80 درصد پرونده‌های حوادث رانندگی ارجاعی به شعب ویژه شهرستان رشت در سال‌جاری مختومه شدند

13:13 - 26 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۱۰۹۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس شورای حل اختلاف استان گیلان، گفت: 80 درصد پرونده های حوادث رانندگی ارجاعی به 3 شعبه ویژه شهرستان رشت در 3 ماهه نخست سال‌جاری مختومه شدند.

حجت الاسلام و المسلمین میر محمدی در گفت‌وگو با میزان، در تشریح اقدامات شوراهای حل اختلاف استان گیلان در 3 ماهه نخست سال‌جاری دررابطه با تعیین تکلیف پرونده‌های حوادث رانندگی، اظهارکرد: شوراهای حل اختلاف استان شعبات ویژه‌ای در کنار دادسراها مسقر کرده‌اند که به حل اختلافات در پرونده‌های حوادث رانندگی پیش از صدور رای اقدام می کنند.

وی با اشاره به استقرار 3 شعبه ویژه حل اختلاف پرونده‌های حوادث رانندگی در شهرستان رشت مرکز استان گیلان، افزود: در اکثر شهرستان‌های استان نیز این شعب ویژه وجود دارند که پرونده‌های تصادفات را پس از تعیین میزان صدمات جسمی از سوی پزشکی قانونی بدون صدور رای دادگاه مستقیما به شرکت‌های بیمه‌ای جهت پرداخت دیه بر اساس نظر پزشکی قانونی ارسال می کنند.

رئیس شورای حل اختلاف استان گیلان، در ادامه با بیان اینکه با پرداخت دیه و گذشت شاکی خصوصی پرونده تصادفاتی که جنبه عمومی ندارند طبق قانون مختومه می شوند، افزود: اما در صورتی که پرونده ای جنبه عمومی نیز داشته باشد جهت صدور رای به محاکم ارجاع می شود.

 حجت الاسلام والمسلمین میر محمدی با اشاره به مصالحه 80 درصدی در پرونده های حوادث رانندگی ارجاعی به 3 شعبه ویژه شهرستان رشت پیش از صدور رای، تصریح کرد: این درحالی است که  در گذشته باید رای صادر و پس از آن مصدوم حوادث رانندگی موفق به دریافت دیه می‌شد و این زمان‌بر بود.

وی با اشاره به تلاش اعضا شوراهای حل اختلاف استان گیلان برای حل اختلافات و مصالحه بین مردم و کاهش ورودی پرونده به دادگستری استان گیلان، افزود: از قضات و کارکنانی که صبورانه با شورای حل اختلاف استان همکاری می کنند قدردانی می کنم.

رئیس شورای حل اختلاف استان گیلان، همچنین با اشاره اینکه براساس قانون، رسیدگی به پرونده‌های درخواست سازش در شوراهای حل اختلاف بدون هزینه است ، عنوان کرد: قطعا پرونده‌های مردم در شوراهای حل اختلاف با ایجاد صلح وسازش زودتر به نتیجه می رسند.

بیشتر بخوانید:

 ۳۰ درصد پرونده‌های قابل سازش ورودی به شوراهای حل اختلاف استان گیلان در سال‌جاری مختومه شدند

انتهای پیام/


برچسب ها: سازش شورا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *