آیت الله رئیسی: حضور نامشروع نیروهای اشغالگر رژیم آمریکا به عاملی بی‌ثبات کننده برای سوریه و منطقه تبدیل شده است/ حاکمیت سوریه اصلی خدشه‌ناپذیر است

23:51 - 28 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۴۲۵۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور لزوم حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی، احترام به حاکمیت ملی و استقلال جمهوری عربی سوریه و تعیین سرنوشت این کشور تنها به دست مردم آن از طریق گفتگوهای سوری- سوری و بدون مداخله خارجی را اصول اساسی و تغییرناپذیر مشترک کشورهای ضامن روند آستانه در موضوع سوریه دانست.

خبرگزاری میزان_ هفتمین اجلاس آستانه شامگاه سه شنبه (28تیر) با میزبانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان و با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در محل سالن اجلاس سران آغاز شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه در آغاز هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه در سالن اجلاس سران گفت: حضور نامشروع نیروهای اشغالگر رژیم آمریکا به عاملی بی‌ثبات کننده برای سوریه و منطقه تبدیل شده است. آمریکا ضمن افزایش پایگاه‌های نظامی غیرقانونی در حال غارت منابع طبیعی به ویژه نفت سوریه می‌باشد و تاکید می‌کنم ضروری است هر چه سریع‌تر نیروهای این کشور از کل منطقه از جمله سوریه خارج شوند.

رئیس جمهور گفت: در ابتدا لازم می‌دانم از روسای محترم جمهور جناب آقای پوتین رئیس محترم جمهوری کشور دوست، روسیه و جناب آقای اردوغان رئیس محترم جمهوری کشور دوست و برادر، ترکیه تقدیر و تشکر کنم از اینکه دعوت جمهوری اسلامی ایران را پذیرفتند و در نشست هفتم کشورهای ضامن روند آستانه شرکت کردند.

روند آستانه به عنوان چارچوبی برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه دستاوردهای خوبی داشته است

وی ادامه داد: معتقدم روند آستانه به عنوان چارچوبی موفق در حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه تاکنون دستاوردهای بسیار خوبی کسب نموده است که حفظ و توسعه آن در ابتدا وظیفه ما سه کشور دوست و همسایه به عنوان ضامنان آن می‌باشد.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: مایلم در ابتدا بر اصول اساسی و تغییرناپذیر مشترک‌مان در موضوع سوریه یعنی لزوم حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی، احترام به حاکمیت ملی و استقلال جمهوری عربی سوریه و تعیین سرنوشت این کشور تنها به دست مردم آن از طریق گفتگوهای سوری- سوری و بدون مداخله خارجی تاکید نمایم.

وی همچنین در ادامه افزود: امروز با گذشت حدود ۱۱ سال از آغاز بحران سوریه جمهوری اسلامی ایران همچنان معتقد است تنها راه حل بحران سوریه سیاسی بوده و اقدام نظامی نه تنها کارگشا نیست، بلکه بر وخامت اوضاع خواهد افزود.

از تمامی شهدای مبارزه با تروریسم و در راس آنها شهید سپهبد قاسم سلیمانی تجلیل می‌کنیم

رئیس جمهور گفت: ما از گذشته به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه همواره از راه‌حل سیاسی در چارچوب توافقات انجام شده از جمله برگزاری مذاکرات قانون اساسی سوریه حمایت نموده‌ایم و بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم در اشکال مختلف آن در تمامی منطقه از جمله سوریه تاکید کردیم و همچنان بر این باوریم که عزم روسای کشورهای ضامن روند آستانه بر پیش بردن توافقات گذشته می‌باشد.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: این روزها در شرایطی با افتخار از مبارزه با تروریسم سخن می‌گوییم که فداکاری‌های زیادی در این راه صورت گرفته است لازم می‌دانم از تمامی شهدای مبارزه با تروریسم و در راس آنها شهید سپهبد قاسم سلیمانی یاد و تجلیل نمایم.

ضمن محکومیت هرگونه تحریم اعلام می‌کنیم به حمایت‌های خود از سوریه با قدرت بیشتری ادامه می‌دهیم

وی با بیان اینکه ضمن محکومیت هرگونه تحریم اعلام می‌کنیم به حمایت‌های خود از سوریه با قدرت بیشتری ادامه می‌دهیم، ادامه داد: هم اکنون در حالی اجلاس سران روند آستانه را برگزار می‌کنیم که تحریم‌های یکجانبه به ویژه توسط آمریکا فشار مضاعفی را بر مردم سوریه وارد آورده و امکان زندگی عادی را از آنان سلب نموده و برای همگان مسجل شده است که طرف‌هایی که موفق نشدند با ناامن کردن و بی ثباتی در سوریه به اهداف سیاسی خود برسند، اکنون از روش‌های دیگر و با سیاست تحریم و فشار به دنبال برآورده کردن مطامع نامشروع خود می‌باشند.

رئیس جمهور افزود: تحریم‌های یکجانبه و تروریسم اقتصادی ناقض حقوق بین‌الملل و حاکمیت کشورهاست و جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن هرگونه تحریم علیه ملت‌ها خصوصا ملت سوریه اعلام می‌کند که به حمایت‌های خود از مردم و دولت سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.

مشروط نمودن کمک‌های انسان‌دوستانه به تحقق اهداف سیاسی روند حل مسائل سوریه را مختل خواهد کرد

وی یادآور شد: مسئله آوارگان داخلی و پناه‌جویان سوریه موضوع بسیار مهمی است و کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی می‌بایست به بازگشت آوارگان به خانه و موطن خود کمک کنند. ما به خوبی از مشکلات و نگرانی‌های کشورهای همسایه سوریه در این زمینه آگاهی داریم و از هر گونه تلاش و ابتکار در این باره حمایت می‌کنیم.

آیت الله رئیسی همچنین گفت: معتقدیم مشروط نمودن کمک‌های انسان‌دوستانه به تحقق اهداف سیاسی برخی از کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی این روند را مختل خواهد کرد و در این رابطه خواستار توجه و اقدام جدی‌تر جامعه بین‌المللی هستیم.

تجربه نشان داده نقض تمامیت ارضی سوریه کمکی به برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم نمی‌کند

رئیس جمهور اظهار داشت: تنها راه برقراری ثبات و امنیت در مرزهای سوریه با کشورهای همسایه، حضور پرقدرت ارتش این کشور در مرزها و همکاری آن با دولت‌های پیرامونی‌ است. تجربه‌های متعدد نشان داده است که نقض تمامیت ارضی سوریه هیچ کمکی به برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم نکرده، لذا احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه اصلی خدشه‌ناپذیر است.

وی در ادامه اضافه کرد: سوریه‌ای متحد، مستقل و بدون حضور نامشروع خارجی نه تنها منجر به بازگشت آرامش پس از سالها رنج به مردم این کشور می‌گردد، بلکه به ثبات و امنیت همسایگان آن نیز کمک خواهد نمود. حضور نامشروع نیروهای اشغالگر رژیم آمریکا به عاملی بی‌ثبات کننده برای سوریه و منطقه تبدیل شده است. آمریکا ضمن افزایش پایگاه‌های نظامی غیرقانونی در حال غارت منابع طبیعی به ویژه نفت سوریه می‌باشد و تاکید می‌کنم ضروری است هر چه سریع‌تر نیروهای این کشور از کل منطقه از جمله سوریه خارج شوند.

پیامدهای ایجاد بی‌ثباتی و تهدید صلح و امنیت در منطقه و جهان متوجه رژیم صهیونیستی خواهد بود

آیت الله رئیسی افزود: همچنین افزایش دامنه تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و هدف قرار دادن زیرساخت‌های اساسی این کشور از جمله فرودگاه‌ها و بنادر را قویاً محکوم می‌کنیم. بر همگان عیان شده که این رژیم بقای خود را به تجاوز و ناامنی در منطقه ما پیوند زده است و اینگونه اقدامات در کنار اشغال منطقه جولان، نقض حاکمیت کشور سوریه و عامل بی ثباتی و تهدیدکننده صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌آیند که البته پیامدهای آن متوجه این رژیم اشغالگر خواهد بود.

وی همچنین گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیرکل محترم باید قبل از اینکه تجاوزات رژیم صهیونیستی به یک معضل بزرگ امنیتی تبدیل شود به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

رئیس جمهور در پایان گفت: امیدوارم تصمیمات سازنده و مفیدی در این نشست اتخاذ شوند که در سایه آن بتوانیم شاهد ادامه و تقویت روند صلح در سوریه و سعادتی پایدار برای مردم شریف آن باشیم.

اردوغان: در آینده در منطقه جایی برای تجزیه‌طلبان وجود نخواهد داشت

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز در هفتمین نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه، تصریح کرد: ما به مبارزه با گروههای تروریستی ادامه خواهیم داد. امروز در گفتگوهایمان تاکید بر اجرای تفاهمات قبلی را داشتیم و مطمئن هستم در ادامه همکارهایمان می توانیم به همه اهدافمان برسیم.

وی همچنین تاکید کرد: مبارزه با داعش و گروههای تجزیه طلب همچون پ.ک.ک باید ادامه یابد. در آینده منطقه جایی برای گروههای تجزیه طلب وجود ندارد. در آینده به مبارزه با گروههایی که دستشان به خون مردم آلوده است، ادامه می دهیم.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: بازگشت مهاجران سوریه به خانه خودشان از دستورکارهای اجلاس روند آستانه خواهد بود.

وی افزود: جملات، تنها درمان دردها نیستند، پ.ک.ک و گروههای تجزیه طلب باید دست کم ۳۰ کیلومتر از مرزهای ما دور باشند.

اردوغان افزود: همه نباید این انتظار را داشته باشند که ترکیه در برابر گروه‌های تروریستی سکوت اختیار کند. ترکیه نگرانی آشکار شما درباره ادلب را درک می‌کنید و به‌دنبال راه‌حل‌های ریشه‌ای است.

وی تاکید کرد: بر راهکار سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران سوریه تمرکز کردیم. در این شرایط باید در کنار یکدیگر باشیم. آرامش در ادلب نتیجه مذاکراتی است که بین ما صورت گرفته است.

پوتین: خشونت در سوریه کاهش یافته است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در نشست آستانه گفت: با این نشست فرصت مذاکره‌ای فعال برای تضمین ثبات در سوریه را داریم. به لطف همکاری از طریق روند آستانه میزان خشونت در سوریه کاهش یافته و دارای فرایند سیاسی هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: اقداماتی برای مذاکره سیاسی داریم که سوریه می‌تواند بدون دخالت‌های خارجی آینده خود را رقم بزند. مهم است که سوری‌ها آماده این توافق باشند.

پوتین همچنین افزود: نگران مناطقی هستیم که خارج از کنترل دولت سوریه است. آمریکایی‌ها ثروت‌های طبیعی سوریه را به سرقت می‌برند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *