شکوه و عظمت عید غدیر خم در میهمانی 10 کیلومتری خیابان «ولیعصر(عج)»/پیر و جوان امامت «امیرالمومنین(ع)» را جشن گرفتند

22:15 - 27 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۲۲۶۲
بزرگترین مهمانی ایران به طول ۱۰ کیلومتر در روز عید غدیر با حضور بيش از ۶۰۰ مجموعه مردمی در قالب صدها موکب، ایستگاه صلواتی، شهربازی سیار و با برپایی جشن، اطعام و پذیرایی از مهمانان برگزار شد.

خبرگزاری میزان - 27 تیر ماه مصادف با روز غدیر خم شده اهمیت و جایگاه این روز سبب شده تا مردم پویش و خیزشی نو را رقم بزنند حضور خانواده از میدان ولی عصر تا پارک وی در یک حرکت خود جوش و مردمی،باعنوان «میهمانی عید غدیر» جلوه ای از عشق ودلدادگی مردم ایران زمین نسبت به مولایشان «امیرالمومنین(ع)» را در عرصه گیتی به نمایش گذاشته، حضور کودکانی که با عشق در خیابان ها همراه خانوادهایشان قدم می زنند و موکب هایی که با برنامه های گوناگون خصوصا برای رده سنی کودکان و نوجونان برنامه های سرگرم کنند به اجرا گذاشته اند فراوان است.  این جشن ها و مسابقات همراه با هدایای جذاب در نظر گرفته شده و تصویری متفاوت از یک زندگی پر دغدغه امروز بشر را به نمایش می گذشته است.

برای مشاهده گزارش تصویری جشن 10 کیلومتری عید غدیر اینجا کلیک کنید

اگر چه هوا گرم است و تن تب دار شهر همچنان در حرارت می سوزد اما قلب های عاشاقان ولایت و دوست داران «امیرالمومنین(ع)» برای پرشور برگزار کردن میهمانی حضرت «علی(ع)» دما سنج و گرما و سرما نمی شناسد. فعالان فرهنگی مساجد و تکایایی که در مسیر 10کیلومتری میدان ولی عصر تا پارک وی قرار دارند هرکدام بر پر شور برگذار کردن این مراسم با هم در رقابت هستند. امروزجلوهایی از بهشت روی زمین و در خیابان «ولی عصر(عج)» خود را نشان داده است.

بزرگترین مهمانی ایران به طول ۱۰ کیلومتر در روز عید غدیر با حضور بيش از ۶۰۰ مجموعه مردمی در قالب صدها موکب، ایستگاه صلواتی، شهربازی سیار و با برپایی جشن، اطعام و پذیرایی از مهمانان برگزار شد. مشخص است هرکس برای گرامیداشت و خیر مقدم به میهمانان جشن ولایت «امیرالمومنین(ع)» قدم در این راه گذاشته و هر آنچه را داشته در طَبَق اخلاص به میهمانان رهگذر ارائه کرده است در مسیر راه نوحه ها و آهنگ هایی که در توصیف عید غدیر و حضرت «علی (ع)» پخش می شود افراد را به در برخی موارد به تفکر پیرامون اشعار و جایگاه «امیرالمومنین(ع)» وا می‌دارد.

آخرین اطلاعات موجود نشان می دهد که ۱۰۸ هزار نفر بانی برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری جشن بزرگ عید غدیر شده‌اند.افراد خَیر از اقشار مختلف مردم در روزهای گذشته با اعلام آمادگی از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۲۱۲،  بانی برپایی این جشن بزرگ شدند تا همه هزینه‌های این مراسم به کمک خود مردم تأمین شود.

به گفته آمار ۷۰۰ موکب در مسیر ۱۰ کیلومتری خیابان ولیعصر(عج) در ۱۲ ساعت برپا شدند تا این خیابان مهیای مهمانی عید غدیر شود، نکته قابل توجه تلاش دست‌اندکاران هیئات‌ها و گروه‌های جهادی که از بامداد مشغول آماده‌سازی موکب‌های خود در خیابان «ولیعصر(عج)» شدند.

اطعام عید غدیر

در راستای حیای سنت فراموش شده اطعام عید سعید غدیر طبخ و توزیع بیش از ۲۰۰ هزار پرس غذا (چلو کباب) در پنج استان کشوردارد پیش از این هم آماری در خصوص حضور برخی افراد سر شناس و چهره‌های شناخته‌شده مذهبی، فرهنگی، هنری و ورزشی از اقشار مختلف مردم برای حضور در مهمانی ۱۰ کیلومتری عیدغدیر ارائه شده است که برخی از آنان دیده می شوند.

در این زمینه سعید حدادیان، مهدی رسولی، رضا هلالی، سیدمجید بنی‌فاطمه، محمدحسین پویانفر، حجت‌الاسلام سیدحسین مومنی، حجت‌الاسلام شهاب مرادی، حجت‌الاسلام علی سرلک، سیدمحمود رضوی، احسان علیخانی، امیرحسین ثابتی، سیدمهدی رحمتی، نجم‌الدین شریعتی، محمد سرشار، علی صدری‌نیا و... پست‌های جداگانه‌ای در فضای مجازی با موضوع دعوت به مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر آمادگی خود را آعلام کرده بودند.

استقبال از این مهیمانی بی نظیر است حضور خانوادها همراه با کودکان و نوجوانان که از کوچه ها و خیابان های دیگر به این پویش و خیزش مردمی می پیوندد غیر قابل توصیف است باد کنک هایی که دست کودکان بوده شربت هایی که در طول مسیر به میهمانان تعارف می شود، شیرینی و شکلات ها همه جا دیده می شود.

فرصتی برای بیان ابعاد غدیر

یک کارشناس علوم قرآنی به عنوان خدمات دهنده در کنار یکی از غرفه ها که به توزیع شیرینی می‌پرداخت در گفت و گو با میزان پیرامون توصیف این میهمانی 10 کیلومتری عید غدیر و حضور مردم گفت: حضور مردم بی نظیر است و این امر غیر قابل پیش بینی نبود زیرا به نام «امیرالمومنین(ع)» بوده است و مردم ما مردمی دوستدار «اهل بیت(ع)» هستند لذا از این فرصت ها برای معرفی ابعاد گسترده و عمیق غدیر باید استفاده کرد.

 وی تاکید کرد: جهان تشنه عدالت «امیرالمومنین(ع)» و این عدالت با ظهور حضرت «مهدی(عج)» جهانگیر خواهد شد این مهم با توجه به مشکلات و دغدغه های امروز جامعه دنیازده،بیش از هر زمان دیگر نمود کرده است.  بشریت تشنه عدالت حقیقی بوده بدین ترتیب با شناساندن غدیر و بیان سبک زندگی «امیرالمومنین(ع)» همچنین معرفی «امام زمان(ع)» و ایجاد بستر برای زمینه سازی ظهور باید استفاده کرد و پایه گذاری انقلاب  «ولی عصر(عج)» فراهم کرد لذا ضرروی است که فرهنگ ظهور خصوصا برای کودکان از این سنین و با ایجاد پنین پویش ها و میهمانی های خانوادگی به فرهنگ بدل شود و تا زمان ظهور ادامه یابد.

این کارشناس علوم قرآنی تاکید کرد: خدمات متعددی در مسیر میهمانی 10کیلومتری عید غدیردر نظر گرفته شده که هر موکب یا غرفه بنا بر توان خود آن را اجرا می کند در این میان برنامه های فرهنگی در صدر قرار همچنین  سخنرانی، مدیحه‌سرایی، حلقه معرفت، مسابقه و پاسخگویی به سوالات و شبهات را در کنار سایر خدمات و پذرایی ها مد نظر قرار دارد از سوی دیگرحضور مداحان معرف نیز که در طول مسیر حضور داشته می تواند نشان دهد که مردم تلاش دارند با تمام داشته ها خودبه میهمانی «امیرالمومنی(ع)» رونق دهند.

حضور همه اقشار و همه گروه های سنی

این پویش مردمی، میهمانی بزرگ و گسترده در خیابان ولی عصر(عج)»توانست حضور شاد و پر انرژی کودکان و نوجوانان همراه با خانوادها را به اجرا بگذارد لذا برخی از سالمندان نیز حضور داشتند و برخی با بیان ذکر و برخی در کنار نوه هایشان مسیر را طی می کردند و به شادی می پرداختند.

نکته قابل تامل وجود جمعی از بانوان بودند در کنار غرفه ها برای برگزاری ختم قرآن کریم و یا افرادی که نذر های خود را در داخل موکب ها به رهگذران و میهمانان تقسیم تقدیم می کردند. در این میان بودند غرفه هایی که با پخش آهنگ های شاد باعث جذب تعداد زیادی از رهگذران و شادی مردم شده بودند. مردی میان سال که در کنار دو نوه خوردسالش سن و سال را فراموش کرده بود به دنیای کودکان وارد شده بود همراه با آنان اشعار پخش شده را با صدای بلند تکرار می کرد و همین شوری خاص داده بود که کمک این صدا ها تعداد بیشتری از افراد را با خود همراه کرد و به سرودی خیابان تبدیل شده بود و کودکانی که تلاش داشتند با صدای بلند تر خودرا وارد این سرود کننده هم جذاب بود.

در مسیر میهمانی یک ۵۰ مجموعه شهربازی در مسیر ۱۰ کیلومتری جشن عید غدیر در نظر گرفته شد که شهربازی بادی، میزهای ایرهاکی، میزهای فوتبال‌دستی، ترامپولین کودکان، تجهیزات فوتبال صابونی و بادی، چرخ‌وفلک، تیوپ‌سواری، استخر توپ و ده‌ها وسیله بازی جذاب دیگر در این شهربازی‌ها برای کودکان مهیا شده است.

پسر بچه ای که یک دستش در درست پدر و با دست دیگر یک اسباب بازی را به عنوان هدیه دریافت کرده و آن را به روی سینه خود چسبانده بود و هنگامی که از کنار دیگ های نذری  که در پیاده رو گذاشته شده بود؛عبور می کرد و چشمان شادش از پشت بخار دیگ های آش گویای شادی او از دریافت هدیه و حضورش در میهمانی دست جمعی غدیر بود. در این میهانی مردمی چیزی جز عشق و ارادت در کنار شادی خانواده ها دیده نمی شد.

حضور ارگان ها در کنار نیروهای مردمی

روزنامه همشهری پیش از این خبر از حضور عوامل برنامه‌های عصرجدید، خندوانه، میدون، منم بچه مسلمان، مل‌مل، رنگین‌کمان، خاله شادونه، عمو مهربان و… در این مسیر به اجرای برنامه برای مردم داده بود  تنوع برنامه‌ها به گونه‌ای اعلام شده بود که تمام اقشار جامعه و سنین مختلف را شامل شود که برخی از این گروه ها در طول مسیر دیده می شدند.

از آنجایی که ستاد مردمی برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر از همه اقشارمردم دعوت کرده تا در این مهیمانی و جشن بزرگ  شرکت کنند پیرامون حمل و نقل شهری و شرایط مناسب برای حضور همشهریان از نقطه نقطه شهر نیز تدابیری دیده شده بود لذا دیده می شد که برخی مردم از طریق ایستگاه‌های متروی میدان جهاد، میدان ولیعصر(عج)، تئاترشهر و میرزای شیرازی به طور مستقیم وارد مسیر ۱۰ کیلومتری جشن عید غدیر شوند همچنین در ایستگاه‌های متروی تجریش، توحید، شهید طالقانی، شهید مفتح، هفتم تیر، میرداماد و دروازه دولت نیز ون‌هایی مستقر شده‌اند تا مردم را به محل مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر برسانند.

محدودیت‌های ترافیکی مسیر برپایی میهمانی 10 کیلومتری عید غدیر هم به حد اقل رسیده بود، برپایی مراسم در محدوده خط ویژه بی‌آرتی و پیاده‌رو غربی خیابان ولیعصر بیشتر بود مسیر تردد جنوب به شمال خیابان ولیعصرهم باز بود.

شهروندانی که با اتومبیل شخصی راهی مسیر برپایی این جشن بزرگ شده بودند در طول مسیر خودروی خود را در خیابان طالقانی، بلوار کشاورز، خیابان کریم خان، خیابان زرتشت، خیابان فاطمی، خیابان مطهری، خیابان بهشتی، خیابان وزرا، بلوار آفریقا، خیابان گاندی، بزرگراه حقانی، خیابان ملاصدرا، بزرگراه نیایش، بزرگراه کردستان، بزرگراه چمران و پارکینگ نمایشگاه بین المللی پارک کرده بودند اما حضور جمعیت نشان می داد پیدا کردن جای پارک با دشواریهایی نیز روبه رو بوده است به هر حال استقبال پور شور از میهمانی عید غدیر برای همه افراد جذابیت داشت و این مهم برای کودکان دوچندان بود.

زمانی مغتنم برای خانواده ها

پدری که با شادی فرزندش را بر روی شانه نشاند و مسیر را همراه با همسر طی می کرد در مورد برگزاری میهمانی 10کیلومتری عید غدیر اظهار کرد: عید غدیرعید الله الاکبر، بوده و برگزاری چنین حرکتی با توجه به دغدغه های این روزهای مردم رویکردی ارزنده است مردم برای رسیدن و حضور در مسیر ۱۰ کیلومتری چهارراه پارک وی تا چهارراه ولیعصر(عج)، از خطوط مترو و یا حتی حمل نقل عمومی استفاده کرده اند، اگرچه در خیابان ها اطراف فضای برای پارک ماشین پیدا نمی شود ولی با این حال استفاده از این فضای برای خانواده ها ارزشمند است.

 وی ابراز کرد : ما میهمانان «امیرالمومنین(ع)» در عید ولایت هستیم و همین امر خود شادی فراوان دارد حال حضور برنامه های فرهنگی و جلسات متعدد در کنار خیابان و در کنار موکب‌ها برای کودکان حس شادی فراوانی را به همراه دارد و قطعا برای آنان به یاد ماندنی خواهد بود.

 وی تاکید کرد: بعد از کرونا و محدودیت های بهداشتی حضور های اینگونه قطعا جذاب است اما با این همه همچنان باید به خطر کرونا توجه داشت و حفظ دستورات بهداشتی را فراموش نکرد.

بفرمایید نذری

مهمان سفره‌های اکرام مردم شدن حال و هوایی خاصی دارد و چقدر با استقبال روبه رو می شود این نوع میهمان نوازی پرو شور هنگامی که میزبانان با احترام غذا ها را به راهگذاران تقدیم می کردند احساس خاصی را در دل بر می انگیخت به گفته برخی از این نذر کنندگان و بانوی پیر که در کنار موکب نشسته بود و به جمعیت خیره شده بود نذرش با اعتقاد قلبی و در نظر گرفتن اسوه‌های همانند «ائمه معصومین (ع)» در اکرام و اطعام در روز عید غدیرهمراه بوده که صحنه های زیبایی را خلق کرده بود بخش های از رویداد میهمانی بزرگ عید غدیر بود چه بسیار بودند افرادی که نذورات کم خود را در کنار هم گذاشته بودند و توانسته بودند تعداد زیادی از رهگذران را به میهمانی و اطعام عید غدیر دعوت کنند.  

همه این موارد در کنار هم سبب شده بود تا عید غدیر حال و هوای جذاب و متفاوت نسبت به سالهای گذشته پیدا کند  برگزاری چنین پویش های علاوه بر پاس داشت غدیر زمینه را برای بیان ارادت به ساحت مقدس «امیرالمومنین (ع)» فراهم کرده بود و تداعی کنند بخش های از زمان ظهور منجی عالم بشریت را به تصویر می کشید.

گزارش از انسیه بغدادی

انتهای پیام/


برچسب ها: عید غدیر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *