توسعه مراکز نوآوری، گامی جهت تکمیل چرخه پژوهش و فناوری

14:05 - 26 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۱۲۷۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: به منظور کاهش واردات دارو و تجهیزات پزشکی و دیگر اقلام حوزه سلامت، باید مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه ها را به سمت تولید، تحقیق و حل مساله هدایت کنیم.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه خبری وزارت بهداشت، یونس پناهی در وبینار" توسعه مراکز نوآوری، گامی جهت تکمیل چرخه پژوهش و فناوری"، با بیان اینکه توسعه فناوری در راستای شعار سال جزو برنامه‌ های اصلی معاونت تحقیقات و فناوری بوده و باید آن را تقویت کنیم، گفت: به منظور کاهش واردات دارو و تجهیزات پزشکی و دیگر اقلام حوزه سلامت، باید مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه ها را به سمت تولید، تحقیق و حل مساله هدایت کنیم.   

وی افزود: دانشگاه های علوم پزشکی کشور باید متناسب با زیرساخت‌ ها و توانمندی اعضای هیات علمی خود، ارتباط نزدیکی با معاونت تحقیقات و دفتر توسعه فناوری سلامت داشته باشند و تا پایان سال، 10 تا 15 درصد دانشگاه ها مرکز نوآوری خود را راه ‌اندازی کرده و توسعه دهند.  

پناهی خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد: هیچ دانشگاهی نمی ‌تواند بدون مرجعیت علمی و تولید دانش در امر دانش بنیان، نوآوری و فناوری نقشی داشته باشد، لذا باید همه زیرساخت ‌ها در این جهت به کارگرفته شود.   

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه نگارش مقاله و مرجعیت علمی جزو اولویت ‌ها و اهداف ما است، اما پایان راه نیست، افزود: تولید علم، ابزار لازم برای دانشگاه‌ ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ ها است، اما این تازه شروع کار است. گام بعدی تبدیل دانش تولید شده به رفتار و فرآورده علمی است تا مشکلی از مردم را رفع کرده و مردم از آن بهره برداری کنند.  

در ادامه این وبینار، محمدرضا منظم، رییس دفتر توسعه فناوری سلامت به تشریح دلایل و اهمیت راه اندازی مراکز نوآوری در ساختار وزارت بهداشت پرداخت و گفت: در زنجیره آموزش، پژوهش و فناوری، جای یک حلقه خالی بود؛ با توجه به اینکه در مراکز رشد و پارک‌ های فناوری تیم ‌ها و شرکت‌ ها حضور دارند، اما جایگاهی برای حضور محققین و دانشجویان که دارای ایده‌، فکر و توانمندی‌ هستند، وجود نداشت، بنابراین با موافقت شورای گسترش بستر ایجاد مراکز نوآوری سلامت را فراهم کردیم.   

عطاالله پورعباسی، رییس کمیته راهبری مراکز نوآوری سلامت کشور نیز در ادامه به تشریح الگوی استقرار و توسعه مراکز نوآوری سلامت پرداخت و در پایان این وبینار، معاونین تحقیقات دانشگاه های علوم پزشکی و حاضران در نشست، به طرح پرسش ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *