو با میزان، درباره دلایل شکست تیم ملی بسکتبال مقابل اردن در کاپ آسیا اظهار داشت: اردن تیم بسیار خوبی است زیرا با ترکیبی کامل و متشکل از بازیکنان باتجربه و آماده به اندونزی آمده است. حتی در دیداری که به استرالیا باختند در روز نخست مسابقات، باز هم در نیمه دوم رگه‌هایی از یک تیم خوب را نشان دادند که بازی اثرگذاری دارند. پس از آن هم با شکست رقبا از جمله چین‌تایپه که بازی بسیار خوبی را به نمایش گذاشتند و در لحظه پایانی با شوت فردی ابراهیم به برتری رسیدند و حریف ما در یک چهارم نهایی شدند.

وی افزود: تیم ما هم پس از شکست تیم‌های ضعیف این دوره از مسابقات مانند قزاقستان و سوریه که به نسبت گذشته تغییر کرده بودند بدون بازیکنان تبعه آمریکایی خودشان وارد کاپ آسیا شدند و نتیجه‌اش این شد در دیدارهایی که مقابل ما داشتند با اختلاف شکست خوردند. ایران با ۲ برد خوب به دیدار ژاپنی رفت که با ترکیب نصفه و نیمه در این مسابقات حاضر شده است. تعداد زیادی از بازیکنان این تیم به کاپ آسیا نیامده‌اند مانند روی هاشیمورا یا یودای بابا از جمله بازیکنان سرشناسی هستند که در ترکیب ژاپن غایب بودند.

*از ابتدای بازی در دفاع اشکال داشتیم

کارشناس بسکتبال تصریح کرد: در هر صورت بازیکنان در بازی با ژاپن خیلی تلاش کردند و نمایش خوبی داشتند و با اختلاف خوب جلو افتادند و تا پایان هم با مدیریت خوب این نتیجه را حفظ کردند. ایران با روحیه‌ای که از برد مقابل ژاپن کسب کرده بود و اردن هم با شکست چین تایپه مقابل هم صف آرایی کردند. با کیفیتی که در بازیکنان ۲ تیم وجود داشت، انتظار می‌رفت بازی نزدیکی را شاهد باشیم و دقیقاً همین گونه هم شد و تا ۳ کوارتر هم ما و هم اردن فراز و نشیب داشتیم، اما اردن برتری محسوسی نسبت به ما داشت و تنها در وقت سوم بازی را در اختیار گرفتیم، اما نتوانستیم برتری ۹ امتیازی خودمان حفظ کنیم و حتی این روند را ادامه دهیم.

رضاپور افزود: متأسفانه در وقت چهارم خیلی بد باختیم و در نهایت با اختلافی ۱۵ امتیازی بازی را واگذار کردیم. البته از نظر فنی از ابتدای بازی در دفاع اشکال داشتیم و تیم حریف خیلی خوب به زمین ما می‌آمدند و توپ‌های خودشان را وارد سبد می‌کردند. اردنی‌ها در گلزنی واقعاً خوب بودند هر چند در برخی دقایق دفاع خوبی از بازیکنان شاهد بودیم اما تنوع و تغییرات تاکتیکی که لازم باشد برای مقابله با اردن باتجربه ایجاد کنیم، خیلی کم در تیم ما اتفاق افتاد.

*کادرفنی نتوانست قفل بازی مقابل اردن را باز کند

وی درباره شرایط حمله تیم ایران در این بازی عنوان کرد: نیاز داریم در این بخش تجدیدنظر کنیم زیرا اگر در آینده بخواهیم به این شکل ادامه دهیم بدون شک در حمله هم دچار مشکل خواهیم شد. واقعیت این است شکل حمله خاصی نداشتیم، یعنی سردرگم بودیم. بهنام یخچالی و محمد جمشیدی مانند همیشه گلزنان ما بودند، اما جایی که تیم در شرایط خوبی نبود کادرفنی ما نمی‌توانست قفل بازی را باز کند. حتی چند دقیقه مانده به پایان بازی انگار خود کادرفنی ما تسلیم شده بود یا اگر هم نشده بود تعویض‌های آنان تعویض‌هایی نبود که تیم ما را در لحظات سخت نجات دهد و برای همین بازیکنانی که با فشار و استرس وارد زمین می‌شدند، خیلی سخت بود که تمرکز خوبی روی بازی داشته باشند.

کارشناس بسکتبال اضافه کرد: در دقایق پایانی اردن خیلی خوب دفاع کرد و حتی بازیکنان بلند قامت این تیم حامد حدادی را به تدریج در کوارتر چهارم از مدار بازی خارج کردند زیرا می‌دانستند با خارج شدن او از بازی تیم ما دچار اُفت می‌شود. نتیجه کوارتر چهارم مشابه همین مسأله بود. شاید اگر کادرفنی بهتر بازی چین تایپه و اردن را آنالیز می‌کردند می‌توانستیم یکسری کارهای دفاعی را اضافه کنیم تا به کار ما بیاید. چین تایپه مقابل اردن خیلی جاها دفاع تمام زمین را به کار گرفت به طوری که اردن برای رساندن توپ به زمین حریف مشکل داشت. متأسفانه ما این مسأله را در یک دقیقه پایانی اجرا کردیم که حدود ۱۲ امتیاز عقب بودیم، اما باز هم چند امتیاز از این سیستم به دست آوردیم.

*کادرفنی آنالیز دقیقی از مشکلات حمله یا حتی توپ‌ رسانی اردن نداشت

رضاپور ادامه داد: وقتی چین تایپه در بیشتر مواقع بازی با استفاده از این سیستم مقابل اردن خوب عمل کرد، چرا ما از روی دست آنها الگوبرداری نکردیم؟ برایم سوال است که آیا کادرفنی ما آنالیز دقیقی از مشکلات حمله یا حتی توپ‌ رسانی تیم اردن داشت؟ با وجود اینکه اردنی‌ها در دفاع تمام زمین مشکل داشتند، اما ما به ندرت از این سیستم استفاده کردیم و نتیجه‌اش این شد راحت به زمین ما نفوذ می‌کردند و امتیاز می‌گرفتند. در مجموع اردن در بیشتر دقایق بازی تیم برتر زمین بود و حق آنها بود ببرند، به دلیل اینکه تجربه بالایی داشتند. بازیکن تبعه آمریکایی آن ها هم که ۲۹ امتیاز کسب کرد و حتی احمد دوایری، محمدحسین یا ابراهیم و زید عباس جزو بازیکنان خوب و تأثیرگذار اردن بودند.

وی درباره اینکه آینده تیم ملی بسکتبال را چطور می‌بینید، گفت: آینده برای ما مبهم است؛ آخرین بازمانده نسل طلایی ما حامد حدادی به پایان دوران خود نزدیک شده است و بدون شک حضورش در تیم ملی خیلی موثر است. باید ببینیم آیا تصمیم به ادامه حضور در تیم ملی دارد یا خیر؟ همچنین باید دید برنامه و ایده کادرفنی در آینده حول محور چه برنامه‌ای است. با این وضعیت حتی سخت است تا بتوانیم در جام جهانی حضورمان را متصور باشیم.

کارشناس بسکتبال با اشاره به اینکه دلیل حضور مربی خارجی در کادرفنی دقیقا چه چیزی بود، خاطرنشان کرد: اینکه یک مربی بیاورند و برای او رزومه بسازند و کسی هم از سرنوشت او خبردار نباشد تنها و تنها بی حرمتی به شأن تیم ملی است و با این اتفاقات شأن تیم ملی پایین آمد.

تنظیم کننده: حامد حسین‌زاده

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *