رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شعبه توسعه حل اختلاف ویژه شرکت‌های دانش بنیان در استان البرز تشکیل شد

10:40 - 23 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۷۳۶۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در مراسمی با حضور رئیس کل دادگستری استان البرز به منظور تحقق شعار سال، شعبه صلحی شورای حل اختلاف ویژه شرکت های دانش بنیان در استان البرز آغاز به کار کرد.

خبرگزاری میزان - حسین فاضلی هریکندی در آیین افتتاح شورای حل اختلاف ویژه شرکت‌های دانش بنیان که در محل پارک علم و فناوری استان با حضور دهقانی فیروزآبادی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی کشور و عباسی، رئیس پارک علم و فناوری و جهاد دانشگاهی استان و برخی از مدیران دادگستری کل استان برگزار شد با اشاره به نامگذاری سال 1401 با عنوان «سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» بیان کرد: مقام معظم رهبری هر سال با نگاه کلان به مسائل کشور برای حرکت همه ارکان نظام در حوزه های مختلف اقدام به نامگذاری سال ها می کنند؛ امسال با توجه به نقشی که شرکت‌های دانش بنیان در تولید و اشتغال می‌توانند داشته باشند این نامگذاری، جهت گیری کلی و لزوم اقدام عملی دستگاه‌های مختلف را در این حوزه در سال جدید مشخص کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق شعار سال، اقدامات ایجابی و سلبی به صورت توامان نیاز است متذکر شد: مجموعه قوه قضائیه و ستادهای اقتصاد مقاومتی اعم از ستاد کشوری و استانی اقدامات متعددی در این حوزه انجام داده اند که در این راستا اولین جلسه ستاد پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استان به موضوع شرکت های دانش بنیان اختصاص داشت.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات ایجابی برای تحقق شعار سال، حمایت های حقوقی و قضایی از شرکت های دانش بنیان است اضافه کرد: ایجاد شعب تخصصی شورای حل اختلاف ویژه شرکت های دانش بنیان، سومین نوع از این شعب شوراهای تحصصی در استان است که پیش از این با ایجاد شعبه ویژه مدیریت شهری و شعبه ویژه اتاق اصناف در این مسیر گام برداشته شد.

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه اقدام افتتاح شعبه ویژه، هم در راستای تحقق شعار سال برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و هم اجرای محورهای 15گانه ابلاغی رئیس قوه قضاییه است، تصریح کرد: از محورهای ۱۵گانه ابلاغی رئیس قوه قضاییه در ابتدای سال جاری، لزوم اقدام جهت تحقق شعار سال و حمایت از تولید به ویژه حمایت از شرکت های دانش بنیان، همچنین بهره گیری از ظرفیت های موجود جهت سازش و اصلاح ذات البین است و تشکیل شورای حل اختلاف تخصصی برای رسیدگی به پرونده های مربوط به شرکت های دانش بنیان در همین راستا است و همچنین سفر رئیس قوه قضاییه به استان البرز در هفته گذشته و حضور در شهرک صنعتی و دارویی برکت نیز یکی از مصادیق حمایت‌های عملی دستگاه قضایی از شرکت‌های دانش بنیان است.

وی اضافه کرد: با ایجاد شعب تخصصی، سازش و اصلاح ذات البین، همچنین تخصصی کردن امور محقق می‌شود؛ بهترین راه جهت حصول سازش در پرونده ها این است که از متخصصان حوزه های مربوطه برای حل و فصل اختلافات استفاده شود.

وی با بیان اینکه محدودیتی در رسیدگی این شعب وجود ندارد متذکر شد: هم در موضوعات مربوط به صلاحیت‌ عام رسیدگی شورا و هم در راستای اجرای مواد 9 و 11 قانون شوراها می‌توانیم از ظرفیت های شورای حل اختلاف برای سازش در پرونده‌های مختلف حقوقی و‌کیفری استفاده کنیم؛ همچنین علاوه بر پرونده‌های جدید در مورد احکامی که قبلا صادر شده نیز می‌توان از ظرفیت شوراهای حل اختلاف در خصوص سازش در اصل موضوع و یا توافق در نحوه اجرا استفاده کرد.

وی با بیان برخی اقدامات انجام شده در حمایت از تولید و تحقق شعار سال در 1400 گفت: حمایت های قضایی و اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی استان البرز در سال قبل منتهی به تدوام یا ایجاد حدود 9هزار و ۸۰۰ شغل شد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به برنامه های دادگستری کل استان در تحقق شعار سال و حمایت از شرکت های دانش بنیان در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: تشکیل شورای مشورتی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، اختصاص شعب ویژه در دادسراها و محاکم برای دعاوی له یا علیه شرکت های دانش بنیان، ایجاد شورای حل اختلاف شورای حل اختلاف شرکت های دانش بنیان، برگزاری دوره های ویژه برای آشنایی قضات با مقررات مربوط به شرکت های دانش بنیان از جمله این اقدامات است.

وی در ادامه با تبیین فلسفه ایجاد شورای حل اختلاف تصریح کرد: تمرکز و هدف ایجاد شورای حل اختلاف ایجاد سازش و اصلاح ذات البین است.

فاضلی هریکندی در پایان مراسم افتتاحیه شورای حل اختلاف ویژه شرکت های دانش بنیان که در پارک علم و فناوری استان البرز برگزار شد از تلاش معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان و رئیس پارک علم و فناوری استان البرز در تشکیل این شعبه تقدیر کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: دانش بنیان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *