کریمی: انتقادات از عطایی جنبه فنی نداشت/ نباید لیگ والیبال ایران را بالاتر از سطح واقعی نشان داد

8:45 - 30 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۵۹۹۵
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
کارشناس والیبال ایران گفت: اگر بدون در نظر گرفتن غرض‌‌ورزی‌های شخصی کنار هم باشیم، دوباره قدرت اول والیبال آسیا خواهیم شد.

آکو کریمی در گفت‌وگو با میزان، درباره عملکرد تیم ملی والیبال در دور مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال اظهار داشت: تیم ملی در هر بازی بهتر از بازه قبلی بوده و توانست به نتایج دلخواه هم برسد. نقدهای تند و دور از انصافی که در پایان هفته اول مطرح شد جنبه فنی نداشت و به شخصه سعی کردم برای چنین مطالبی وقت صرف نکنم. معتقدم بهروز عطایی خیلی منطقی به بازیکنان باتجربه تیم ملی استراحت داد و در غیاب ستاره‌ها به خوبی از دیگر پتانسیل‌ها و بازیکنان جوان بازی گرفته شد. همین باعث شد تیم ملی به زمان بیشتری نیاز داشته باشد تا به خودباوری برسد.

وی افزود: در هفته نخست عدم خودباوری و پایین بودن اعتماد به نفس به وضوح در عملکرد بازیکنان مشهود بود که خوشبختانه با اضافه شدن چند بازیکن و ایجاد تغییرات اعتماد به نفس بازیکنان افزایش پیدا کرد. فشار رسانه‌ها و کارشناسان در ایران گاهی خیلی بیش از حد معمول می‌شود که تاثیر بسیار مخربی بر عملکرد تیم ملی دارد.

این مربی جوان والیبال ایران، درخصوص کیفیت فنی بازیکنان تیم ملی پس از تغییر نسل، خاطرنشان کرد: همیشه در صحبت‌هایم اشاره کردم که پتانسیل بازیکنان ایرانی از لحاظ فنی بسیار بالاست. از طرف دیگر حضور این بازیکنان در سالیان اخیر در لیگ‌های اروپایی باعث شده که بازیکنان فعلی تیم ملی با وجود تجربه کم در بازی‌های ملی، اخلاق و نظم حرفه‌ای را بیاموزند و در سطح بین‌المللی پیشرفت کنند. متاسفانه برخی از کارشناسان سعی دارند سطح لیگ‌ برتر والیبال ایران را به علت صرف هزینه‌های غیرمعقول بالاتر از واقعیت و آن چه که هست معرفی کنند و بازیکنان را از حضور در لیگ‌های کشورهای اروپایی دلسرد کنند که این موضوع قطعا در آینده بازیکنان جوان در میادین بین‌المللی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

کریمی اضافه کرد: یک نمونه بسیار خوب برای توضیح صحبت‌هایم صابر کاظم است. واقعا اگر مشاوران، کارشناسان و مربیان کمک می‌کردند که کاظمی از ابتدا روند تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای را طی کند تا سال‌ها به عنوان نگین والیبال ایران می‌درخشید، در حالی که پس از گذشت تنها ۹ ماه اکنون در لیست ۱۴ نفره تیم ملی هم حضور ندارد. نباید اجازه دهیم که این شرایط برای بازیکنان حال حاضر تکرار شود. خوشبختانه کاپیتان عبادی‌پور در زمان بسیار خوبی به شرایط ایده‌‌آل خود نزدیک شده است. همچنین شاهد پیشرفت فنی امیرحسین توخته هستیم که اعتقاد دارم، می‌تواند در صورت اعتماد به مدافع وسطی شش دانگ تبدیل شود. اسماعیل‌نژاد هم تمام مربیان جهان را به تحسین واداشته، اما معتقدم هنوز به کمک‌ مربیان بزرگی احتیاج دارد تا او را در راه درست موفقیت قرار دهند.

کارشناس والیبال ایران با تمجید از عملکرد دستیاران عطایی، تصریح کرد: در دور مقدماتی تمام بازیکنان خوب ظاهر شدهند و به معنای واقعی تیم بودیم. در کنار همه این موارد، کار بدنساز تیم ملی را خیلی پسندیدم چرا که بازیکنان را حتی در بازی‌های سنگین و رالی‌های طولانی شاداب و سر حال دیدم.

این مربی شاغل در اسلوونی با تاکید بر بها دادن به مربیان جوان، گفت: چندین بار از بها ندادن و حمایت نکردن از مربیان جوان و با استعداد ایرانی انتقاد کردم. معتقدم باید روی مربیان سرمایه گذاری شود و کمک کنیم تا یاد بگیرند و سپس از دانش آن‌ها بهره بگیریم. واقعیت را بخواهید هنوز با مربیگری در کلاس تاپ جهانی فاصله داریم ولی باید شروع کنیم. فقط برگزاری دوره‌ها و درآمد‌زایی نمی‌تواند باعث پیشرفت مربیان ایرانی در سطح جهانی شود و قبل از هر چیزی باید ملاک‌هایی برای انتخاب و سرمایه‌گذاری روی مربیان تعریف شود. متاسفانه در کنار کمیت باید به کیفیت و خروجی مربیان هم توجه کنیم.

وی در واکنش به شکست مقابل ژاپن، اظهار داشت: از لحاظ توانایی بازیکنان باید بگویم که بالاتر از ژاپنی‌ها هستیم، اما از نظر امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری، ترسیم نقشه راه و سرمایه‌گذاری روی استعدادها فاصله بسیار زیادی با والیبال ژاپن داریم. برای رسیدن به کیفیت تاپ جهانی باید در همه زمینه‌ها حرفه‌ای باشیم. اگر بدون در نظر گرفتن روابط و غرض‌‌ورزی‌های شخصی در کنار هم باشیم، دوباره قدرت اول والیبال آسیا خواهیم بود.

در خبرها داشتیم که ۳ تن از بازیکنان نوجوانی که در چند سال گذشته در کنار شما کار کرده‌اند اکنون در تیم ملی اسلوونی توپ می‌زنند. آیا تا کنون فدراسیون والیبال ایران پیشنهاد همکاری در هیچ کدام از رده‌های سنی را به شما داده است؟چند بازیکن تیم ملی اسلوونی از ۳ سال گذشته و از رده نوجوانان با من کار کردند و اکنون در تیم ملی اسلوونی و در مسابقات اروپایی و جهانی بازی می‌کنند. در مورد پیشنهاد همکاری هم باید بگویم که پارسال پیشنهادی مطرح شد که متاسفانه شرایط حضورم فراهم نشد و انشاالله هر زمانی که بتوانم کمک کوچکی بکنم، بدون چشم‌داشت در خدمت والیبال ایران خواهم بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *